Quiz: Sjöfartshistoria

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
J18
Medlem

Re: Quiz: Sjöfartshistoria

Inlägg av J18 » 3 oktober 2013, 16:03

Jag noterar att varjag använder termen "kondensator" för den värmeväxlare som återförvandlar ångan från ångmaskinen till vatten. Donkeyman använder begreppet kondensor, vilket enligt mig är den korrekta benämningen. Som sur energigubbe så irriterar denna sammanblandning av maskinteknik och elektronik mig nästan lika mycket som när någon pratar om "kilowatt" och menar kilowattimmar (kWh).

Jag tar mig därför friheten att utnyttja den utomrdentligt sällsynta möjligheten att korrigera varjag. :D

J18+1 (som krupit runt omkring och i ett antal kondensorer)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 3 oktober 2013, 16:47

Hå, hå, ja, ja. Det är långt mellan gångerna där man ka ta "Varjag" på ett litet stavfel. Men den här gången har han faktiskt fel. En kondensator är en elektrisk pryl som används för att kortsiktigt lagra elektrisk "power". Till exempel för att utjämna en belastning eller för att ge lite extra "boost" vid bruk. Medan en kondensor sitter i maskinanläggningen på en ångbåt. Men inte bara där, till exempel en kylanläggning innehåller också en kondensor.

Hur som helst - "Sirius" hade en kondensor. Undertecknad tror att det var en så kallad strålkondensor vilken trots allt drog in en mängd med saltvatten i pannorna även om det var betydligt mindre än innan denna uppfanns. Medan den så kallade ytkondensorn som var betydligt mer vattenbesparnde kom lite senare. Men här måste jag "dra ned brallorna" och erkänna att jag vet inte när ytkondensorn kom i bruk. Men jag tror lite på att det var år 1837. Utan snarare 30-40 år senare.

Min fråga kommer att handla om ett haveri. Jag sitter och bläddrar i ett klassiskt bokverk skrivet av Capt. Richard A. Cahill (Fairplay Publishing 1997). Det heter "Collisions and their Causes". Här beskriver författaren en mängd med kollisioner mellan fartyg men den allra första i hela detta verk är en riktig klassiker. En klassiker som i Svenska sjöbefälsskolornas undervisning beskrivs som "Kollision med hjälp av radar" och i resten av världen so "Radar assisted collision". Men Cahills bok beskriver en mångfald kollsioner som skett med ungefär samma scenario.

Vilken "klassiker" tänker jag på.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 3 oktober 2013, 21:23

Skulle kunna vara Andrea Doria och Stockholm 8-)

Från Wikipedia
Olyckan brukar betraktas som en av de märkligaste i sjöfartshistorien eftersom två moderna och välutrustade fartyg (båda hade fungerande radio och radar) krockade mitt på öppna havet. Fartyget sjönk 26 juli 1956 i Atlanten utanför Nantucket, Massachusetts, USA elva timmar efter en kollision med Svenska Amerika Liniens M/S Stockholm föregående kväll (25 juli) på 70 meters djup. 51 personer från Andrea Doria samt 5 personer från Stockholm dog i samband med kollisionen. Värdefull konst gick förlorad, bland annat 500 m² oskattbara väggmålningar av konstnären Salvatore Fiume.

Stockholm hade gått mot den normala riktningen i farleden vilket är olämpligt men inte förbjudet. På kommandobryggan var Johan-Ernst Carstens-Johannsen, tredje styrman som tjänstgjorde i kapten Gunnar Nordensons frånvaro. Stockholm var liten (cirka 12 000 ton) och gav litet radareko i jämförelse med övriga snabba fartyg på linjen och dessa faktorer tillsammans gjorde att man på Andrea Doria gjorde misstaget att tro att det rörde sig om ett mindre kustfartyg eller en fiskebåt som skulle korsa farleden på väg in mot kusten, inte möta Andrea Doria.

Ombord på Andrea Doria med Piero Calamai som kapten, plottade man heller inte radarbilden och därför kunde man varken avgöra hastighet eller riktning på Stockholm. Andrea Doria girade svagt babord (vänster) för att, som man trodde, passera bakom det mindre fartyget. När det gick upp för Andrea Dorias besättning att de trots allt skulle mötas gjorde de det mycket värre felet att hålla fast vid att gira babord och möta Stockholm styrbord (högersidan) mot styrbord. Det råder i normala fall högertrafik på sjön. Stockholm girade helt enligt reglerna åt styrbord (höger) för ett vanligt möte babord mot babord (alltså med vänstersidorna mot varandra). Andrea Doria höll fast vid att försöka mötas styrbord mot styrbord och girade mer babord, Stockholm tvingades gira ännu mer åt styrbord och körde rakt in i styrbordsidan på Andrea Doria. Stockholm hade vid den tidpunkten för länge sedan börjat bromsa, men kollisionen kunde inte undvikas.

Vid kollisionen var Andrea Doria på väg ut ur en tjock dimbank medan Stockholm ditintills hade haft klar sikt. Fartygen hade därför inte kunnat se varandras lanternor. Båda fartygen fick kritik på grund av detta. Andrea Doria borde ha reducerat hastigheten mer i dimman och Stockholm borde ha reagerat på att det syntes ett radareko men inget fartyg och reducerat sin hastighet. Det spekulerades även i om Stockholms radar hade varit felinställd och Andrea Doria därför hade upptäckts för sent. Inget av fartygen hade heller försökt upprätta radiokontakt med det mötande fartyget.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 3 oktober 2013, 22:08

Helt riktigt "Stighult". En olycka som än i dag används i undervisningen som exempel på hur det kan gå om man bara kikar lite lätt i radarn utan att "följa med". Sedan skall man erkänna att radartekniken har utvecklats enormt skulle denna händelse, detta var ännu i radarns barndom. Men erfarenheten visar att inte något är omöjligt ..... "Stighult" navigerar vidare.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 4 oktober 2013, 18:32

Tack för det Donkeyman, hittade en udda fågel som jag lägger upp.
lågt vattenstånd.jpeg
Frågan är vilken stork det här är på styltorna.

Stighult
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stighult » 9 oktober 2013, 23:18

http://www.windpowerengineering.com/pol ... ind-farms/
Pacific Orca hette sex-beningen.
orca-1024x682.jpeg
Frågan fri till frivillig sjöbuse.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 oktober 2013, 00:42

Till flydda dagar återgår min tanke oh så gärna. Detta fartyg såg jag som barn och yngling, men det var då i sämre skick. Hon låg då i Ryssviken utanför Djurgården i Stockholm. Hennes resor 1938 är dokumenterade och värdefull litteratur.
skönhet.jpg
skönhet.jpg (29.52 KiB) Visad 303 gånger

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 10 oktober 2013, 08:27

Den som låg länge i Ryssviken på 50-talet var "Moshulu". Ett fartyg som gjorde sin sista resa på vetetraden tur och retur Australien i 1939 då man också vann historiens sista "grain race", dvs kappseglingen tillbaka till Europa med de vetelastade segelfartygen. Efter kriget hamnade hon som spannmålslager i olika hamnar bland annat i Stockholm där hon låg i ett par perioder. Men "Moshulu" kan beskådas än i dag då hon ligger i restaurerat skick som restaurangfartyg i Philadelphia.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 oktober 2013, 10:40

Ett fullständigt svar och frågan till Donkeyman.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 10 oktober 2013, 20:45

Stellan väckte en liten nisch i mitt hjärta. Seglande fartyg är ju inte mitt specialområde men samtidigt så kan man ju inte undgå att imponeras av Gustaf Erikssons rederi i Mariehamn. De var ju det sista rederiet som drev riktiga "windjammers" i kommersiell trafik. I Stellans fråga frågades efter "Moshulu" som vann historiens sista "Great Grain Race" år 1939. Men trots att Gustaf Eriksson förlorade merparten av sin flotta under WW2 och trots att ångfartyg och motorfartyg tog över världshandeln så höll man ut i 10 år till. De sista kommersiella resorna gjordes av "Pamir" och "Passat" tur och retur Australien år 1949. Sedan var det SLUT.

Men - och nu kommer frågan - trots att merparten av Gustaf Erikssons fartyg antingen förliste, sänktes i krig eller skrotades så finns det några bevarade runt om i världen. Inte som seglande fartyg men som museum, hotell eller krog. Själv kan jag komma på fyra stycken men det finns säkert fler. Så frågan gäller helt enkelt - nämn fyra av de här fartygen och tala om var de ligger samt vad de har för huvudfunktion.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 oktober 2013, 21:07

Jag tror att de endast är fyra:
MOSHULU Philadelpia USA Restaurang
PASSAT Travemünde Tyskland Museum (Kollade med Wikipedia, som uppger Warnemünde, men jag har inte noterat att fartyget skulle ha flyttats. Har sett henne i Travemünde många gånger).
POMMERN Mariehamn Åland Museum
VIKING Göteborg Vandrarhem och restaurang
imagesCAVR1EFU.jpg
imagesCAVR1EFU.jpg (14.73 KiB) Visad 250 gånger

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 11 oktober 2013, 08:08

Stellan kan sina "windjammers". Och visst ligger "Passat" i Travemünde, därom råder inte något tvivel. Så Stellan fortsätter denna äventyrliga seglats.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 oktober 2013, 12:22

Tackar. Då tar vi en som seglade även efter VK 2. Från början fransk, sjösatt 1902. Finns ännu kvar som museifartyg.
250px-vacker som en svan.jpg
250px-vacker som en svan.jpg (22.41 KiB) Visad 230 gånger

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 11 oktober 2013, 12:41

Ah, en Fullriggare SUOMEN JUOTSEN, Varjag

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 oktober 2013, 12:51

Visst är det så, Varjag. Och du seglar eller ångar vidare.

Låst