Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Borde kanske tillägga att scenariot utspelar sig här:
- Bilagor
-
- Vårt scenario.JPG (68 KiB) Visad 755 gånger
Kan det tänkas vara en A27M Cromvell som den gode sergant Patel med besättning befinner sig i?
Visst är det en Cromwell, en av de mest underskattade brittiska stridsvagnarna från VK II. Visst saknade den som alla brittiska stridsvagnar eldkraft men dess hastighet gjorde att den kunde klara sig ur många knipor.ab_seaman skrev:Kan det tänkas vara en A27M Cromvell som den gode sergant Patel med besättning befinner sig i?
Källa: "Sixty-Four Days of a Normandy Summer - With a tank unit after D-day"
Able seaman får äran att ratta nästa eller om Der Löwe har kvicknat till?
Det är ju en MPB, Polsk pvmina med akustisk och IR utlösare. Lite svår, men eftersom den finns med i wikisidan under AT mine tänkte jag nån skulle klämma den. Frågan har ju redan fortsatt.Der Löwe skrev:Tack, observera den engelska översättningen i mitt svar nere till vänster på bilden. Nu blir det en pansaröppnare, vad ser vi nedan?
http://en.wikipedia.org/wiki/MPB_mine
Jag passar på frågeställandet pga tidsbrist.
Frågan är fri, varsågoda.
//Tobbe
Frågan är fri, varsågoda.
//Tobbe
Min fråga var bara en interimsfråga i väntan på lämplig ledtrådDer Löwe skrev: Det är ju en MPB, Polsk pvmina med akustisk och IR utlösare. Lite svår, men eftersom den finns med i wikisidan under AT mine tänkte jag nån skulle klämma den. Frågan har ju redan fortsatt.
Der Löwe äger förstås frågan
Kan vi under tiden försöka med en ny gåta?
Jag är exporterad till tio länder (jag är tämligen säker på det) och har under min stridsvagnskarriär varit bestyckad med samma kaliber på min kanon fast inte samma typ av pjäs, förstås.
Vem är jag?
Jag är exporterad till tio länder (jag är tämligen säker på det) och har under min stridsvagnskarriär varit bestyckad med samma kaliber på min kanon fast inte samma typ av pjäs, förstås.
Vem är jag?
På min födelseattest fanns det här märket:
- Bilagor
-
- Märke.jpg (58.53 KiB) Visad 595 gånger
En av de här tre herrarna var faktiskt min gudfader:
- Bilagor
-
- Fryntliga farbröder.jpg (109.09 KiB) Visad 571 gånger
Ja med Krupp's logo och Gudpappa Guderian - kanske Pz III ?. Varjag
Faktiskt inte. Pz III hade pjäskalibrar mellan 37 och 75 mm.varjag skrev:Ja med Krupp's logo och Gudpappa Guderian - kanske Pz III ?. Varjag
Det nedersta fotot från Brest-Litovsk 1939 är i sitt hyckleri magnifik.
- Bilagor
-
- Rendezvous.png (179.57 KiB) Visad 531 gånger
Begrepp som soptunna och stump är förknippade med stridsvagnen 
Någonstans har jag också läst att stridsvagnen kallades för "det ömhudade rödskägget"
, säkert p g a sitt för den tiden klena pansar.
Alla ledtrådarna skulle ha lett fram till PzKpfw IV.
Frågan är fri.
Frågan är fri.
Vi försöker en till.....
Denna hade en egenskap - om vilken typen var ensam....Vilken typ och vilken egenskap?
Varjag
Varjag