Quiz: Efterkrigstiden
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Så rätt, Varjag. Jag vill minnas att en järnvägsfärja Gedser - Grossenbrode var namngiven efter honom. Varjag frågar.
Tack Stellan
Här ser vi - - för att hindra uppstudsiga ''infödingar'' att mörda ett antal européer som tagits till fånga.....
Styrkan leds av en kapten, som senare och med rang av generalmajor - skulle leda en annan och betydligt större landstigning.
Var & när befinner vi oss och vem var kaptenen?, Varjag
Här ser vi - - för att hindra uppstudsiga ''infödingar'' att mörda ett antal européer som tagits till fånga.....
Styrkan leds av en kapten, som senare och med rang av generalmajor - skulle leda en annan och betydligt större landstigning.
Var & när befinner vi oss och vem var kaptenen?, Varjag
Limbang, Borneo och kapten Moore?
/CvD
/CvD
Veri veri Good!CvD skrev:Limbang, Borneo och kapten Moore?
/CvD
Visst var det Limbangraiden av brittiska Royal Marines strax för jul 1962 - som det handlade om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Limbang_raid
och captain Jeremy Moore - som tjugo år senare, som - skulle ha befälet över landstigningarna på Falkland Islands. A ''brilliant officer'' - som dom kallas ''in the old Dart''.
CvD landsätter nästa, Varjag
Veri veri Good!CvD skrev:Limbang, Borneo och kapten Moore?
/CvD
Visst var det Limbangraiden av brittiska Royal Marines strax för jul 1962 - som det handlade om.
http://en.wikipedia.org/wiki/Limbang_raid
och captain Jeremy Moore - som tjugo år senare, som - skulle ha befälet över landstigningarna på Falkland Islands. A ''brilliant officer'' - som dom kallas ''in the old Dart''.
CvD landsätter nästa, Varjag
Vad syftar jag på med dessa två bilder?
/CvD
/CvD
Bild 1 tycks vara en sovjetbyggd Early Warning radar, nu omgiven av IDF materiel, så jag misstänker att den ursprungligen tillhört någon av Israels många ovänner och grannar.
Bild 2 tycks vara en Search and Rescue helikopter.
Gissar att det handlar om ett israeliskt flygplan som blivit nedskjutet, men har inte någon koll på specifika incidenter.
Jag gissar på Yom Kippur och frambaserat luftvärn.
Bild 2 tycks vara en Search and Rescue helikopter.
Gissar att det handlar om ett israeliskt flygplan som blivit nedskjutet, men har inte någon koll på specifika incidenter.
Jag gissar på Yom Kippur och frambaserat luftvärn.
Du är i rätt område, Israel och sovjetbyggd radar är också rätt. Men jag söker en särskild händelse som sker innan Yom Kippurkriget.
Helikoptern på bilden är av samma typ som den som användes, tror dock inte att det är exakt den individ som var inblandad i händelsen.
/CvD
Helikoptern på bilden är av samma typ som den som användes, tror dock inte att det är exakt den individ som var inblandad i händelsen.
/CvD
Gissar CvD söker Operation Rooster som israelerna slog ut 26-27 december 1969.
Dom var efter den nya ryska P-12 radarn (se bilden) och det fanns en sån anläggning i Ras Gharib vid Röda Havet.
I vanlig ordning överraskades egyptierna.
Helikoptrarna ''evakuerade'' hela radaranläggningen tillbaka till Israel!
Varjag
Dom var efter den nya ryska P-12 radarn (se bilden) och det fanns en sån anläggning i Ras Gharib vid Röda Havet.
I vanlig ordning överraskades egyptierna.
Helikoptrarna ''evakuerade'' hela radaranläggningen tillbaka till Israel!
Varjag
Fått kollaps av internet och tv, så sent svar.
Det är Operation Rooster 53 jag syftar på.
Varjag får frågan.
Det är Operation Rooster 53 jag syftar på.
Varjag får frågan.
Tack CvD
- till lite efterkrigstida sjöoperationer....
Detta fartyg - beordrades stoppa. Men ignorerade signalen - och istället öppnades eld mot det andra fartyget.
Vilket var en hjältemodig/idiotisk (take your pick!) åtgärd....då de signalerande skeppet - - med sextumskanoner.
Det gick som det måste - det signalerande fartyget, gjorde slarvsylta av det trilskande och sänkte det ''in short order''.
När, var och vad hette fartygen?, Varjag
- till lite efterkrigstida sjöoperationer....
Detta fartyg - beordrades stoppa. Men ignorerade signalen - och istället öppnades eld mot det andra fartyget.
Vilket var en hjältemodig/idiotisk (take your pick!) åtgärd....då de signalerande skeppet - - med sextumskanoner.
Det gick som det måste - det signalerande fartyget, gjorde slarvsylta av det trilskande och sänkte det ''in short order''.
När, var och vad hette fartygen?, Varjag
Svaret på ''Var'' ? Röda Havet!
Varjag
Varjag
Den som sänktes var egyptiska fregatten Domiat under Suez-krisen 1956 - av brittiska kryssaren HMS Newfoundland.
Rätt Rickard! En mindre känd ''sjödrabbning'' (om man nu kan kalla denna det...).Rickard skrev:Den som sänktes var egyptiska fregatten Domiat under Suez-krisen 1956 - av brittiska kryssaren HMS Newfoundland.
HMS NEWFOUNDLAND tillsammans med jagaren HMS DIANA sänkte DOMIAT den 31:a oktober 1956.
Britterna plockade upp 69 överlevande - den hjältemodige/imbeccille (take your pick!) egyptiske fartygschefen - var inte en av dom.
Rickard har frågan, Varjag
Tack Varjag! Då skall vi lämna det krigiska och se på ett annat "fenomen" som uppmärksammades under ett antal år under efterkrigstiden.
Vad kallas det som detta foto ansågs påvisa? Samt vad heter personen på bilden?
Vad kallas det som detta foto ansågs påvisa? Samt vad heter personen på bilden?