Quiz: Pansarhistoria
-
Ola Häggström
- Medlem
Re: Quiz: pansarhistoria
300-400 meter norr om skylten går en väldigt kort järnväg. Banvallen löper vid sidan om spåret. Endast en vagn betjänar banan. Stilla dagar bemannas området av 200 får, en del hästar och tre lamadjur. Dessa får regelbundet evakueras.
I närheten ligger en känd grav:
I närheten ligger en känd grav:
-
Stefan Karlsson
- Medlem
En trevlig plats med många sköna minnen. Förutom sin pansarhistoria har trakten även en hel del annat intressant att erbjuda, både avs historia och natur. En intressant detalj är att det finns en liten by som uppstod efter att man flyttat ett antal hus som "låg i vägen" för den militära verksamheten.
Ovanstående inlägg är väl egentligen svar nog, antar jag; som gammal P2:are förmodar jag att det handlar om Ravlunda skjutfält. Vad skylten ska visa har jag dock ingen aning om.
Fritof Nilsson Pratens grav..
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
-
Ola Häggström
- Medlem
Ravlunda skjutfält är det! Spiring tar över stafettpinnen. (Uppenbarligen var Stefan K ovillig att ta bladet från munnen...)spiring skrev:Ovanstående inlägg är väl egentligen svar nog, antar jag; som gammal P2:are förmodar jag att det handlar om Ravlunda skjutfält. Vad skylten ska visa har jag dock ingen aning om.
Skylten föreställer en fallskärmshoppare (med en lång hängande röd penis), varför vet jag ej då den endast har måttligt med kulhål. Som Stefan antyder flyttades byn Knäbäck från platsen och byggdes upp söder om Stenshuvud istället.
Nä, jag tycker nog att Stefan K tog det. Dessutom är mina pansar-kunskaper synnerligen rudimentära, om man undantar mina militära erfarenheter (host) för typ 25 år sen, så jag är verkligen inte rätt man att konstruera quiz-frågor i ämnet. (Fast jag skulle nog fortfarande känna igen en T-72:a.)
-
Stefan Karlsson
- Medlem
Mitt inlägg var mer avset som ledtråd. Jag brukar inte delta i quiz, men läser väldigt gärna när jag har tid.spiring skrev:Nä, jag tycker nog att Stefan K tog det. Dessutom är mina pansar-kunskaper synnerligen rudimentära, om man undantar mina militära erfarenheter (host) för typ 25 år sen, så jag är verkligen inte rätt man att konstruera quiz-frågor i ämnet. (Fast jag skulle nog fortfarande känna igen en T-72:a.)
Lämnar frågan fri till någon hugad som väntar på att få anfalla.
Stefan
Herrarna eller Hennarna
som det tydligen heter på nysvenska är alldeles för artiga men då kanske jag kan passa in med en interimsfråga.
Stridsvagnshinder av typ draktänder är inte något nytt men däremot kan man fråga sig vilken sida som bör vändas mot en framryckande fiende?
Stridsvagnshinder av typ draktänder är inte något nytt men däremot kan man fråga sig vilken sida som bör vändas mot en framryckande fiende?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Den med lägsta lutningen.
Men vore det inte bättre för försvararen att de högsta hindren redan från början försvårade för motståndarens stridsfordon att forcera stridsvagnshindret?Stellan Bojerud skrev:Den med lägsta lutningen.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Nope.Låt fi strv klättra upp på den låga sidan och visa buken för våra pansarvärnskanoner.
Visst är det så. Om man besöker Borgvik i V Värmland kan man se hur väl stridsvagnshindren är anpassade till stridsställningarna för pvkanoner och just med de låga stenarna mot tyskarnas förmodade anfallsriktningar.Stellan Bojerud skrev:Nope.Låt fi strv klättra upp på den låga sidan och visa buken för våra pansarvärnskanoner.
Stellan skjuter nästa.
- Bilagor
-
- Draktänder.jpg (97.69 KiB) Visad 287 gånger
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Han blev inte skjuten och ej heller åtalad i Nürnberg. Pansargeneral. Vem?
Ser ut som Hasso von Manteuffel?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ser icke blott ut som, utan är. Din fråga!