Den ska läsas från början till slut. En berättelse om världens historia, kan man säga. De flesta anser att det här är Tolkiens främsta verk.
Nja, Haldir, det där håller jag inte med dig om. Jag tror inte att "de flesta" anser att
Silmarillion är Tolkiens främsta verk. I alla fall inte i den formen som föreligger i tryck.
Om du tittar på omröstningen om vilket som är Tolkiens främsta verk som jag startade här på forumet, där hela 24 (!) personer svarat

tycker 54% att "Ringen" är bäst, men endast 29% hejar på Silmarillion. Och då får man även ta med i beräkningen att andelen Silmarillionentusiaster är större här än i "den verkliga världen".
...Läst de förlorade sagornas bok 1 och den är väldigt bra, tycker jag.
Men jag hoppade över alla anteckningar och notiser som Christopher gjort mellan kapitlen, ovesäntlig fakta tycker jag.
Tänk, själv tycker jag att Christophers anteckningar är det mest intressanta av allting...
Jag förstod att Aragorn blev kung, men sen förstod jag inte. Gifte han sig med Arwen? Berättades det i boken? Följde Aragorn med "Frodo&Gangs" eller stannade han kvar i (vilket land "fick" han?)
Oj! Det var inte lite du ville veta!

Aragorn blev som sagt kung, över både Gondor och Arnor, eftersom han var den rättmätiga arvingen. Han gifte sig mycket riktigt med Arwen, som då var tvungen att avsäga sig sin odödlighet. Aragorn följde inte med Frodo & Co. Hobbitarna reste tillbaka till Fylke, och ett antal år senare lämnade Frodo (tillsammans med ett antal alver, Gandalf och Bilbo) Midgård över Havet.
Jag förstod inte hur Gandalf kom tillbaka från döden... Kan någon berätta om detta för mig också?
Gandalf förklarar väl i och för sig själv ungefär hur det gick till, men det är kanske en smula luddigt. Gandalf (som inte är en människa utan en
maia, dvs ett slags högre makt) och de andra trollkarlarna (bl.a. Saruman och Radagast) hade ju en gång i tiden sänts till Midgård av
valar, som ungefär, något förenklat, motsvarar de gamla asagudarna, eller de gamla grekiska gudarna, för att svävja Sauron. När Gandalf "dog" sändes han tillbaka än en gång, eftersom hans uppdrag inte var avslutat. Han kom då i en ännu mäktigare gestalt än han tidigare gjort och hade dessutom fått rätten att bryta Sarumans stav, dvs avsätta honom som ledare för deras orden.