Fråga från okunnig, vad är Tineye?erep skrev:poängen är inte att de inte skulle få finnas på webben. poängen är att de inte skall hittas lätt, såsom att genom att använda tineye.
den kontroversielle herren (Rosenblad) hittas inte via tineye. inte heller fotot på sveagardisten.
Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Sveagardisten gick i pension 1937, men återinkallades 1939-1941.
Axel Rappe?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Axel Rappe var aldrig Sveagardist. Han var - begåvad - men artillerist.
NN var arméchef innan han blev armékårchef.
NN var arméchef innan han blev armékårchef.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Fullträff. Du går vidare,
Tack Stellan! Jag erkänner att Oscar Nygren var ett tämligen okänt namn för mig innan, men som sagt så lär man sig mycket via qvizzarna.Stellan Bojerud skrev:Fullträff. Du går vidare,
Nästa fråga hoppas jag inte blir för båtig… Mitt under brinnande krig så utbryter något man inte kan kalla för något annat än vid dess rätta namn på detta fartyg, nämligen myteri!
Ett mindre antal personer övertar befälet under en rutinpatrullering och kräver att man styr mot England. Detaljerna i fortsättningen är något oklara men stannar där och frågar vilket fartyg vi befinner oss ombord på?
Varjag
Nej inte tysk. De tio myteristerna insåg att Nordsjön var för vidsträckt med tanke på den bränslemängd som fanns ombord, så då återstod bara för männen att styra till en neutral nation och där ro iland.
Ja med neutral nation och ro iland - är det Danmark och 29:e august 1943?Amund skrev:Nej inte tysk. De tio myteristerna insåg att Nordsjön var för vidsträckt med tanke på den bränslemängd som fanns ombord, så då återstod bara för männen att styra till en neutral nation och där ro iland.
Tre minsvepare - tog sig till Sverige. Men ingen såg ut som frågans bild ???????
Varjag
Varjag är så nära svaret som det bara går att komma på denna mycket svåra fråga.varjag skrev:Ja med neutral nation och ro iland - är det Danmark och 29:e august 1943?Amund skrev:Nej inte tysk. De tio myteristerna insåg att Nordsjön var för vidsträckt med tanke på den bränslemängd som fanns ombord, så då återstod bara för männen att styra till en neutral nation och där ro iland.
Tre minsvepare - tog sig till Sverige. Men ingen såg ut som frågans bild ???????
Varjag
*För ordningens skull måste jag nämna att bilden är från senare datum och fartyget är där försedd med tysk radar och beväpning.
MA 4 SØRIDDEREN, myteristerna rodde iland i Skälderviken - båten återvände till Köpenhamn.
Varjag
Varjag
Rätt! En iofs inte så dramatisk händelse egentligen men denna incident bidrog förmodligen starkt till det tyska beslutet att avvärja hotet från den danska militären. För några var det kanske okänt att den danska krigsmakten tilläts finnas kvar så länge som till ovan nämnda 29:e augusti 1943 (under tyskt beskydd).varjag skrev:MA 4 SØRIDDEREN, myteristerna rodde iland i Skälderviken - båten återvände till Köpenhamn.
Varjag
Intressant läsning i första länken:
http://www.sfhm.se/upload/flotta_exil.pdf
http://www.navalhistory.dk/danish/skibe ... (1942).htm
Efter myteriet återställer Varjag ordningen ombord eller om det kanske blir i fält denna gång?
Frågan är fri så att quizzen rör sig vidare.
/Marcus
/Marcus
-
tommyjonason
- Medlem
OK. Jag bidrar med en en fråga.
Vad är detta:
Vad är detta: