1938 - österrikiska judar kommer till Finland.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

1938 - österrikiska judar kommer till Finland.

Inlägg av sveahk » 18 mars 2014, 12:17

Troligtvis har följande inte varit på tapeten här i Skalman...

Schweiz var ett av ytterst få länder som tittade igenom de ryska arkiven när de öppnades på nittio-talet och dessutom kopierade de dokument av intresse som de hittade. Huvudintresset låg på de rövade tyska arkiven efter kriget, naturligtvis med schweizisk tyngdpunkt. Men schweizarna plockade även med sig en hel del judiskt material, och allt landade till slut i Archiv für Zeitgeschichte ETH Zürich, som också har ett stort judiskt arkiv.

För övrigt lite svenskt inblandat i allt schweiziska, men det kommer en annan gång :wink: ...

Alltnog, till saken - ett tyskt brev undertecknat av en SS-Obersturmführer, daterat 17 september 1938, med rubriken "Illegaler Judentransport nach Palästina" beskriver allvarliga komplikationer vid den illegala utvandringen av österrikiska judar - vid tre ställen i Europa: Den schweiziska gränsen, den franska gränsen och över Stettin till Finland.

Aha, intresset var väckt, och efter ytterligare lite letande hittade jag en tysk ADL(?)-Bericht från den 17 augusti 1938...
f1.jpg
f2.jpg
...som här kommer i min något förkortade översättning:

I. Österrikiska judar landar i Finland

Efter återinlemmandet av Österrike i Deutsche Reich har fram till den 11 augusti 1938, 110 österrikiska judar kommit till Finland - enstaka eller i grupper. Finland hade hititintills ingen "Judenfrage" (judisk befolkning ca 0,5%). Eftersom den judiska utvandringen från Österrike tydligen också i framtiden vill utnyttja Finland som tillflyktsland, har (finska) regeringen beslutat om begränsad pass-giltighet för österrikiska medborgare...

Den 12 augusti anlände den finska ångaren "Ariadne" från Stettin med 55 österrikiska judar resp. halvjudar....De flesta passen hade ett inresevisum, utställt av den finska vicekonsuln i Wien, Supinen. Innan de finska myndigheterna kunde fatta ett beslut måste gruppen stanna ombord.

II. Judiska församlingen i Helsingfors ställer garanti

Den 13.8 vägrade polismyndigheterna att ta emot flyktingarna och förberedde återresan till Stettin. Men på anmodan av marxistiska regeringsmedlemmar träffades regeringen för ett icke-planmässigt möte - och efter det att den Judiska Församlingen förklarat sig beredd att stå garant för samtliga österrikiska judar i Finland (inkl. de nyanlända) blev båtflyktingarna insläppta.

Den Judiska Församlingen skulle inte bara garantera husrum och underhåll, utan också med yttersta medel se till att de österrikiska judarna får inrese-tillstånd till andra länder - tänkt framför allt Sydamerika.

III. Regeringens försiktighetsåtgärder

Under dessa villkor får de nyanlända ett tillfälligt uppehållstillstånd. Om judarnas vidareresa dröjer, skickas de tillbaka. Myndigheterna har dessutom meddelat i fråga kommande rederier, att judar med österrikiska pass inte har finskt inresetillstånd. Finska representanter i utlandet får ej ge visum innan utrikesministeriet i Helsinki behandlat saken.

Om man skall jämföra med Schweiz (och Sverige?), så är behandlingen av judarna vid gränsen under denna tid likartad ("Das Boot ist voll"...).
Men vad hände sedan? Hur många lämnade Finland, frivilligt, för andra länder? Och de som stannade kvar trots hotelsen att bli tillbakaskickade? Vad hände med dem? Vad vi vet blev ju senare under kriget åtta österrikiska judar tvingade att återvända till Tyskland. Jag antar att de tillhörde dem som kom innan krigets utbrott...?

Ja, kom gärna med kommentarer :) ...

Vänligen

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Re: 1938 - österrikiska judar kommer till Finland.

Inlägg av sveahk » 20 mars 2014, 00:00

Hmmm - är det så att det här är så välbekant i Finland med omnejd att man inte vill slösa några vidare kommentarer på det...eller...?

I Internet står i vilket fall rikligt lite om denna 1938 händelse.

I väntan

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 mars 2014, 00:06

Tålamod är bra här och annorstädes, speciellt då jag är på resa.

Jag är djupt imponerad av vad du hittar och dessutom postar här - fast det vet du redan :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 20 mars 2014, 00:24

Det är alltid trevligt att se att du hänger me', Hans - det tackar jag för - men här gäller det konkret...vad hände se'n? Ytterligare tyska dokument har jag inte hittat ang. denna händelse, så frågetecken hänger i luften:

Vilka lämnade landet, vilka stannade och vilka fick stanna? Ändrade regeringen sin inställning till de nyinkomna? Och varför måste åtta ändå lämna Finland ett par år senare...?

Med så många finska skalmaniter borde det väl bli en ordentlig respons - jag har letat i ett antal europeiska arkiv efter svar på dessa och hundratals andra frågor...men möjligheten att söka i finsk-svenska arkiv har hitintills inte varit möjligt...

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 20 mars 2014, 21:05

Skalman.nu Forum
Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia
...står det däruppe - men vid en hel del tillfällen som t.ex. nu undrar undertecknad om det stämmer :cry: ...

...synd, tycker Hans K som undrar om det är mödan värt...

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 20 mars 2014, 21:14

Hittade det här. :)
The eight Jews who were sent to Tallinn on Board the S/S Hohenh�rn were Elias Kopelowsky, Hans Robert Martin Korn, Hans Eduard Sz�bilski, Heinrich Huppert and his son Kurt, and Georg Kollmann and his wife Janka and son Franz Olof (Torvinen, Pakolaiset 197�98). According to a statement by the Ministry of Foreign Affairs, these were people who had lost their asylum through their own actions (in Torvinen, Pakolaiset 216). Minister Horelli insisted they were �saboteurs, spies and robbers� and that the matter had nothing to do with race (Rautkallio, Holocaust 230). Huppert and Korn had criminal records in Finland; Huppert had broken rationing regulations, and Korn, who had been a volunteer in the Winter War, had served a ten-month sentence in prison. In the State Police papers, criminal activities, such as embezzlement and forgery, are mentioned in connection with Kopelowsky and Georg Kollman as well. Sz�bilski had been suspected of being a spy (Rautkallio, Holocaust 231�33).

According to Anthoni, the deported were chosen by Horelli, who had consulted Minister of Foreign Affairs Rolf Witting and Erik Castr�n, the legal advisor of the Ministry of Foreign Affairs (in Rautkallio, Holocaust 226). Indeed, Castr�n�s statement concludes that �the granting of asylum to aliens in Finland depends wholly, according to both international and domestic Finnish law, on the discretion of the Finnish authorities concerned.� However, the statement is dated December 14, so it was given afterwards (Castr�n in Rautkallio, Holocaust 226). It has even been suggested that the selection was random (Brusiin in Suominen 259; Torvinen, Pakolaiset 199).
Står mer om de finländska judarna och de judiska flyktingarna på hemsidan.
http://www15.uta.fi/FAST/FIN/HIST/tv-jews.html

/CvD

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 21 mars 2014, 08:17

I början av 2000talet skrevs det en bok om detta.

Elina Sana: Luovutetut – Suomen ihmisluovutukset Gestapolle

Har inte läst den, och kan inte kommentera vidare, men den fick visst Finlandiapriset.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 21 mars 2014, 10:03

sveahk skrev:Skalman.nu Forum
Detta är ett forum för diskussioner kring alla aspekter av vår historia
...står det däruppe - men vid en hel del tillfällen som t.ex. nu undrar undertecknad om det stämmer :cry: ...

...synd, tycker Hans K som undrar om det är mödan värt...
Detta kanske blir en metadiskussion, men i alla fall,
Det verkar som i finland så kan man inte, i alla fall inte på militärhistorskt intresserade forum ha den sorts diskussioner.

Det finns en för stor grupp som snabbt sätter tonen och mer eller mindre uttalat hävdar att om man ser någon aspekt som fläckar hjälteglorian så är man marxist. (typ eller i alla fall Ryssvän)

För mig är det lika patetiskt som Arnstads debattartiklar i aftonbladet.

Och läser man seriösa Finska historiker så är det inget problem, men på nätet verkar få gå emot trivial historikerna,
frågan är för politiserad.
Eller så är man så jvla trött på den diskussion som har varit i Finland att man inte ids,
eftersom det mycket sällan säg något nytt i frågan.

Klart det finns mogna finnar på militärhistoriska forum också.
men jag har i alla fall både här och på axis history forum sett ovanstående tendenser.
Detta är naturligtvis svepande generaliseringar och bara tyckande från min sida,
det är jag medveten om.

Men ta reaktionerna om man säger att Finland var allierad med Tyskland...

Mvh
/John

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 21 mars 2014, 10:32

Som sagt det har funnits böcker i ämnet, det är fritt fram att läsa och kommentera för dem som är intresserad. Men att försöka pressa fram någon sorts landskamp i vem vem som var värsta rasister under andra världskriget, det är inget för mig. Boken jag nämner ovan är ett exempel på seriös historieforskning (omdöme grundat på lästa recensioner) Tyvärr för dig som inte kan finska oåtkomlig. Det borde kanske översättas flera böcker av finska historiker till svenska. Så slapp man uppfinna hjulet på nytt i Sverige. Men Sverige har ju Arnstadt, och han gillar ju att ge sin lilla egna version av det mesta. Fördelen med den versionen är att den säljer. Men där tar nog fördelarna också slut.

Boken jag nämnde fick fakta Finladiapriset 2004. Typ det främsta erkännande en historisk bok kan få i Finland. Så vad säger det om påståenden om att man i Finland vill sopa obekväma fakta om historien under mattan här hos oss?

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 21 mars 2014, 11:13

Jag tackar för bidragen - och jag kan försäkra att en "metadiskussion" är det sista jag önskar.

De som läser mina bidrag vet att jag gärna sätter in dokument som hittats i olika arkiv. Oftast är de på tyska, oftast översätter jag det hela eller delar därav.

Och mer än ibland händer sedan väldigt lite...

Om jag sitter hos frissan och försöker diskutera om Karl XII's Bender-upplevelser är jag troligtvis på fel plats.
Om jag sitter i ölrundan på kvällen och försöker få fram skillnaden mellan en Tiger och en Stalin är jag oftast på fel plats.
Om jag frågar riksdagsledamoten om ett konkret ställningstagande till historiens flykt - då frågar jag entydigt fel person.

Men - här på forumet finns det, vad, 5-6.000 inskrivna medlemmar...alla är här därför de har ett intresse av historia i alla dess former.

Då skall det väl alltid finnas någon som har en eller annan mening till det skrivna?

Som sagt, jag fick mina svar - ännu en gång, tack för det - i synnerhet CvDs "Jews in Finland During the Second World War" var mycket nyttig med ordentligt källmaterial...tyvärr det mesta på finska...men artikeln själv är säkert så objektiv som man kan hoppas på.

Vänligen

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 mars 2014, 12:28

Det nämns på nätet.
A further influx arrived after the Anschluss of 1938, when the leaders of the Finnish Jewish community asked the government to provide entry visas for Austrian Jews - whom they offered to provide for without requiring any public funds. Altogether, 300 Jewish refugees from Austria, Germany and Czechoslovakia came to Finland.
http://www.jewishquarterly.org/issuearc ... icleid=194

Och här: http://www.aka.fi/Tiedostot/Tiedostot/V ... %C3%B6.pdf

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 21 mars 2014, 14:39

Tillförlitlig som alltid - Tack Hans för dina hänvisningar.

I synnerhet jämförelsen mellan de tre finska tidningarna Ajan Suunta, Helsingin Sanomat och Suomen Sosialidemokraatti under åren 1938-42 är belysande. De direkta tidningskommentarerna till 1938 och "mitt ämne" - innan censuren satte stopp för vissa yttranden - är vägvisande...

Från den fascistvänliga Ajan Suunta:
" The Jews have been capable in inventing many kinds of ways to stay in the country permanently. - -We would like to know if it is enough to appeal to a prolongation in time. Should you not put back the ones who have not received a new permission after the old one has ended?"

...till socialdemokratiska Suomen Sosialidemokraatti:
"--yesterday evening there was no nutrition left on the boat and they insisted promising that they would not stay permanently in Finland. From some of the refugees we tried to enquire how it is in Austria, but the answer is always as short: “In Austria we have no possibilities. We cannot live there."

Vänligen

Hans K

L. Törni
Medlem

Inlägg av L. Törni » 25 mars 2014, 12:39

cats skrev:. Boken jag nämner ovan är ett exempel på seriös historieforskning (omdöme grundat på lästa recensioner) Tyvärr för dig som inte kan finska oåtkomlig. Det borde kanske översättas flera böcker av finska historiker till svenska. Så slapp man uppfinna hjulet på nytt i Sverige. Men Sverige har ju Arnstadt, och han gillar ju att ge sin lilla egna version av det mesta. Fördelen med den versionen är att den säljer. Men där tar nog fördelarna också slut.

Boken jag nämnde fick fakta Finladiapriset 2004. Typ det främsta erkännande en historisk bok kan få i Finland. Så vad säger det om påståenden om att man i Finland vill sopa obekväma fakta om historien under mattan här hos oss?
Fast det är långt ifrån alla historieforskare som tycker boken cats hänvisade till (Elina Sana: Luovutetut) är någon bra och objektiv historieforsking.

Jag kan kort referera vad Rautkallio skriver där. Förresten, Rautkallio vet bra ämnet då han har grundlig forskat ämnet före Elina Sana och skrivit två böcker om ämnet.

Rautkallio skriver, att många av dem, som lämnades till Tyskland, var "politiska fångar" (läs: kommunister). Bara en del av fångarna var judar. Elina Salo har avsiktlig glömt det fakta - då hon vet att man får mycket lättare publicitet när man skriver om "judarnas holocaust" än om man skriver om "icke-finska medborgare, kommunister som hade visat sig vara opålitliga i krigets Finland skickades tillbaka till sina hemländer". Det ska nämligen kommas ihåg, att Finland skickade aldrig några sina egna medborgare (judar eller icke-judar), nånstans.

Rautkallio skriver, att Elina Sana har använt inga tyska källor i sina skriverier. Hon har använt sina källor väldigt selektiv (Rautkallio jämför Sana till David Irving som "historiker"). Elina Sana använder mycket spaltutrymme att älta kommunistiska fångarnas hantering i krigets Finland.

Det säger inte Rautkallio, men jag har förstått från andra källor att Elina Sana är en kommunist - eller mycket nära såna kretsar. Där framkommer alltså hennes motiv. Judarna hon har tagit med i sina skriverier då hon har förstått, att man får mycket mer publicitet utomlands om man nämner judar.

Här är länk till Rautkallios utvärdering av Sanas bok.
http://agricola.utu.fi/julkaisut/tietos ... autkal.php

Varför har Sanas två ganska klena alsterverk fått då olika pris? (t.ex. Tieto-Finlandia, Valtion tiedonjulkistamispalkinto etc)Jo,svaret är att de grön-röda har bemannat ganska tungt journalist etc kåret i Finland. Det uppskattas, att t.ex. 40% av journalister i Finland hör till De Gröna - eller delar den ideologin. Kommunisterna har också utnyttjat den taktiken historisk. Bemanna medieposterna i samhället. Då få man sin röst hörd mycket mer än vad man har demokratisk stöd i valen (bägge två, kommunisterna och gröna brukar få ca. 8-10% av röster i riksdagsval).

De Gröna har dessutom lyckats gå lite längre än kommunister. Det sägs, att hela Ympäristöministeriö (Miljöministeriet) är bemannad av gröna tjänsteman. Inte konstigt, att det kommer ut hela tiden konstiga lagförslag som ska "skydda" livet av handikappade, homos, tiggande romaner och snart kommer det säkert ut någon lagförslag, att även grönröda kommunister ska byggas specialla bostäder där de kan skriva sina idiotböcker - gärna betald med skattebetalarnas stipendium eller annat idiotiskt.
(=Miljöministeriet i Finland ger ut byggnormer i riket)

Och det här är ingen tabu att diskutera i Finland. Om Finland hade haft någon riktig "Judefråga", hade vi väl fått höra om det från Simon Wiesenthal center i Österrike till exempel. Men de har tyckt att Finland sköte sig relativt bra under kriget - trots att man var allierad med Nazi-Tyskland. Antagligen FInland skötte sin lott BÄST av alla som var allierade med nazisterna. Alla andra nämligen skickade sina judar - även egna medborgare - till "behandling" i Tyskland (eller Poland på riktig). Har jag förstått.

Även judiska sällskapet i Finland har alltid betonat, att de behandlades bra i Finland. Likvärdigt med alla andra medborgare i krigets Finland.

Finland var faktisk det ENDA stället var soldater av judisk ursprung förde kriget mot Ryssland tillsammans med tyskarna. Tyska officerera var givetvis en smula förvånade - men kunde inget göra. Finska judar i finsk uniform var fullvärdiga soldater. Tyskarna ville faktis ge ett 2:a klassets Järnkors till kapten Salomon Klass - men han vägrade att ta emot sånt. Han sa, att han bekämpade för Finlands sak, inte för Nazi-tyrannernas sak.

http://www.ww2incolor.com/finnish_forces/Cpt.html

Jag personligen tror inte att det finns så mycket heta potatisar att gräva i "judeämnet" i Finland. Ja, 8 st skickades direkt till Nazi-Tyskland - och de hamnade till Auschwitz-Birkenau. Bara en överlevde (Georg Kollman, österrikare). Det var fel att skicka även dem åtta (8) , men hela 8 stycken är inte samma som 800 eller 8000. Finland är inte ens med på "samma tävligen" om börjar gräva lite i Estland eller i Litauen, vilka rapporterade vara"Juden-frei" först i världen av tyskarna till sin älskade Führer! Det här hände långt förran det var "juden-frei" ens i själva 3:e riket!

Balterna var så ivriga att avrätta och skicka sina judar till döden, att även tyskarna blev överraskade av det vigöret. Börja gräva där, våra svenska vänner. Ni hittar säkert mycket mer att älta med :)

Skriv svar