Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Tack Magnum12
Kanske en lite hårdare nöt -
Den 27:e april 1945 - kommer en tysk bil med vitt lakan över kylaren och en vit parlamentärflagga på stång - susande mot
denna flygplats - I bilen en Luftwaffeofficer som har ett ytterst angeläget ärende till amerikanerna som just ockuperat flygplatsen....
Han kommer från en Luftwaffe tillhörig och närbelägen anläggning - och kräver att inga stridshandlingar kommer att beröra denna. Tvärtom kräver han - en 10 kilometers karantänszon runt den omedelbart beordras. Samt förklarar att de tyska trupperna på andra sidan - redan accepterat densamma......
Vad hette anläggningen och - varför karantänszonen?
Varjag
Kanske en lite hårdare nöt -
Den 27:e april 1945 - kommer en tysk bil med vitt lakan över kylaren och en vit parlamentärflagga på stång - susande mot
denna flygplats - I bilen en Luftwaffeofficer som har ett ytterst angeläget ärende till amerikanerna som just ockuperat flygplatsen....
Han kommer från en Luftwaffe tillhörig och närbelägen anläggning - och kräver att inga stridshandlingar kommer att beröra denna. Tvärtom kräver han - en 10 kilometers karantänszon runt den omedelbart beordras. Samt förklarar att de tyska trupperna på andra sidan - redan accepterat densamma......
Vad hette anläggningen och - varför karantänszonen?
Varjag
......Luftwaffeanläggningen fanns vid en ort som hette Schierling.....
Varjag
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Luftwaffemunitionsanstalt. Meget explosivt. I trakten av Regensburg, Bajern.
Bra jobbat Stellan!Stellan Bojerud skrev:Luftwaffemunitionsanstalt. Meget explosivt. I trakten av Regensburg, Bajern.
Luft-Muna Schierling hade sannerligen ''explosiva lager''.
''Das Gebiet der Luftmunitionsanstalt 2/VII zum Sperrgebiet erklärt – „Noch nie Befehl in solcher Eile durchgeführt“ – Gaswolke von 100 km Reichweite war zu befürchten........''
Där fanns nämligen i den ''kemiska depån'' 2000 bomber laddade mer Tabun och en mindre kvantitet - 350 kilo - Sarin!
Dom av de allierade, bara dåligt kända Nervgaserna.
http://books.google.com.au/books?id=KZy ... ny&f=false
Det tyska befälet, var medvetna om de oerhörda riskerna om dessa gaser skulle ''komma lösa'' och varnade amerikanerna.
Sunt förnuft i rättan tid, kan man kalla det.
Stellan hittar nästa, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Om politikercensuren godkänner det vill jag nämna att jag anser att Nyamko Sabuni både är en vacker kvinna och även var en av regeringens bästa ministrar - men hennes efternamn kommer mig alltid att tänka på nervgaser. Sarin och Tabun. Sedan kom Soman (som är namnet på en kollega av estniskt ursprung) och därefter förtjockad Soman.
Alltnog sänktes 1946 ett tyskt örlogsfartyg lastat med giftgasammunition i Östersjön. Vilket?
Alltnog sänktes 1946 ett tyskt örlogsfartyg lastat med giftgasammunition i Östersjön. Vilket?
LEIPZIG????? Men hon sänktes förstås i Nordsjön -
Varjag
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Har jag missat navigationen? Men visst avser frågan kryssaren Leipzig. Därmed äger Varjag.
Tack Stellan
- vem som helst kan navigera fel, men fortsätter med en annan kryssare och ett - Vem kan berätta vad den skjuter på och vilken kryssare det är? (det hände i slutet av 1941...)
Varjag
- vem som helst kan navigera fel, men fortsätter med en annan kryssare och ett - Vem kan berätta vad den skjuter på och vilken kryssare det är? (det hände i slutet av 1941...)
Varjag
Hmm - 27 visningar, inga gissningar -
Trodde den tunga kryssarens ''rumphuggna akter'' - skulle vara en bra vägledning då det bara fanns fyra av den klassen som deltog
i kriget
Varjag
Trodde den tunga kryssarens ''rumphuggna akter'' - skulle vara en bra vägledning då det bara fanns fyra av den klassen som deltog
i kriget
Varjag
Har aldrig skådat en Sovjetisk kryssare i baken(!) men får röda vibbar av kanontornens form. Torde vara någon ur Kirov-klassen
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Hej!
Den ryska kryssaren Molotov?
/Magnum
Den ryska kryssaren Molotov?
/Magnum
Baserad på gostaps gissning.
Vorosjilov som beskjuter Constanța i Rumänien 1941?
/CvD
Vorosjilov som beskjuter Constanța i Rumänien 1941?
/CvD
Bundransvärt Lagarbete här!
Det är sovjetkryssaren MOLOTOV som pucklar på tyskarna i Feodosiya på Krim i november 1941
Magnum12 - närmast, kom på kryssarens namn, så frågan går till honom - Grattis
Varjag
Det är sovjetkryssaren MOLOTOV som pucklar på tyskarna i Feodosiya på Krim i november 1941
Magnum12 - närmast, kom på kryssarens namn, så frågan går till honom - Grattis
Varjag
Tackar!
Vi håller oss kvar på böljan den blå men nu i mycket nordligare farvatten.
Jag söker namnet på ett mindre norskt fartyg som trots sin relativt korta livstid (1894-1942) var med om många dramatiska händelser, både före, och under andra världskriget. Jag söker även efter en händelse som inträffade på båten 1941 och som slutade mycket tragiskt för sex unga norska grabbar som blev arkebuserade av tyskarna med anledning av den händelse som jag söker. Hon hade som sagt en relativt kort livstid, hon blev sänkt av tyskt flyg i maj 1942.
/Magnum
Vi håller oss kvar på böljan den blå men nu i mycket nordligare farvatten.
Jag söker namnet på ett mindre norskt fartyg som trots sin relativt korta livstid (1894-1942) var med om många dramatiska händelser, både före, och under andra världskriget. Jag söker även efter en händelse som inträffade på båten 1941 och som slutade mycket tragiskt för sex unga norska grabbar som blev arkebuserade av tyskarna med anledning av den händelse som jag söker. Hon hade som sagt en relativt kort livstid, hon blev sänkt av tyskt flyg i maj 1942.
/Magnum
Hej!
Det verkar vara en svår fråga, vilket naturligtvis också var meningen
men jag lägger till några ledtrådar för att göra det lite enklare:
Isbrytare i Oslo, Roald Amundsen, seglade i de vatten där isbjörnar bor ...
(Fartyget sänkt i Isfjorden/Svalbard)
/Magnum
Det verkar vara en svår fråga, vilket naturligtvis också var meningen
Isbrytare i Oslo, Roald Amundsen, seglade i de vatten där isbjörnar bor ...
(Fartyget sänkt i Isfjorden/Svalbard)
/Magnum
Senast redigerad av 1 Magnum12, redigerad totalt 1 gånger.