Jag söker information om en ev. antiangreppspakt som England ska ha sökt med svenska fältarmén någon gång under stormaktstiden. Då mitt minne sviker mig var jag kan har hört detta så chansar jag med att det kan ha varit något som Herman Lindqvist nämnt på TV i något av sina populärhistoriska alster.
Bakgrunden ska ha varit att England fruktade att den då omtalade svenska armén oväntat skulle/kunde anfalla dem i ryggen och därför skickade en dignitär (utrikesministern?) för att förvissa sig om svenskarnas avsikter. Väl framme lät svenskarna honom vänta en längre stund i sin vagn innan audiens beviljades, och för att återställa maktbalansen dem emellan valde engelsmannen att först "lätta på trycket" mot en vägg, alternativt ett träd, innan han gick fram och hälsade på konungen.
Låter som en skröna och jag ber om ursäkt för den något knapphändiga infon men känner någon till detta? Jag har googlat och även sökt här på skalman.nu utan att hitta något. Har det diskuterats tidigare vore jag väldigt tacksam över en länk till tråden.
Ps. Är nyregistrerad användare här på skalman.nu och detta är mitt första inlägg. Böjer mig för den kunskap många av Er besitter, har en hel del att gå igenom. Milt uttryckt