Niet. Tagna nära dessa - - varifrån ''dom utskeppades till hemlandet...''tommyjonason skrev:Folkparken i Härnösand.
Stella Polaris.
Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
-
Tankspridd
- Medlem
Är inte det där " tyskmagasinet " ? Exportlager norröver till tyskland med allierade
Tyskmagasinen i Notviken.

Och dom - kände MD650 igen!MD650 skrev:Tyskmagasinen i Notviken.
Närmare bestämt i Karlshäll - där ryska repatrierade från Nordnorge samlades - för avskeppning till USSR.
Med sovjetiska fartyg.
Före och när avskeppningen skedde, var hela området avspärrat av polis och hemvärn så pysen varjag fick bara skymta
dessa exotiska varelser på avstånd......
MD650 ställer nästa fråga!, Varjag
Jo men tanskpridd var ju lite före.varjag skrev: MD650 ställer nästa fråga!, Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Märkligt att det var så många kvinnor. Var de soldater i Röda Armen? Undrar hur såna behandlades av De Tyska Övermänniskorna.
Ja dom var krigsfångar i tvångsarbete i Norge.tommyjonason skrev:Märkligt att det var så många kvinnor. Var de soldater i Röda Armen? Undrar hur såna behandlades av De Tyska Övermänniskorna.
Varjag
Tempot tappas!
Ny fråga.....Herr Hitler, lånade lite Franz Lisztmusik till sina viktigaste Segerfanfarer....
Men brittiska BBC, lånade en annan tysk kompositör's verk till sina....
Vem var den den andre tyske kompositören? Hans verk? Och VAD gjorde det så lämpat för brittiska syften????
Varjag
Ny fråga.....Herr Hitler, lånade lite Franz Lisztmusik till sina viktigaste Segerfanfarer....
Men brittiska BBC, lånade en annan tysk kompositör's verk till sina....
Vem var den den andre tyske kompositören? Hans verk? Och VAD gjorde det så lämpat för brittiska syften????
Varjag
Beethovens ödessymfoni, di-di-di-dah, V som i victory?
..._ 
/CvD
/CvD
Yep! Inledningstroferna till Beethovens 5:e Symfoni - kan med lite fantasi uppfattas som ett morserat V.unmo300 skrev:Beethovens ödessymfoni, di-di-di-dah, V som i victory?
Och blev central till V-kampanjen som kördes igång 1941. Senare nyttjades stroferna även som ''en knackning på dörren...''
- för att påminna de ockuperade folken - att vi finns här och vi kommer.........genom dörren (don't know where, don't know when)
unmo300 för stråken till nästa, Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Nu har det varit stiltje för länge här tycker jag, så därför kastar jag in en fråga.
Vad är detta för märklig variant?
Vad är detta för märklig variant?
En notrad ur Storamiral Raeder's ''ofullbordade symfoni''....
En Ju 87 T Stuka där T-et stod för Träger och avsedd för Tysklands hangarfartyg GRAF ZEPPELIN.
Försedd med hopfällbara vingar och bromskrok (se bilden). Vad jag minns byggdes ngt dussin av dessa, men när
GRAF ZEPPELIN aldrig togs i tjänst byggdes flygplanen om till vanliga Ju 87C.
Varjag
En Ju 87 T Stuka där T-et stod för Träger och avsedd för Tysklands hangarfartyg GRAF ZEPPELIN.
Försedd med hopfällbara vingar och bromskrok (se bilden). Vad jag minns byggdes ngt dussin av dessa, men när
GRAF ZEPPELIN aldrig togs i tjänst byggdes flygplanen om till vanliga Ju 87C.
Varjag
-
tommyjonason
- Medlem
Japp, så var det.
Jag visste inte att man fick Graf Zeppelin så här pass färdig: varjag kör vidare!
Jag visste inte att man fick Graf Zeppelin så här pass färdig: varjag kör vidare!
Tack tommyjonason
Hösten 1941, hotade Sovjetunionen att tillgripa gaskrig. Om inte tyskarna slutade använda........
Vad då?
Varjag
Hösten 1941, hotade Sovjetunionen att tillgripa gaskrig. Om inte tyskarna slutade använda........
Vad då?
Varjag