Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 14 november 2013, 22:06

patrik blom skrev:En ny gissning: exkung Zog I (och siste) av Albanien?
Riktigt! Det var Kung Zog av Albanien, som lämnade Frankrike till Southampton ombord på den franska passagerarångaren
s/s ETTRICH. Hon var byggd för att ta 650 passagerare, men på den resan trängdes mer än 1800...... 8O

''Vi fick dock bra hytter och förplägnad....'' - rapporterade kungen :D

Tre rätta svar, från tre olika kunniga spelare så med Salomonisk vishet förklarar jag frågan fri!

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 15 november 2013, 17:34

varjag skrev:
Tre rätta svar, från tre olika kunniga spelare så med Salomonisk vishet förklarar jag frågan fri!
:D Jag tackar. Även om de båda andra alltid har intressanta frågor så nyper jag frågan, Patrik Bloms kunglighet var dessutom den svåraste av de tre. Varjag; de här tredelade frågorna är alltid kul att brottas med. :)

När man mäter upp 3,4 på Richterskalan så bör det ha skakat till lite grann i hamnen, och i det här fallet så smällde det nog också ganska högt. Långt över 300 döda. Var och när?
Förödd hamn.jpg
Förödd hamn.jpg (55.44 KiB) Visad 918 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 november 2013, 21:07

Det var i Port Chicago i Californien det small den 17:e juli 1944.....
Port_Chicago_disaster,_pier_diagram.jpg
Port_Chicago_disaster,_pier_diagram.jpg (55.78 KiB) Visad 906 gånger
omkring 5000 ton högexplosivt material i form av bomber, sjunkbomber m.m. på piren och ombord i s/s E A BRYAN - detonerade
- och ställde till en ohygglig manspillan och förödelse - :roll:

Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 15 november 2013, 23:05

En sjujädra smäll bör det ha varit. Det verkar efter detta ha varit problem att få stuvarna att lasta ammunition igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Port_Chicago_disaster

Jag är säker på att Varjag smäller lika högt!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 november 2013, 00:15

Tack Amund

Lika högt - blir svårt, men jag försöker.....

En flygare bröt medvetet -
flygförbud här.jpg
flygförbud här.jpg (35.01 KiB) Visad 891 gånger
- ett flygförbud.
Och tog sig för fotografera toppen - ett par tusen meter högre upp......
Vilket låg vid gränserna för vad hans flygplan kunde prestera. M.a.o. - ett dumdristigt företag!

Men han överlevde bedriften....

Vem var han och i vad flög han?

Varjag

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 16 november 2013, 10:00

Kan det ha varit Duke of Hamilton (som Rudolf Hess senare kom för att förhandla med). Han var pilot i RAF, men gjorde tidigare, nämligen 1933, den första flygningen runt Mount Everest i en Westland PV-3 (biplan). Då hette han Lord Clydesdale.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 november 2013, 10:09

tommyjonason skrev:Kan det ha varit Duke of Hamilton (som Rudolf Hess senare kom för att förhandla med). Han var pilot i RAF, men gjorde tidigare, nämligen 1933, den första flygningen runt Mount Everest i en Westland PV-3 (biplan). Då hette han Lord Clydesdale.
Den hände - under - Andra VK.....Varjag

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 16 november 2013, 15:33

Antar då att det var någon av alla piloter involverade i transporterna över "The Hump", dvs från Indien till Kina.
En colonel Robert Lee Scott Jr lär ha flugit över Everest i en Republic P-43 Lancer, vilket han lär ha skrivit om i sin självbiografi God is My Co-Pilot som åtminstone inte jag har läst.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 november 2013, 21:47

tommyjonason skrev:Antar då att det var någon av alla piloter involverade i transporterna över "The Hump", dvs från Indien till Kina.
En colonel Robert Lee Scott Jr lär ha flugit över Everest i en Republic P-43 Lancer, vilket han lär ha skrivit om i sin självbiografi God is My Co-Pilot som åtminstone inte jag har läst.
Och nu blev det rätt svar!

Colonel Robert Lee Scott - var inte en av ''Hump-flygarna'', utan kommenderad till AVG (American Volunteer Group) - de s.k.
''Flygande Tigrarna'' i Kunming i Kina.

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Lee_Scott,_Jr.

Kina hade köpt 125 stycken -
Kinesisk P-43 Lancer.jpg
Kinesisk P-43 Lancer.jpg (30.6 KiB) Visad 830 gånger
- en mycket bristfällig föregångare till P-47 Thunderbolt, som saknade pansarstol, självtätande bensintankar - som dessutom
ofta läckte - och en krånglig turbo-kompressor = överhängande eldfara :roll:

Flygplanen skeppades till Karachi i nuvarande Pakistan, monterades och flögs till Kina via Darjeeling i Assam av kinesiska piloter.
Problemen med fpl - gjorde att flera övergavs i Darjeeling och det var i en av dessa som Scott gjorde skuttet över Mt Everest.
Av några religiösa skäl - var flygning över Everest förbjuden. Men berget ligger bara ett par hundra km från Darjeeling så
han kunde inte motstå frestelsen - :)
Sägnen säger - att hans P-43 var uppe på 13000 meters hjd. Men där gissar jag han ''skarvade lite'' då en Lancer knappast orkade
över 11000......

tommyjonason's tur att fråga!

Varjag

(PS - jag tycker Du är en mycket duktig spelare i denna tråden och förtjänar en eloge för dina kunskaper.... :thumbsup: DS)

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 16 november 2013, 22:06

Tackar. Men jag är bara en blek novis i förhållande till ditt kunnande.

Då tar vi en U-båtskapten. Som faktiskt var pilot innan han började köra U-båt. Han spakade en Arado Ar 196 på en av de större fartygen i KriegsMarine under tre år.
U-båtkapten.jpg
U-båtkapten.jpg (21.9 KiB) Visad 825 gånger
kaptenX.jpg
kaptenX.jpg (46.62 KiB) Visad 825 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 17 november 2013, 11:35

Reinhard Hardegen?

Varjag

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 17 november 2013, 11:54

Nej. Men det är inget av de mer välkända namnen.
Kaptenen överlevde, liksom besättningen efter att ha strandat utanför Oran, attackerad av sju stycken Hudson flyg.
Här är officerarna:
fångar.jpg
fångar.jpg (201.42 KiB) Visad 803 gånger

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 17 november 2013, 16:06

Ledtrådar
Det var Scharnhorst som han var flygare på.
Incidenten i Oran, när U-båten kördes upp på land och besättningen senare togs tillfånga, inträffade i november 1942. Hudson flygplanen kom från RAF:s 500 Sq.

Förhörsledarna var inte imponerade av denne arrogante man. Såhär skrev man:

"He is 29 years old and belongs to the naval term of 1934. He was formerly attached to the Air Force, having served in that branch from his midshipman days. However, like many others, he had recently transferred to the U-boat Arm, and U-xxx was his first command. He is married and the father of two children, and lives on an estate (rittergut) near Weimar in Thuringia. He once complained to a friend that during the first year of his marriage he had seen his wife only two weeks.
He was among the less pleasant of the U-boat captains so far encountered. He was bitter, taciturn, and barely civil, and the hatred in his eyes was apparent to all who talked to him. All attempts at conversation with him were futile. He seemed sunk in grief and gloom, and interrogators got the impression that he was reproaching himself for the loss of his boat and its incomplete destruction. The impression that this might be the case was strengthened by occasional frank accusations and more frequent veiled insinuations by his crew about his carelessness, inefficiency, and cowardice."

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 november 2013, 16:27

Namnet är kuriöst: Jürgen Quat-Faslem, FC U-595.

tommyjonason
Medlem

Inlägg av tommyjonason » 17 november 2013, 17:34

Alldeles riktigt.
Ja namnet är mycket märkligt, det var därför jag fastnade för denna gubbe. Kan det vara arabiskt?
Här finns flera intressanta dokument. Man sänkte åtminstone ett tomt lastfartyg dagarna innan.

http://www.uboatarchive.net/U-595.htm

Varsågod Stellan

Låst