Quiz: Pansarhistoria

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Låst
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Quiz: pansarhistoria

Inlägg av MD650 » 17 mars 2013, 19:43

Lasse Odrup skrev:Mja, om du tänker på moderna indiska stridsvagnar så tror jag att den senaste är döpt efter någon mytologisk intellektuell figur i indiernas motsvarighet till Kalevala. Inte kan man väl döpa en stridsvagn efter en filosof? :)
Då blir det att passa.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 17 mars 2013, 20:17

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Mja, om du tänker på moderna indiska stridsvagnar så tror jag att den senaste är döpt efter någon mytologisk intellektuell figur i indiernas motsvarighet till Kalevala. Inte kan man väl döpa en stridsvagn efter en filosof? :)
Då blir det att passa.
:)
För mer uthålliga pansarintresserade :D så kan meddelas att en av de sökta är asiatisk och den andre är europeisk.

Ola Häggström
Medlem

Inlägg av Ola Häggström » 18 mars 2013, 00:45

3. Ram?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 18 mars 2013, 08:55

Ola Häggström skrev:3. Ram?
Tänkte inte på RAM tank men som iofs varken var europeisk eller asiatisk och inte heller modern. Ola får i alla fall ett rätt.
Själv avsåg jag Ariete (murbräckan) som är den italienska moderna stridsvagnen.

Men bild nr II?

Så här ser den ut:
Bilagor
Inte för egen maskin.jpg
Inte för egen maskin.jpg (123.71 KiB) Visad 498 gånger

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 18 mars 2013, 17:04

الفقارذو

Zulfiqar

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 18 mars 2013, 18:43

Der Löwe skrev:الفقارذو

Zulfiqar
Antagligen rätt :) Min arabiska är lite rostig eller är det farsi? Vagnen är en Zulfigar III och namnet lär ha kommit från den islamske krigaren Alis svärd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zulfiqar

Vagnen verkar vara en tämligen konventionell stridsvagn fast med laddautomat och 125 mm kanon.
http://en.wikipedia.org/wiki/Zulfiqar_%28tank%29

Lejonet rattar nästa eftersom han tog den svåraste.

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 18 mars 2013, 19:33

Tack, observera den engelska översättningen i mitt svar nere till vänster på bilden. Nu blir det en pansaröppnare, vad ser vi nedan?
Bilagor
vad.jpg
vad.jpg (14.93 KiB) Visad 467 gånger

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 20 mars 2013, 11:48

Ledtråd 1. Polen.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 20 mars 2013, 23:23

Det ser ut som en gigantisk Fordonsmina 14 men om en sådan där koloss står vid vägkanten så borde väl även den mest korkade motståndare inse att det är något skumt?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 10:26

I väntan på der Löwes avdömning eller ny ledtråd tar vi en interimsfråga:

"Jag skrek åt föraren att gasa på men när han gjorde det slog laddaren/radiooperatören huvudet i tornväggen, oförberedd som han var. Föraren sneglade mot MG-skytten till vänster men såg bara fasa i dennes ansikte. Efter ytterligare en halv sekunds tvekan började föraren slita med växlarna för att få upp ännu högre hastighet på vår vagn. Vår V-tolva om 600 hk gav en teoretisk maxhastighet om 61 km/tim men rädsla kan som bekant göra underverk och vi hoppades instinktivt på det dubbla.
Nästa 75 mm granat träffade oss i vänstra delen av tornet och skyttens ansikte exploderade i ett moln av blod."

Vilken vagn handlar det om?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 23 mars 2013, 11:42

Der Löwe skrev:Tack, observera den engelska översättningen i mitt svar nere till vänster på bilden. Nu blir det en pansaröppnare, vad ser vi nedan?
Det är styrsystemet på WP tidig PV robot med "nattkapacitet"
Gick den på IR eller är det en radar?

Minnet sviker.
/John

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 23 mars 2013, 15:26

Lasse Odrup skrev:I väntan på der Löwes avdömning eller ny ledtråd tar vi en interimsfråga:

"Jag skrek åt föraren att gasa på men när han gjorde det slog laddaren/radiooperatören huvudet i tornväggen, oförberedd som han var. Föraren sneglade mot MG-skytten till vänster men såg bara fasa i dennes ansikte. Efter ytterligare en halv sekunds tvekan började föraren slita med växlarna för att få upp ännu högre hastighet på vår vagn. Vår V-tolva om 600 hk gav en teoretisk maxhastighet om 61 km/tim men rädsla kan som bekant göra underverk och vi hoppades instinktivt på det dubbla.
Nästa 75 mm granat träffade oss i vänstra delen av tornet och skyttens ansikte exploderade i ett moln av blod."

T42?
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 16:55

gostap skrev:
Lasse Odrup skrev:I väntan på der Löwes avdömning eller ny ledtråd tar vi en interimsfråga:

T42?
Njet. Den amerikanska stridsvagnen T-42 hade färre besättningsmedlemmar än den här :)

Stefan Karlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Karlsson » 23 mars 2013, 18:39

En mycket bra frågeställning som fick hårddisken att arbeta lite - fler sådana.
Förare till höger och MG-skytt till vänster, skytt till vänster i tornet, max hast på 61, motoreffekten - är den verkligen 600 hk? (har sett andra uppgifter)
Vilket bränsle motorn går på och vilken kaliber den egna kanonen har framgår ju inte vilket gör det hela ännu mer intressant.

Hur som helst bra och intressant frågeställning. Har dock sedan länge bestämt mig (pga tidsbrist) att inte delta i quis utan överlåter det åt övriga. Ser fram emot svaret.

Stefan

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 23 mars 2013, 20:28

Stefan Karlsson skrev:

En mycket bra frågeställning som fick hårddisken att arbeta lite - fler sådana.
Förare till höger och MG-skytt till vänster, skytt till vänster i tornet, max hast på 61, motoreffekten - är den verkligen 600 hk? (har sett andra uppgifter)
Vilket bränsle motorn går på och vilken kaliber den egna kanonen har framgår ju inte vilket gör det hela ännu mer intressant.

Hur som helst bra och intressant frågeställning. Har dock sedan länge bestämt mig (pga tidsbrist) att inte delta i quis utan överlåter det åt övriga. Ser fram emot svaret.

Stefan
Jo, vagnchefen, sergeant Patel, är mycket säker på att hans vagn nominellt har 600 hk men är just nu väldigt bekymrad över att det är en bensindriven vagn. Visserligen är motståndarens stridsvagnar också fyllda med bensin men han är tveksam om han kan slå ut dem front mot front, särskilt inte med en sårad skytt men som verkar komma till sig, trots allt blod.
Hastighet är hans enda skydd och därför jagar han på föraren som gör så gott han kan för att slippa pansarvärnskanonernas eldgivning.

Vilken stridsvagn?

Låst