Förlorade sagornas bok?

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 28 mars 2003, 11:01

Unfinished Tales = Sagor från Midgård
Book of Lost Tales = Förlorade sagornas bok
Nu blir jag förvånad. I de flesta forum och andra omröstningar jag sett och deltagit i har alltid Silmarillion varit segraren, faktiskt.
Har detta varit Tolkienforum månne? Jag tror att vi Tolkienälskare måste inse att den stora massan samt 99% av alla litteraturkritiker skulle hävda att "Ringen" är Tolkiens främsta verk. Det kan ju inte bara vara vi Tolkiennördar som bestämmer, eller hur?

Fast jag måste säga att jag tycker "Ringen" är helt överlägsen "Silmarillion", som litterärt verk.
Att Silmarillion inte vinner över ringen kan ju bero på att dom många som läst ringen inte har läst Silmarillion.
Säkert mycket riktigt, men det beror säkert lite på hur man bedömer också. För vilket verk kommer Tolkien (och har redan gjort) att gå till litteraturhistorien? Knappast "Silmarillion"...

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 28 mars 2003, 19:39

Fast vilket verk fick mest tid? LOTR som han tidvis var nära på att lägga ner eller Silmarillion som han jobbade vidare på i 50 år? Hursomhelst verkar de flesta inbitna anse Silmarillion bättre än LOTR även om nog även jag föredrar LOTR, eller ännu hellre Gillis och Niggle :)

Danne
Medlem

Inlägg av Danne » 30 mars 2003, 09:24

Fast vilket verk fick mest tid? LOTR som han tidvis var nära på att lägga ner eller Silmarillion som han jobbade vidare på i 50 år?
Jag ser inte egentligen hur detta nödvändigtvis påverkar "kvalitén". :)

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 31 mars 2003, 13:04

Danne skrev:Fast jag måste säga att jag tycker "Ringen" är helt överlägsen "Silmarillion", som litterärt verk.
Håller med fullständigt.

Skriv svar