"Krypskyttarna" efter AK4

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Henke78
Medlem

Re: "Krypskyttarna" efter AK4

Inlägg av Henke78 » 12 januari 2014, 17:38

Gick FBU-kursen Prickskytte-vinter i Hemavan i början av 2000-talet. Kursledarna som kom från MSS i Kvarn, menade på att vid den tiden så var inte FM och ens K 4 intresserade av PSG 90. Vidare har jag för mig att PSG 90 i stort sett bara använts och utbildats på vid jägarförbanden (från 90-tal till 00-tal). I början av 2000-talet vet jag att Hemvärnet ville ha PSG 90, då ingen annan inom FM var så intresserad av den. Lite berodde det kanske på att batterierna i kikarsiktet inte bytts sedan vapnet köpts in. Och ingen ville/brydde sig att byta dom. Vilket föranledde till att vapnet då inte var så brukbart i skymning/mörker.

Men skulle vilja påstå att inom infanteriet så utbildades skarpskyttar (AK 4 OR, AK 5B) och inom jägarförbanden prickskyttar (PSG 90, AG 42 & AG 90).

TomTop
Medlem

Inlägg av TomTop » 13 januari 2014, 21:46

När PSG 90 systemet kom in I bilden så vet jag att det utbildades prickskyttar inom infanteribrigaderna

Kasson
Medlem

Inlägg av Kasson » 13 januari 2014, 23:27

I mitten av sextiotalet infördes automatkarbin 4 (ak 4) som huvudbeväpning i fältförbanden. Med detta utgick gevären och därmed även prickskyttarna. I början av sjuttiotalet anskaffades kikarsikten med fyra gångers förstoring till ak 4 och 1990 infördes ak 5B med ett fyra gångers optiskt riktmedel. Ingen av automatkarbinerna har dock tillräcklig precision för att vara prickskyttevapen. Den utbildning som gavs och fortfarande ges är oftast av skarpskyttekaraktär. Medvetna om den effekt prickskyttar haft i de senaste krigen drev några företrädare i början av 1980-talet frågan om att återinföra prickskyttarna. Som ett resultat av arbetet kunde våren 1983 ett studieförsök med ett tiotal olika repetergevär och halvautomater genomföras. En officer skickades till England för prickskytteutbildning. Efter detta började en kravspecifikation att växa fram och leverantörer tillfrågades om deras materiel kunde ändras efter denna. Sex tillverkare av vapen och sikten var intresserade och fick gå vidare till truppförsök 1986/87. De två bästa systemen togs därefter ut till ett slutförsök, vilket genomfördes 1988/89.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Prickskytt

Inga källor anges i artikeln, men det tycks som om kompetensen avseende prickskytte fallit bort helt i och med att gevär m/41 försvunnit. I vart fall i sådan mån att nyutbildning fick komma till inför införskaffande av nytt system och förmodat doktrin.

Fråga är väll annars vad som hänt med själva gevären när de inte ansågs duga längre. Det tycks inte som om hemvärnet släppte dem (om hv före 90-talet var utrustat med m/41 vet jag dock inte, kan vara fråga om förstärkning i samband med allmänt stärkande av hemvärnet såvitt jag vet)
Patric Norrå skrev:När jag gick med i Valbo-Hedesunda HvO/Gävle HvK 1992 så var det ca 5 personer i vårat HvO som var beväpnade med m/96b, 1994 var jag utrustad med AK 4 och Gevär m/41b, men även den sistnämnda försvann 1995, antagligen av samma skäl.
viewtopic.php?f=54&t=32962

Men fanns dessa vid andra förband som mönstrats vid tid av ofred och funnit sig stå i vadmalsuniform?

Med tanke på infanteriets övriga förtjusning avseende vinterkriget undrar jag också hur man plötsligt "glömde" prickskyttar till förmån till den nya AK4OR och skarpskytten på plutonnivå.

//Kasson

TomTop
Medlem

Inlägg av TomTop » 15 januari 2014, 22:59

Ifall det hade blivit beredskapshöjning så var det många som hade funnit sig stå i en vadmalsuniform, säkert en bit in på 2000-talet

Kasson
Medlem

Inlägg av Kasson » 16 januari 2014, 11:16

Jo, men hade dessa förband även fått ut m/41, och hur hade dessa nyttjats av dessa förband?
Det vill säga hade prickskyttarna "återvänt" i samband med detta, eller hade förbanden fortsatt traggla med skarpskyttedoktrin enbart?

I org 77 fanns en skarpskytt per pluton (hur såg org 66 ut?), i org 49 och 59 (när gevär var huvudbeväpning) tydligen två. Skulle ökningen i prickskyttegevär föras över för att kompensera (om även m/41 följt med vadmalsuniformen dvs).

Patric Norrå
Medlem

Inlägg av Patric Norrå » 17 januari 2014, 23:46

Henke78 skrev:Gick FBU-kursen Prickskytte-vinter i Hemavan i början av 2000-talet. Kursledarna som kom från MSS i Kvarn, menade på att vid den tiden så var inte FM och ens K 4 intresserade av PSG 90. Vidare har jag för mig att PSG 90 i stort sett bara använts och utbildats på vid jägarförbanden (från 90-tal till 00-tal). I början av 2000-talet vet jag att Hemvärnet ville ha PSG 90, då ingen annan inom FM var så intresserad av den. Lite berodde det kanske på att batterierna i kikarsiktet inte bytts sedan vapnet köpts in. Och ingen ville/brydde sig att byta dom. Vilket föranledde till att vapnet då inte var så brukbart i skymning/mörker.

Men skulle vilja påstå att inom infanteriet så utbildades skarpskyttar (AK 4 OR, AK 5B) och inom jägarförbanden prickskyttar (PSG 90, AG 42 & AG 90).
AG 42 på prickskytt? När då var då hur då?

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 18 januari 2014, 20:28

Kasson skrev: (---)
(om hv före 90-talet var utrustat med m/41 vet jag dock inte, kan vara fråga om förstärkning i samband med allmänt stärkande av hemvärnet såvitt jag vet)
(---)
//Kasson
Kikargevär m/41 omnämns i Hvgrpch 1975. Någon som vet när Hv fick m/41 tillfört? Det finns nämligen inte med i Hv Mtrl 1958.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 19 januari 2014, 17:05

Kasson skrev:
I org 77 fanns en skarpskytt per pluton (hur såg org 66 ut?), i org 49 och 59 (när gevär var huvudbeväpning) tydligen två. Skulle ökningen i prickskyttegevär föras över för att kompensera (om även m/41 följt med vadmalsuniformen dvs).

Org 66:
Enligt AH-I så var det en prickskyttepatrull med 4 man i kompanistaberna, både på skytte och Nsk.

Org 49 så var det 2 per pluton plus 2 i kompanistaben.

Och de benämndes prickskyttar men jag vet inget om utbildningsnivån.

Mcv
/John

Camarilo
Medlem

Inlägg av Camarilo » 20 januari 2014, 00:17

K4 98-99 var jägarplutonen organiserad med 3xjägargrupper + 1 stabsgrupp med 3xpsg90 skyttar +3xeldledare för indirekt eld + 3xsignaliser. psg90 skyttar och eldledare stödde jägargrupperna där de gjorde som mest nytta. Ag90 har ju samma riktmedel som psg90 och fanns på varje grupp. psg90 sköts ofta med underkalibrig am för bättre precison. Känt var "prickskytteprovet" där man låg 24h vid en ställning för att vänta på ett mål som dök upp under 7 sekunder. Känd var även prickskyttarnas tröja med emblem "if you run you only die tired".

2Sharp
Medlem

Inlägg av 2Sharp » 23 januari 2014, 01:11

Henke78 skrev:Lite berodde det kanske på att batterierna i kikarsiktet inte bytts sedan vapnet köpts in. Och ingen ville/brydde sig att byta dom. Vilket föranledde till att vapnet då inte var så brukbart i skymning/mörker.
Finns inget batteri i psg siktet, belyst med tritium (motsv.) däremot.

TomTop
Medlem

Re:

Inlägg av TomTop » 23 januari 2014, 18:39

2Sharp skrev:
Henke78 skrev:Lite berodde det kanske på att batterierna i kikarsiktet inte bytts sedan vapnet köpts in. Och ingen ville/brydde sig att byta dom. Vilket föranledde till att vapnet då inte var så brukbart i skymning/mörker.
Finns inget batteri i psg siktet, belyst med tritium (motsv.) däremot.
om jag inte minns fel så var det även en gul triangle på siktet som varnade just för detta

Skriv svar