Minkar, sillar och andra ubåtar

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Minkar, sillar och andra ubåtar

Inlägg av JohnT » 22 maj 2014, 11:50

Rickard skrev:
JohnT skrev:När anser du att du att du själv tillämpar " ett någorlunda vetenskapligt förhållningssätt" ?
Din fråga är sannolikt avsedd att vara retorisk, och jag vet därför inte vilken typ av svar du söker eller inte söker.
Är detta ditt sätt att beskriva din vetenskapliga metod ?
Alltså att först gör ett antagande om mina motiv till varför jag ställde frågan och sedan bemöta frågan utifrån vad du tro att jag hade för motiv att ställa frågan istället för att svara på det jag faktiskt frågade.
Rickard skrev:
I största allmänhet kan jag bara säga att jag självklart är beredd att ompröva varje sak jag tror jag känner till i denna fråga, om det finns rimliga skäl att göra det, och det har hänt vid flera tillfällen.
Jag ställde frågan för att jag ville få en bild av vad du lägger i begreppet " ett någorlunda vetenskapligt förhållningssätt".
Tack för svaret.
Rickard skrev:
Förresten, du anklagade mig för en tid sedan för att "gravt missbruka källor" och smet sedan återigen från diskussionen.

viewtopic.php?p=674334#p674334
Ja, det stämmer att jag påpekade att du gravt missbrukar källor, och för mig har det ett samband med att tillämpa ett någorlunda veteskapligt förhållningssätt.

Om jag minns rätt så har jag gjort det vid tre tillfällen.

Första gången, 02 sep 2013, 23:03 har jag inte sett att du överhuvud försökt bemöta min kritik i sak.
viewtopic.php?f=22&t=42663&start=120#p661058

Andra gången (28 sep 2013, 11:26) så kommenterade du inte min post men nästa gång du angav samma källa så gjorde du det på ett korrekt sätt.
viewtopic.php?f=22&t=41075&p=662612&hil ... 03#p662612

Tredje gången (05 mar 2014, 08:03) så bemötte du för första gången sakfrågan i min kritik, men tyvärr så ser jag inte att du kan koppla det du säger ska stå i källan med hur jag tolkar den text du refererar till.
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=1155#p674317
Och i det sista fallet så har jag inte fortsatt diskutionen, det stämmer.
Ditt ursprungliga påstående var
Rickard skrev: Dessutom avslöjas ju här att det inte heller fanns några bevis vid utpekandet av Sovjet efter Hårsfjärden 1982. Istället var dessa vantolkade, överdrivna eller i centrala delar direkt påhittade.
Och jag kan hålla med om att SOU 1995 visar att indicierna var vantolkade och överdrivna, men jag ser inget i den statliga utredningen som kan leda till slutsatsen ”i centrala delar direkt påhittade ”
Och det du säger och anger källor till och vad jag kan läsa i källorna hänger liksom inte ihop.
Rickard skrev: Det som var direkt påhittat, som jag för övrigt antagit att du kände till, var påståendet från Försvarsstaben om att FRA hade signalspaningsuppgifter som påvisade Sovjet som kränkande makt i Hårsfjärden.

Uppgifterna om FRA:s signalspaning var nyckelbevisning som övertygade Palme, men som saknade verklighetsbakgrund.

Se sid 146 och 161 i SOU 1995.
Vad som övertygade Olof Palme hittar jag inte något om i SOU 1995,
att Försvarsstaben missbrukade sin källa från FRA kan jag hålla med om.
Men att det var direkt påhittat står helt enkelt inte i SOU 1995.

Och eftersom du då avslutar din post :
Rickard skrev: Än en gång? Ja du John, du har ju påstått så periodvis, men aldrig lämnat något belägg mer än sådana lite halvtråkiga påhopp …
då tröttnade jag på att fortsätta ”dialogen”
1. Istället för att bemöta ett metodfel från din sida väljer du att klassificera det som ”påhopp”
2. Du hävdar att jag aldrig lämnat några belägg för varför jag påpekat felaktigheter i ditt resonemang, vilket helt enkelt inte stämmer, se ovanstånde länkar.

Under dessa premisser ser jag inte skäl att fortsätta försöka hålla en diskussion igång.

Mvh
/John

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 22 maj 2014, 14:37

John, Ubåtsskyddskommissionen 1995 skriver i nationalitetsfrågan:
"Sammanfattningsvis är vår uppfattning i denna del att det inte fanns tillräcklig grund för de uttalanden om nationalitetstillhörighet som gjordes i Ubåtsskyddskommissionens betänkande och i de andra sammanhang som vi här har redovisat."

Givetvis skriver man inte att ubåtsskyddskommissionen hittat på bevis, men innebörden är faktiskt det. Om signalspaningsuppgifterna skriver kommissionen 1995 följande:
"Vi finner alltså att det inte har förelegat signalspaningsuppgifter som kan utgöra grund för slutsatser i nationalitetsfrågan."

Ställer du detta i relation citatet nedan blir min tolkning att "bevisen" är påhittade.
"I Ubåtsskyddskommissionens rapport antyds att också signalspaningsobservationer har legat till grund för bedömningen i nationalitetsfrågan. Försvarsstabspromemorian den 18 april 1983 går mera rakt på sak. där sägs nämligen att resultatet av signalspaningen entydigt utvisar att det var fråga om ubåtar från Warszawapakten."

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 22 maj 2014, 15:05

Konstigt sätt att använda ordet påhittat på. Att någon säger att det inte finns tillräcklig grund för en slutsats, utifrån att man ej kunnat fastställa bedömningen av slutsatsen som riktig . Är ju inte desamma som att den är påhittad . För med det sättet av definition där man inte kan hitta förklaring till uppgift , så kan man ju fortsätta att påstå uppgiften / uppgifterna påhittade i all oändlighet där man är utan förklaring till ett skeende eller utsago av vittnesuppgifter. MVH Thule

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 22 maj 2014, 15:13

Thule, i de här delarna (signalspaningsobservationer) så konstaterar kommissionen 1995 att det inte finns några uppgifter som kan utgöra grund för slutsatser i nationalitetsfrågan. Det är alltså inte så att man ställt högre krav på bevisning utan uppgifterna säger inget alls om nationaliteten! När man tidigare påstått att samma uppgifter entydigt utvisar att det var fråga om ubåtar från Warszawapakten så är detta ett konstaterande av att "bevisen" var påhittade.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 22 maj 2014, 15:48

Thule2 skrev:Konstigt sätt att använda ordet påhittat på. Att någon säger att det inte finns tillräcklig grund för en slutsats, utifrån att man ej kunnat fastställa bedömningen av slutsatsen som riktig . Är ju inte desamma som att den är påhittad .
Hej Thule, i lite hast, jag skall lite senare svara på JohnT:s diverse påståenden, men det är förstås inte så att jag påstått att något är "påhittat" utan skäl.

Saken gällde i korthet att Ubåtsskyddskommissionen 1983 fått information Försvarsstaben att det fanns "entydiga" signalspaningsbevis på att det var sovjetiska ubåtar i Hårsfjärden. Dessa efterlyste sedan ett förtydligande från Försvarstaben kring dessa uppgiften och fick då svaret att signalspaningsdatat infångats av FRA.

Denna uppgift var emellertid falsk och missledde Ubåtsskyddskommissionen (d.v.s. 1983-utredningen) på en central punkt.

Sedan kan man ju uppröras över att Försvarsstaben delger en statlig utredning falsk information eller att jag skriver att den just var "påhittad".

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 22 maj 2014, 16:35

Självklart är det illa om man lämnar falska uppgifter, och ännu värre om dessa kommer från försvarstaben . Men jag uppfattar meningen det svarat som att underlaget inte räcker till för en bedömning att säga si eller så .

By the way, Cigarr på 14 till 16 meter efterlyses. Upplysningar kan lämnas till upplysta" eller andra intressenter på Skalman !
MVH Thule

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem

Inlägg av Rickard » 23 maj 2014, 07:12

JohnT skrev:Richard När anser du att du att du själv tillämpar " ett någorlunda vetenskapligt förhållningssätt" ?
Rickard skrev:Din fråga är sannolikt avsedd att vara retorisk, och jag vet därför inte vilken typ av svar du söker eller inte söker.
JohnT skrev:Är detta ditt sätt att beskriva din vetenskapliga metod ?
Först och främst John, så frågade du inte efter en beskrivning av en vetenskaplig metod utan du undrade vagt "när". Och visst kan du mena att du inte alls var en retorisk fråga, men med ett kvällsinlägg från dig med en enda enskild mening som (även efter redigering) är överfull av språkfel ger det tyvärr inte uppenbart intryck av att sökas ett seriöst "vetenskapligt" svar.

Rickard skrev:I största allmänhet kan jag bara säga att jag självklart är beredd att ompröva varje sak jag tror jag känner till i denna fråga, om det finns rimliga skäl att göra det, och det har hänt vid flera tillfällen.
JohnT skrev:Jag ställde frågan för att jag ville få en bild av vad du lägger i begreppet " ett någorlunda vetenskapligt förhållningssätt".
Tack för svaret.
Du är välkommen. Och det är förstås ur just den kontext där det just nämndes, nämligen huruvida man har vilja att ändra sin ståndpunkt om det finns bevis för motsatsen.

JohnT skrev:Ja, det stämmer att jag påpekade att du gravt missbrukar källor, och för mig har det ett samband med att tillämpa ett någorlunda veteskapligt förhållningssätt.
Ja, det är väldigt viktigt att man inte gravt missbrukar källor och därför en rätt tung anklagelse som man bör ha på fötterna innan man lägger på någon.

Självklart kan vi titta på dina exempel och se vilka belägg du har för det.

JohnT skrev:Första gången, 02 sep 2013, 23:03 har jag inte sett att du överhuvud försökt bemöta min kritik i sak.
viewtopic.php?f=22&t=42663&start=120#p661058
Här blir det tragikomiskt direkt. Du är upprörd över misstänkt felhantering av källor från min sida och hänvisar till ett inlägg från dig där du kommenterar att jag skrivit, i en diskussion om Triton-2, att:
Rickard skrev:Man är helt medveten om att farkosten har funnits, men ändå saknar vi kunskap om en enda incident eller observation där man misstänker att den varit inblandad.
Du svarade:
JohnT skrev:Men du kan driva en retorik som bygger på att så länge ingen går ut och explicit säger att vid denna kränkning var det denna sorts ubåt så leder det med ditt sätt att missbruka både källor och logikens grunder att ingen misstänker att det kunde varit en Triton-2

Att både Emil Svensson och Bengt Gustafsson tydligt anger att de misstänker för att inte säga direkt utpekar att sovjetunionen stod bakom kränkningarna och visar bilder på just Triton-2 som exempel på sovjetisk kapacitet hindrar inte dig att hävda att "ingen misstänker".
Du gör alltså en direkt falskcitering av mig och påstår jag att sagt att "ingen misstänker" Triton-2, när jag istället tydligt skrev att vi saknar kunskap om någon observation eller incident där Triton-2 misstänkts varit inblandad.

Det är nästan så jag har lite svårt att förstå att du menar allvar med att detta är ditt första "bevis" på gravt missbruk av källor.

JohnT skrev:Andra gången (28 sep 2013, 11:26) så kommenterade du inte min post men nästa gång du angav samma källa så gjorde du det på ett korrekt sätt.
viewtopic.php?f=22&t=41075&p=662612&hil ... 03#p662612
Här gällde det alltså i sig att jag efterfrågade belägg för din första anklagelse, men som du inte svarade på utan istället ville diskutera Emil Svenssons bok.

Förstår jag dig rätt dock att du känner att du fått sidangivelser för de sakerna eller skall vi titta på det på nytt? I övrigt är ju bara inlägget en direkt motsägelse mot vad du hävdar nedan, att du även tidigare lämnat "belägg" för dina anklagelser.

JohnT skrev:Tredje gången (05 mar 2014, 08:03) så bemötte du för första gången sakfrågan i min kritik, men tyvärr så ser jag inte att du kan koppla det du säger ska stå i källan med hur jag tolkar den text du refererar till.
viewtopic.php?f=22&t=41075&start=1155#p674317
Visst kan vi studera detta närmare också.
Rickard skrev:Dessutom avslöjas ju här att det inte heller fanns några bevis vid utpekandet av Sovjet efter Hårsfjärden 1982. Istället var dessa vantolkade, överdrivna eller i centrala delar direkt påhittade.
JohnT skrev:Och jag kan hålla med om att SOU 1995 visar att indicierna var vantolkade och överdrivna, men jag ser inget i den statliga utredningen som kan leda till slutsatsen ”i centrala delar direkt påhittade ”
Det som var påhittat var, som sagt, uppgifterna om entydiga signalspaningsbevis mot Warzawapaktsubåtar och mer specifikt påståendet att det var FRA som uppfångat dessa data. Detta har jag redan i mitt tidigare inlägg visat källorna till, men vi kan ta det igen mer noggrant:

I ett PM från Försvarsstaben 18 april 1983 till ubåtsskyddskommissionen påstås:

"Resultatet av vår signalspaning visar entydigt att det är fråga om WP-ubåtar."

(Källa: SOU 1995:135, sid 145)

På begäran från ubåtsskyddskommissionen sattes ytterligare PM samman från Försvarsstaben den 19:e april. Detta hemliga PM finns beskrivet på sid 146 i SOU 1995:135:

"Där anförs att under perioden redovisas 13 identifierade observationer från ubåtsradar och att de har rapporterats av Försvarets radioanstalt och delvis av flottans fartyg. Samtliga 13 anges vara klassificerade som Warszawapaktsradar. [...] Det sägs vidare att trafikvolymen på radio inom Östersjömarinen hade ökat femfalt under vissa perioder."

I själva verket hade FRA inte uppfångat någonting överhuvudtaget som hade med Hårsfjärden och sovjetiska ubåtar att göra. Detta framgår mycket tydligt på sida 161 i 1995-utredningen och som jag alltså redan hänvisat till i mitt tidigare inlägg.

För att göra det hela ännu värre så förutom att det var falsk information kring FRA och att dessa egentligen inte gjort några ubåtsradardetekteringar, så var samtliga 13 signalspaningsobservationer som nämns ovan gjorda från fartygsburen radarvarningsutrustning som alla internt redan klassats av analysgruppen med "kan vara utanför svenskt territorium" d.v.s. helt osäkra och var dessutom i de flesta fall i tid antingen före eller efter själva hårsfjärdsincidenten, tre av dessa indikerade ej misstänkt WP utan västtysk ubåtsradar, samt slutligen var den sovjetiska Östersjömarinens trafikvolym enligt FRA i princip helt normal under incidentperioden.

Trots dessa faktum meddelar alltså Försvarsstaben till politikerna i ubåtsskyddskommissionen att signalspaningen "entydigt" pekar på Warzawapakten. Man kan ju för övrigt säga att detta är ett rätt bra exempel på just gravt missbruk av källor. :)

JohnT skrev:Men att det var direkt påhittat står helt enkelt inte i SOU 1995.

Nej, det står inte ordet "påhittat", men det finns tydligt beskrivit hur Försvarsstaben explicit meddelar information som helt enkelt är falsk och saknade verklighetsbakgrund.

Är det så att du är bekymrad över själva ordet "påhittad" och att vi måste lämna höjd för att Försvarsstaben kanske lämnade falska underrättelser genom att man råkade skriva fel eller liknande?

JohnT skrev:Vad som övertygade Olof Palme hittar jag inte något om i SOU 1995,

Den uppgiften kommer från intervju med 2001-utredaren Rolf Ekéus i SVT 2007-10-03, där angående de påstådda signalspaningsbevisen, Ekéus bland annat säger:

"Olof Palme såg det som centralt. Här fick man entydigt besked - detta var sovjetiska ubåtar."

JohnT skrev:1. Istället för att bemöta ett metodfel från din sida väljer du att klassificera det som ”påhopp”

Du känner att jag borde bemött ett "metodfel" som du upplever dig ha uppmärksammat när du innan du ens efterfrågat källa gör påståenden om "gravt missbruk"?

JohnT skrev:2. Du hävdar att jag aldrig lämnat några belägg för varför jag påpekat felaktigheter i ditt resonemang, vilket helt enkelt inte stämmer, se ovanstånde länkar.
Jag kan inte se att du i de länkade inläggen lämnar några belägg för det alls?

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 23 maj 2014, 07:27

Carl Bildt har påstått att Sovjet utförde övningar i våra vatten med 22 enheter ? Siffran 22 är så exakt så det måste finnas ett källmaterial till påståendet. För varför säger han 22 i stället för ett 20 tal ? Kan det vara så att det finns en koppling till det material som förre Öb B: Gustavsson beskriver sid 211 och sid 212 i sin bok "Sanningen o ubfr? Material som berör den sk.Utrikes
sekretessen. Militärt utbyte av underrättelsematerial med andra stater. Det stödjer i så fall min egen teori att det finns uppgifter
som är kända endast för ett visst antal människor, men som sammantaget legat till grund för utpekande av Sovjet.
MVH Thule

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem

Inlägg av Wedman » 23 maj 2014, 08:56

Carls Bildt har påstått att de kränkande miniubåtarna var av typerna Argus och Zvuk. Här kunde man också förvänta sig att det fanns ett källmaterial bakom påståendet, men det gjorde det inte.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 23 maj 2014, 09:13

Uppgiften finns bl.a i den här debattartikeln , men den har funnits på annat håll också.
Och ett annat intressant debattinlägg.
MVH Thule

http://www.expressen.se/debatt/ubatskom ... egeringen/

http://www.expressen.se/debatt/tunander ... ionsteori/

Användarvisningsbild
Urban
Medlem

Inlägg av Urban » 23 maj 2014, 11:49

Thule2 skrev:Carl Bildt har påstått att Sovjet utförde övningar i våra vatten med 22 enheter ? Siffran 22 är så exakt så det måste finnas ett källmaterial till påståendet. För varför säger han 22 i stället för ett 20 tal ? Kan det vara så att det finns en koppling till det material som förre Öb B: Gustavsson beskriver sid 211 och sid 212 i sin bok "Sanningen o ubfr? Material som berör den sk.Utrikes
sekretessen. Militärt utbyte av underrättelsematerial med andra stater. Det stödjer i så fall min egen teori att det finns uppgifter
som är kända endast för ett visst antal människor, men som sammantaget legat till grund för utpekande av Sovjet.
MVH Thule
Han säger upp till 22 stycken enligt Expressen artikeln, vilket givetvis hade varit intressant att veta vart han fått dessa uppgifter ifrån. Dessutom så ska detta inte ha varit känt av militären eller ingått i deras rapportering till regeringen...

"I december 1990 påstod Carl Bildt att Sovjetunionen organiserat ett antal ”diversionsförband”, av vilka ett var avsett att användas mot Sverige. Under hela 1980-talet hade, enligt Bildt, under varje år tre omfattande operationer med upp till 22 sovjetiska ubåtar inblandade genomförts på svenskt territorium. Det verkade inte de svenska militära myndigheterna ha känt till, det ingick åtminstone inte i deras rapportering till regeringen.

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 23 maj 2014, 12:55

Helt rätt, och det är det jag menar. Hur kunde han känna till det ? Vem vad är källan? Om han inte pratar helt i nattmössan"
borde uppgiften komma från utländsk underrättelse tjänst. Och vad var det då av det utrikes sekretessbelagda materialet som Öb hänvisar till, som han inte fick titta på. Med klarspråk, vad vet / har utländsk underrättelsetjänst för uppgifter som inte kommit fram till svenska myndigheter? För jag får ju uppfattningen i alla fall, han får inte prata mer än vad han gjort. Eller så är det hela rent svammel, och hör och häpna "Påhittat"

MVH Thule

PatLin
Medlem

Inlägg av PatLin » 23 maj 2014, 13:38

Jag har läst (fast jag lyckas inte hitta igen det nu) att siffran 22 kom Carl Bildt fram till genom att räkna antalet kränkningar, kontakter och observationer och därefter helt enkelt uppskatta att för att utföra dessa krävs minst 22 st enheter. Ganska så ovetenskapligt men Carl Bildt drevs ju av ”ett inre raseri” och ville ju så gärna att det skulle vara Sovjet som var de skyldiga att inget fick komma i vägen för ett utpekande. Säger man 22 st så låter det ju som om man har väldigt bra koll och Carl Bildt är väldigt bra på att låta som om han har bra koll.
Om det är någon som också läst om hur Carl Bildt kom fram till detta och kanske till och med kan upplysa oss om källan så är det ju väldigt intressant.

PatLin
Medlem

Inlägg av PatLin » 23 maj 2014, 13:49

Richard hittade var Bildt fick 22 st ifrån:
I lite hast, siffran 22 är som du säger en ren gissning eller uppskattning från Bildt, vilken han själv skriver i sitt tal från 1990:

"Själva ubåtsförbandet inom diversionsbrigaden har sannolikt ett begränsat antal ubåtar. De relativt omfattande operationer som utförts mot Sverige regelbundet under 1980-talet skulle kunna genomföras av ett förband som har t ex åtta ubåtar av den större och fjorton av den mindre typen. Väsentligt färre enheter är svårt att kombinera med de observationer som gjorts och rimliga antaganden om utnyttjandetider m m, medan väsentligt fler enheter framstår som onödigt för att klara de konstaterade operationerna mot Sverige."

Thule2
Tidigare medlem

Inlägg av Thule2 » 23 maj 2014, 14:43

Det är verkligen illa att uttala just så exakt antal. För med den svärmen " tre gånger per år så borde det vara en baggis " att åtminstone en enda gång, kunna visa vad och vem. Illa illa /MVH Thule

Skriv svar