Om människor
Om människor
Har Tolkien skrivit vad han tycker om människor i största allmänhet? I hans böcker så är det ju ofta människor framställs som svaga, lätta att snärja, onda osv. Goda exempel på det är ju Numenor, Arnor, ja, listan kan göras lång.
- D. Andersson
- Medlem
jo dom är väl en egen ras, dom är ju Ilúvatars första barn, människorna blev ju tvåa där. Eller bägge raserna är ju Ilúvatars barn så...... nu blev det svårtGilithil skrev:Är inte alverna mer något utav en egen ras? Eller jag menar: hur ska man se på det egentligen - de är ju skapade på olika håll men kan ändå få fertil avkomma?men alver är ett härligt folksklag...
- Eöl mörkalven_
- Medlem
- Kontakt:
Re: Om människor
Tycker beskrivningen av människorna är väldigt olika i Sagan om Ringen och simarillion / förlorade sagornas böcker. I Simarillion är de ju bara de "starka" människorna - edain, som gick över bergen och in i beleriand. Som någon sa innan, det är ju faktiskt en rättvis bild av människor om man jämför med våran egen värld, om man tänker på klanfejderna i arnor..Aldarion skrev:Har Tolkien skrivit vad han tycker om människor i största allmänhet? I hans böcker så är det ju ofta människor framställs som svaga, lätta att snärja, onda osv. Goda exempel på det är ju Numenor, Arnor, ja, listan kan göras lång.
Men de människor som inte gick över bergen i andra åldern och som var kvar fanns ju säkert vid tiden för ringens krig, och de beblandade sig säkert med människorna från numenors stammar. Detta är ju bland annat med i filmen, då Saurman får dem att anfalla Rohan.
Skall man se på saken rent naturvetenskapligt
, så måste människorna och alverna vara samma ras, i och med att de kan få fertil avkomma. Men jag tror inte Tolkien bekymmrade sig särskilt om det, han var väl inte biolog?
Skulle vara intressant att veta om dvärgar och människor kan få fertil avkomma, men det är väl att hoppas lite väl mycket...
Skulle vara intressant att veta om dvärgar och människor kan få fertil avkomma, men det är väl att hoppas lite väl mycket...
tobbel skrev:Skall man se på saken rent naturvetenskapligt , så måste människorna och alverna vara samma ras, i och med att de kan få fertil avkomma. Men jag tror inte Tolkien bekymmrade sig särskilt om det, han var väl inte biolog?
Ja, det var samma sak jag undrade över. Fast man ska troligen inte se på en saga på vetenskapligt vis
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: