Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Eller en syltmunk.
Det är möjligt att det är en korv, men det var inte det jag har hört.
(Fast det är väldigt nära)
(Fast det är väldigt nära)
Just så, Der Löwe. En Berliner är ett bakverk, och enligt tysk finlirs-grammatik borde Kennedy sagt "Ich bin Berliner" om han menade att han var en Berlin-bo. "Ich bin ein Berliner" betyder således att han var en syltmunk. Fast alla fattade vad han menade.
(Med reservation för min bristande kompetens i tysk grammatik.)
Der Löwe bjuder på nästa tårta.
(Med reservation för min bristande kompetens i tysk grammatik.)
Der Löwe bjuder på nästa tårta.
Tack, lite dålig fantasi nu, men vad visar bilden nedan, i vilket större skeende är det en del.
Det är från det östtyska upproret 1953 mot sovjetiska ockupationstrupper.
Ja, närmare bestämt i Leipzig är den här bilden tagen. Ett av många bevis på östra Europas lidande under det röda oket. Rickard kastar nästa sten.
Absolut. Följande bildfråga kan man också säga är sprunget ur situationen med militärdiktatur i halva Europa. Vad är det vi ser ovan?
Kanske den sovjetiska luftförsvarspyramiden?
Don-2N
http://en.wikipedia.org/wiki/Don-2N_radar
Varjag
Don-2N
http://en.wikipedia.org/wiki/Don-2N_radar
Varjag
Inte någon helt dålig gissning, men det är inte det vi ser logotype på ovan.
Trots den något internationellt storslagna och globala vyn bör vi kanske söka något mer lokalt..
Och - jag insåg lite senare - så är detta egentligen ett projekt som formellt påbörjades omedelbart efter kalla krigets slut..
Och - jag insåg lite senare - så är detta egentligen ett projekt som formellt påbörjades omedelbart efter kalla krigets slut..
Färgerna på dekalen ger en ledtråd till ursprungsland.
De färgerna och militärdiktatur... Är det något från den grekiska militärjuntans tid?
Det rådde inte diktatur i landet som byggde systemet, utan ledtråden var tänkt att syfta på att hela östra Europa var diktaturstater under det kalla kriget och systemet på bilden var en del i skyddet mot detta. Sedan upptäckte jag dock att man faktiskt först började utveckla det något år efter kommunismens fall, så helt korrekt var ej ledtråden!
Foa eller Ab atomenergis logga ?/ Thule