Quiz: Andra världskriget
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Andra världskriget
Sorry varjag, inga Tuskegee kämpar här...
Grabbarna här pratar nog engelska, men på deras utbildningsort - som vi troligen ser här på bilden - ja, där får de försöka rådbråka på det inhemska språket...
Dessutom tvivlar jag på att det är en P-40 som här blir mänskligt belastad!
Hans K
Grabbarna här pratar nog engelska, men på deras utbildningsort - som vi troligen ser här på bilden - ja, där får de försöka rådbråka på det inhemska språket...
Dessutom tvivlar jag på att det är en P-40 som här blir mänskligt belastad!
Hans K
-
patrik blom
- Medlem
Grabbarna ser ut att vara unga, varmed avses under värnpliktsåldern. Är det riktigt?
Äsch - slarvigt av mig. Pigmentellt utmanade ungdomar och jag svalde kroken - Dubbelt Äsch som Stora Stygga Vargen sa!
Angående grabbarnas hudfärg så tycker jag mig se lite olika sådana, och då känns det som troligt att landet kan vara Brasilien. Vet inte mer om det brasilianska flygvapnet än att det bildades under VK2 och bestod av endast 22 piloter i början, färska kadetter från officersskolan, kan det vara dessa grabbar? Ett gemensamt namn hittar jag inte, Grupo de Aviação de Caça tror jag är namnet på det flygförband som deltog senare i Europa, eller också är jag helt fel ute?
- sveahk
Gläder mig att frågan är en stolperig grubbelsten
!
Dessutom...
1. Hitintills fel kontinent.
2. Ett par av flygarna fick efter kriget höga positioner i sitt hemland - trots att de under kriget flög på "fel sida"...
Hans K
Stämmer bra - i bästa äventyrsåldern...patrik blom skrev:Grabbarna ser ut att vara unga, varmed avses under värnpliktsåldern. Är det riktigt?
Det där med hudfärgen stämmer också bra, även om vi nog får leta förgäves efter den svarta "färgen"...och nej, det är inte Brasilien...i flygarnas hemland pratar man huvudsakligen engelska.Amund skrev:Angående grabbarnas hudfärg så tycker jag mig se lite olika sådana, och då känns det som troligt att landet kan vara Brasilien.
Dessutom...
2. Ett par av flygarna fick efter kriget höga positioner i sitt hemland - trots att de under kriget flög på "fel sida"...
Hans K
sveahk skrev:Gläder mig att frågan är en stolperig grubbelsten!
Stämmer bra - i bästa äventyrsåldern...patrik blom skrev:Grabbarna ser ut att vara unga, varmed avses under värnpliktsåldern. Är det riktigt?
Det där med hudfärgen stämmer också bra, även om vi nog får leta förgäves efter den svarta "färgen"...och nej, det är inte Brasilien...i flygarnas hemland pratar man huvudsakligen engelska.Amund skrev:Angående grabbarnas hudfärg så tycker jag mig se lite olika sådana, och då känns det som troligt att landet kan vara Brasilien.
Dessutom...
Hans K
Kan det vara en Breda 85 - störtbombare
Och att det alltså är Italienare som störtbombar ?
Mhv
/John
sveahk skrev:Gläder mig att frågan är en stolperig grubbelsten!
Dessutom...
Hans K
Kan det vara en Breda 85 - störtbombare
Och att det alltså är Italienare som störtbombar ?
Mhv
/John
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Etiopier i italiensk tjänst?
- sveahk
Tyvärr varken italienare eller etiopier - varvid vi också kan stryka Afrika som möjlig kontinent...
Vad Stellan föreslår är däremot på rätt väg - ett antal medborgare i ett land (i denna fråga, flygarna...) ställer sig till förfogande och kämpar för ett annat land...och vill därmed uppnå friheten för sitt hemland.
...icke att förglömma, deras hemlandsspråk är huvudsakligen engelska...
Hans K
Vad Stellan föreslår är däremot på rätt väg - ett antal medborgare i ett land (i denna fråga, flygarna...) ställer sig till förfogande och kämpar för ett annat land...och vill därmed uppnå friheten för sitt hemland.
Hans K
Indier i Japansk tjänst ??sveahk skrev:Tyvärr varken italienare eller etiopier - varvid vi också kan stryka Afrika som möjlig kontinent...
Hans K
Aldrig hört om..
Mhv
/John
http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_National_ArmyJohnT skrev: Indier i Japansk tjänst ??
Aldrig hört om..
Mhv
/John
/CvD
- sveahk
...men det stämmer bra! Inte bara i Europa och på tyskarnas sida kämpade indier.JohnT skrev:
Indier i Japansk tjänst ??
Aldrig hört om..
Mhv
/John
Indian National Army, INA, var dess asiatiska pendant.
Till stor del bestående av 40.000 av japanerna tillfångatagna indier i Singapore, som hoppades att med hjälp av japanerna uppnå frihet för sitt hemland, Indien.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Indian_National_Army
Och...där fanns även ett fyrtiotal unga inder som skickades till Japan för att bli piloter, de s.k. Tokyo Boys...
"A youth wing of the INA, composed of 45 Young Indians personally chosen by Bose and affectionately known as the Tokyo Boys, were also sent to Japan's Imperial Military Academy to train as fighter pilots."
Om de aktivt hann delta i striderna är osäkert. Men för vissa var den japanska flygutbildningen inte bortkastad - ett par fortsatte i det nybildade indiska flygvapnet...och var där desto mer aktiva, som t.ex. denne man...
http://en.wikipedia.org/wiki/R_S_Benegal
Ja, då är det dags för JohnT
Hans K
Jag ser nu att också CvD klarade av svaret, men eftersom JohnT banade vägen, ger jag gärna frågan till honom!
Denna fråga är relaterad till den förra:
Vad beskrevs som
"a vast slow dispirited noiseless' army"
Mvh
/John
Vad beskrevs som
"a vast slow dispirited noiseless' army"
Mvh
/John
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †