dtte skrev:
Att det gjordes upp planer att anfalla Norge var inget konstigt. Det fanns garanterat planer för att anfalla alla länder i närområdet. Det hade snarast varit tjänstefel att inte ha en plan ifall situationen plötsligt skulle kräva ett ingripande. Det intressanta i sammanhanget är vad som gjorde att planen förvekligades. Och där pekar mycket på att det var Norges neutralitetsbrott som fick bägaren att rinna över.
Bjernevik skrev:dtte skrev:Det känns i alla fall som att någon borde haft väldigt dåligt samvete.
Tyskarna?
Visst var det tyskarna som anföll, men du kan ju inte bortse från faktumet att norrmännen genom sitt sätt att inte skydda sitt teritorium gav tyskarna en internationellt godtagbar anledning att angripa Norge.
Nej, absolut inte!
ett svar ska stå i proportion till vad man utsatts för och det finns inget som gav Tyskarna rätt att invadera Norge.
Men jag har uppfattat så att Svenska försvaret under kalla kriget lärde ut att enskilda småsaker kunde vara det som orsakade att sverige skulle kunna dras in i ett krig. Men det synsättet handlade nog mer för att skapa en säkerhetsmarginal än att det var så juristerna skulle uppfattat problemet
Förlåt mig om detta kommer från minnet och att jag inte kollar upp källorna men i det hela taget -
För det första så var det Norrmännen faktiskt gjorde för neutralitetsbrott inte mycket att tala om,
Altmark var enligt engelsk syn, ett statsfartyg fullt med engelska krigsfångar som hade gått igenom Neutral krigshamn.
Om tyskarna till exempel gått ombord på några norska båtar och internerat allierade sjömän ombord kunde eventuellt vara på samma nivå, men att invadera hela landet för att man inte sköt på engelsmännen är inte rimligt.
dtte skrev:
Tycker du inte att den/de som medvetet gav tyskarna denna anledning borde ha straffats på något sätt. Sen att det inte gjordes lär väl bero på att det inte var särskilt bra för den norska självkänslan att det kom fram att norrmännens oförmåga att upprätthålla sin neutralitet var den avgörande orsaken att de blev ockuperade.
Det var inte vad Norrmännen gjorde som orsakade tyskarnas ockupation
utan vad Tyskarna trodde att Norrmännen eventiuellt skulle göra om Västmakterna invadera norge.
Riktigt stor skillnad mellan de två.
Vi haft altmark uppe förr:
viewtopic.php?f=6&t=28260
Mvh
/John