Bexell och Halländska fornlämningar ?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Ulvhedin
Ny medlem

Bexell och Halländska fornlämningar ?

Inlägg av Ulvhedin » 4 februari 2013, 22:38

Hej

Mitt första inlägg här på Skalman.nu 8O

Mitt intresse för skandinavisk forntid ligger med fokus just nu på Hallandslän ( Här bor jag och det känns som en logisk plats att lära känna )
I Halland finns en mängd spännande fornlämningar villande i landskapet och det stora flertalet som på så många andra platser i landet är inte grävda eller undersökta i modern tid ( helt förståeligt med tanke just hur mycket som finns av fornlämningar i Sverige )

Nu till mitt problem. Sven Peter Bexell, född 26 september 1775 i Villstad, död 5 maj 1864 i Grimeton i Halland
var en svensk präst, riksdagsman och författare.

Bexell skriver i sitt Verk "Hallands historia och beskrivning" om hur han undersöker och gräver ut bland annat det som långt senare kommer att vissa sig vara Långhögar i Grimenton socken, Varbergs kommun. Dessa högar ansågs tills för rätt nyligen inte finnas i Sverige och inte heller Bexell tycks ha noterat detta utan hävdar att det är gravar till jättekvinnor som till exempel Fagra sedan går han vidare och beskriver följande (Bexell " Hallands historia och beskrivning s 472 fn),,,-" Jag har
allestädes vid anställda grävningar på forntidens valplatser gjort den.
iakttagelsen, att de där nedsatta urnor varit mer uppfyllda med!
aska och ben, än på de eljest brukliga begravningsplatser, och
tror-därför, att askan av flera stupade ofta blivit samlad i en enda urna
och överlämnad i skötet av allas moder jorden. Vid foten av en
här upprest bautasten fann jag först lämningar av tvenne
kopparsvärd och några upprostade järnstycken, därunder en i synbar hast
sammanfogad askvård, och inne uti d,enna stod en urna av ler, uti
vilken jag tydligen upptäckte stycken av trenne särskilda
huvudskålar. Vad som väckte min förundran var det, att uti askan
igenfun-nos stycken av pärlor, lika dem av ett kvinnosmycke. Även uti?
Fjäre härad på valplatsen Bräckan har jag gjort ett lika fynd
."-

Nu var det ju en tidsedan han var verksam och man kanske inte skall klandra dåtidens mänskor för en rätt ovetenskaplig
framfart med dagens mått mätt.
Vill tillägga att jag tycker att Bexells skrift är intressant läsning om en lite väl Hallands romantisk med en hel del lustigheter och rent nonsens men på det hela taget är det en intressant inventering och beskrivning av det Hallländska kulturlandskapet.

Min fråga är, Vart blev fynden som Bexell fann av ? och vart kan man finna dessa? om alls

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Kontakt:

Re: Bexell och Halländska fornlämningar ?

Inlägg av Karsten Krambs » 6 februari 2013, 13:04

Grimeton ligger lidt øst for byen Varberg og i Himleåens dalsænkning. Grimeton havde stor politisk betydning udover lokalsamfundet i tidlig middelalder, da stedet nævnes i både Västgötaloven og Valdemars Jordebog. Gården Grimeton opregnes som krongods og betalte afgift til kongen.

Grimeton staves på forskellige måder i de gamle krøniker; Grimitun, Grimutunum, Grimitunum, Grimulutunum, Grimultunum.

Et opslag i wikipedia viser, at Sven Peter Bexell ”utnämndes till kyrkoherde i Grimeton och Rolfstorp 11 september 1812 samt prost 1813. I Grimetons pastorat kom han att stanna till sin död och är begravd på Grimetons kyrkogård. Han gifte sig 1805 med Sara Lovisa von Wolffradt från Torstorps säteri i Grimeton i Halland”. Sønnen Alfred er født i Rolfstorp og sønnen Rolf i Grimeton.

Högaberg gravfelt ligger ca. 10 km øst fra Varberg og ca. 1 km nord for Grimeton kirke. Gravfeltet - 450 x 100 m - indeholder ca. 85 grave, herunder 11 runde høje, 1 skibsformet høj, 6 stenrøser, ca. 24 runde stensætninger, 1 skibsformet stensætning, 3 rektangulære stensætninger, 17 ufyldte runde stensætninger, 1 ufyldt firkantet stensætning, 5 trekanter, 4 stenkredse, 11 bautasten. I år 1930 blev enkelte grave undersøgt. De rektangulære stensætninger er omgivet af lave randsten, ligesom de fleste af de ufyldte runde stensætninger. En del af sidstnævnte har en svag oval form. Gravfeltet er opdelt i en nordlig og en sydlig del - adskilt af en tværgående hulvej, der forbinder pladsen med nabofeltet Broåsen ca. 2 km mod vest.

Broåsen gravfelt ligger i Grimeton, syd for byen med en udstrækning på 250 x 110 m og indeholder 55 grave, heraf 5 høje, 3 langhøje, ca. 20 runde stensætninger, 1 oval stensætning, 7 skibsformede stensætninger, 2 ufyldte runde stensætninger, 1 ufyldt firkantet stensætning, 3 trekanter, 9 stenkredse, 2 ovale stensætninger, 1 skibssætning, 1 rektangulær stenkreds. I årene 1914-18 blev enkelte grave undersøgt.

Det kan til tider være svært at se forskel på reelle langhøje, ovale-, rektangulære høje, så begge gravfelter kan være aktuelle. I teksten nævner Sven Peter Bexell også en bautasten, hvoraf der er 11 nævnt på Högaberg.

I en biografi over Sven Peter Bexell står der, ”fornlämningarna äro utförligt beskrivna efter ett av N. H. Sjöborg (note 1) framlagt schema. Bexell:s avsikt att i ett särskilt arbete meddela sina arkeologiska fynd blev aldrig fullbordad”.

1) Sjöberg: Sjöbergs reseberättelser 1816.
Bexell: Hallands historia och beskrivning 1818.

Se også litteratur fra –

Peter von Möller: Hallands fornminnesföreningens årsskrift 1868, p. 171 og 187.
Hofberg: Hallands fornlemninger 1876.

Användarvisningsbild
Ulvhedin
Ny medlem

Inlägg av Ulvhedin » 6 februari 2013, 18:18

Tack för den Informationen. Nu fick jag lite nya uppslag =)
Framåt vårkanten blir det till att ta sig ut och titta på platserna runt Grimeton.

Användarvisningsbild
Karsten Krambs
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Karsten Krambs » 6 februari 2013, 19:02

Ulvhedin skrev:Tack för den Informationen. Nu fick jag lite nya uppslag =)
Framåt vårkanten blir det till att ta sig ut och titta på platserna runt Grimeton.
Halland er jo gammelt dansk område og derfor interessant for en dansker som jeg. Hvis du er interesseret kan du læse mer' på denne link -

http://www.vikingetidenskonger.dk/wp-co ... alland.pdf

og disse to artikler om de gammeldanske områder -

http://www.vikingetidenskonger.dk/wp-co ... Swecia.pdf

http://www.vikingetidenskonger.dk/wp-co ... /ETKON.pdf

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 7 februari 2013, 18:14

Ulvhedin skrev: Min fråga är, Vart blev fynden som Bexell fann av ? och vart kan man finna dessa? om alls
Enligt Otto Waldes katalog är Bexells skriftliga kvarlåtenskap spridd över flera arkiv, men åtminstone en del av hans halländska samlingar finns vid Varbergs museum. Berättelser om hans arkeologiska undersökningar ska enligt samma katalog (som bygger på det gamla "Biografiskt lexikon") ha lämnats till Vitterhetsakademien.

Användarvisningsbild
Ulvhedin
Ny medlem

Inlägg av Ulvhedin » 28 februari 2013, 15:20

Kanon ! tack för svaren =)

Skriv svar