Quiz: Andra världskriget
-
patrik blom
- Medlem
Re: Quiz: Andra världskriget
Brädad, som vanligt! Men jag kanske vågar skryta med att jag varit inne i huset? Det var flerfamiljsbostad under kommunismen, och även när jag passerade några år senare, och ytterdörren var olåst. En imponerande byggnad även inuti.
-
tommyjonason
- Medlem
Visst.
Inte alltför svårt. Intressant att du varit där Patrik, jag har fortfarande Budapest kvar på min rese-lista.
Men varjag frågar vidare.
Inte alltför svårt. Intressant att du varit där Patrik, jag har fortfarande Budapest kvar på min rese-lista.
Men varjag frågar vidare.
Tack tommyjonason
Igen - en porträttfråga...... - officer, spion m.m. m.m.......
Bonus för den som kan ange märket på den svarta bilen utanför Legationen i tommyjonasons bild -
Vem var han?, Varjag
Igen - en porträttfråga...... - officer, spion m.m. m.m.......
Bonus för den som kan ange märket på den svarta bilen utanför Legationen i tommyjonasons bild -
Vem var han?, Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Jag gör ett försök med bonusfrågan ... och gissar att det är en Volvo PV 60. 
Tyvärr bomskott patrik - det är en amerikansk bilpatrik blom skrev:Jag gör ett försök med bonusfrågan ... och gissar att det är en Volvo PV 60.
Till frågans man - han föddes i Eskilstuna
Varjag
Bilen ser ut som en Lincoln kanske en 39?
Och filuren är nog Arthur Adams
Filuren är sannerligen Arthur Alexandrovich Adams, född i Eskilstuna 1885.Stighult skrev:Bilen ser ut som en Lincoln kanske en 39?
Sovjetisk officer och GRU-man och ''atomspion'' av första ordningen i USA.
http://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Adams_(spy)
Avled 1969. Gjordes postumt till ''Ryska Federationens Hjälte'' av president Yeltsin.
Bilen - är en Willys Overland De Luxe Sedan 1940 - här i coupévariant; Stighult lättar på kopplingen - och kör vidare, Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Jag lyfter på hatten för Mästaren!
Om någon inte visste det så hade Volvo PV 60 samma "spetsnos" som bilen på bilden, och flera andra drag gemensamt med den.
Om någon inte visste det så hade Volvo PV 60 samma "spetsnos" som bilen på bilden, och flera andra drag gemensamt med den.
Stämmer bra - men Willys hade en typisk - som var omisskännlig. Bara stenåldersvarelser som varjag - som sett dom i vardagstrafiken -patrik blom skrev:Jag lyfter på hatten för Mästaren!
Varjag
-
patrik blom
- Medlem
Vi gläds alla åt att känna denna "stenåldersvarelse"!
Willys är passande nog ett klassiskt andra världskrigs-bilmärke. Willys var ju huvudtillverkare av den amerikanska krigsmaktens jeepar, förutan vilka mycket hade gått trögare och tråkigare.
Willys är passande nog ett klassiskt andra världskrigs-bilmärke. Willys var ju huvudtillverkare av den amerikanska krigsmaktens jeepar, förutan vilka mycket hade gått trögare och tråkigare.
Ok, tackar för det varjag. Vi kör vidare med ett litet stenhus.
Så frågan blir vad heter det och vilken roll spelade det.
Ska inte gå i klinch med bilden på bilen med taskig handbroms.
Är liten fundersam om det verkligen är en Willys. Börjar luta åt någon Opel Kapitän 39?
Tycker mig se ett "veck" på taket som jag inte hittar på Willysen, men är ingen expert.
Edit.
Klurat på bilskrället. Det är inte så simpelt att det är Wallenbergs bil man ser på bilden.
”Han tog med sig en förskräcklig mängd värdesaker, 15 till 20 kg guldsmycken och flera hundratusen pengö (den ungerska valutan) liksom hårdvaluta”, enligt livvakten. Wallenbergs bil var amerikansk, en tvådörrars Studebaker Champion av 1941 års modell."
Var ju tydligen den bil han greps i av ryssarna.
Bilen på bilden ser ut att ha delad framruta vilket jag inte hittar på Willys. Det här var en tid före panoramarutorna.
Ska inte gå i klinch med bilden på bilen med taskig handbroms.
Är liten fundersam om det verkligen är en Willys. Börjar luta åt någon Opel Kapitän 39?
Tycker mig se ett "veck" på taket som jag inte hittar på Willysen, men är ingen expert.
Edit.
Klurat på bilskrället. Det är inte så simpelt att det är Wallenbergs bil man ser på bilden.
”Han tog med sig en förskräcklig mängd värdesaker, 15 till 20 kg guldsmycken och flera hundratusen pengö (den ungerska valutan) liksom hårdvaluta”, enligt livvakten. Wallenbergs bil var amerikansk, en tvådörrars Studebaker Champion av 1941 års modell."
Var ju tydligen den bil han greps i av ryssarna.
Bilen på bilden ser ut att ha delad framruta vilket jag inte hittar på Willys. Det här var en tid före panoramarutorna.
-
patrik blom
- Medlem
Jag har nog aldrig sett en Willys Overland i verkligheten, men inte heller varit med om att Varjag haft fel. Men när man kollar vad som finns på nätet så verkar Willys ha haft odelad vindruta på 30-talet.
Bland övriga furor som möjligtvis svajar kan nämnas mig själv. Den av mig föreslagna Volvo PV 60, som ser väldigt 30-talsaktig ut, började tillverkas först 1946.
Bland övriga furor som möjligtvis svajar kan nämnas mig själv. Den av mig föreslagna Volvo PV 60, som ser väldigt 30-talsaktig ut, började tillverkas först 1946.
Behövs tydligen lite ledtrådar. Till huset.
Inte mycket att komma med, men en av gubbarna har anknytning
till huset.
till huset.
-
tommyjonason
- Medlem
Det där fotot är från jordskredet i Tuve 1950 och en av gubbarna är Arvid Richert, landshövding i Älvsborg. Han var under kriget chef för svenska legationen i Berlin. Så gissningsvis är det ett hus i Berlin eller nån annanstans i Tyskland. Men knappast legationen, så flott bodde man väl knappast.
tommyjohansson kände igen gubben Arvid Richert och var bara en knapptryckning från att hitta slottet.
Svenska legationen i Berlin flyttade en stor del av sin verksamhet till slottet Alt Döbern.
http://de.wikipedia.org/wiki/Schloss_Altd%C3%B6bern
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_le ... n_i_Berlin
Så tommyjohansson tar över frågestunden.
Svenska legationen i Berlin flyttade en stor del av sin verksamhet till slottet Alt Döbern.
http://de.wikipedia.org/wiki/Schloss_Altd%C3%B6bern
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_le ... n_i_Berlin
Så tommyjohansson tar över frågestunden.