Instämmer, jag skulle gärna vilja se en källa till detta påstående utav Thunander eftersom det i så fall är den första ubåt vi känner till som kan stämma in på den spår som finns avbildade.Thule2 skrev:Att ingen har efterfrågat uppgiften är just vad som förvånar. Eftersom vi pratat mycket om källor och hänvisning till sådana, så ställer jag en enkel fråga. Var finns källa till Thunanders uppgifter i boken Hårsfjärden sid 196 0ch sid 197., om en bandgående minifarkost som Comsubin förfogade över. Så du menar att du inte skulle förstå vilken bok det rörde sig om ?
Någon som lyckats finna en bild på USEL/MSM-1 ?Wedman skrev:Thule,
först vill jag instämma i det PatLin och Rickard skrivit om det orimliga i att kräva att vi på forumet (som inte håller med dig) ska kunna ange vilka källor Tunander har.
Tunander är dock, till skillnad från författarna till "Ryska elitförband", en internationellt erkänd forskare så jag utgår ifrån att han har källor till stöd för det han skriver. När det gäller den uppgift för vilken du efterfrågade källa så står det faktiskt i den aktuella boken:Källan är alltså en hög officer som lämnat dessa uppgifter till Tunander och som Tunander uppenbarligen anser är trovärdig. Det är olyckligt att det inte går att kontrollera uppgiften mot källan men jag förstår att vissa källor kan kräva anonymitet. Jag har inget problem med att Tunander återger uppgiften på det sätt han gör. (Uppgiften diskuteras på detta italienska forum:1978 sjösatte den italienska marinen ytfartyget Anteo som bär en miniubåt, den 8 meter långa Usel (Jane's 1992-93). Den italienska marinen specialstyrkan Comsubin (Commando Raggruppamento Subaqui ed Incursori) har - eller hade åtminstone då - en "miniubåt", en oval undervattensfarkost (omkring 10 meter lång) som kan ta sig fram på botten.
Inom den marina världen kallas den "padda", eftersom den kan "hoppa" i vattnet. Den lämnar efter sig dubbla spår på havsbotten, liknande de som filmades i Hårsfjärden efter ubåtsjakten. Den har instrument för att skära och griparmar för att flytta föremål, precis som de amerikanska Turtle och Sea Cliff. Den har små SDV-farkoster och fungerar som undervattensbas för attackdykare, har en hög officer berättat. Han såg ubåten i en barack vid Comsubinbasen Varignano vid La Spezia.
Forum Difesa)
Tunander återkommer till vilka farkoster som skulle ha kunnat lämnat bottenspår efter sig i Hårsfjärden och vid Mälsten i Spelet under ytan - Teknisk bevising i nationalitetsfrågan för ubåtsoperationen mot Sverige 1982.
Ytterst få ubåtar har ju medar eller band och griparmar vid denna tidpunkt, denna är den enda jag lyckats finna
https://secure.flickr.com/photos/vamoose627/4910123103/
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... 3_2008.jpg