tommyjonason skrev:Antar då att det var någon av alla piloter involverade i transporterna över "The Hump", dvs från Indien till Kina.
En colonel Robert Lee Scott Jr lär ha flugit över Everest i en Republic P-43 Lancer, vilket han lär ha skrivit om i sin självbiografi God is My Co-Pilot som åtminstone inte jag har läst.
Och nu blev det rätt svar!
Colonel Robert Lee Scott - var inte en av ''Hump-flygarna'', utan kommenderad till AVG (American Volunteer Group) - de s.k.
''Flygande Tigrarna'' i Kunming i Kina.
http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Lee_Scott,_Jr.
Kina hade köpt 125 stycken -

- Kinesisk P-43 Lancer.jpg (30.6 KiB) Visad 830 gånger
- en mycket bristfällig föregångare till P-47 Thunderbolt, som saknade pansarstol, självtätande bensintankar - som dessutom
ofta läckte - och en krånglig turbo-kompressor = överhängande eldfara
Flygplanen skeppades till Karachi i nuvarande Pakistan, monterades och flögs till Kina via Darjeeling i Assam av kinesiska piloter.
Problemen med fpl - gjorde att flera övergavs i Darjeeling och det var i en av dessa som Scott gjorde skuttet över Mt Everest.
Av några religiösa skäl - var flygning över Everest förbjuden. Men berget ligger bara ett par hundra km från Darjeeling så
han kunde inte motstå frestelsen -
Sägnen säger - att hans P-43 var uppe på 13000 meters hjd. Men där gissar jag han ''skarvade lite'' då en Lancer knappast orkade
över 11000......
tommyjonason's tur att fråga!
Varjag
(PS - jag tycker Du är en mycket duktig spelare i denna tråden och förtjänar en eloge för dina kunskaper....

DS)