Svearikets Vagga
Svearikets Vagga
Svagt husker jeg, da svensk TV bragte serien om Väster Götland, men husker ikke, om den blev stoppet på halvvejen, efter indsigelser fra folk i Uppland – kan nogen hjælpe?
Nu kan man imidlertid gense afsnit og debat på youtube.com - og uanset at noget måske var skruet op i forhold til dets betydning, så fik vel debatten i Sverige næring. Hvordan ser man i Sverige på forholdene i dag, var der kristne stort set samtidig i Uppland og VG?
Nu kan man imidlertid gense afsnit og debat på youtube.com - og uanset at noget måske var skruet op i forhold til dets betydning, så fik vel debatten i Sverige næring. Hvordan ser man i Sverige på forholdene i dag, var der kristne stort set samtidig i Uppland og VG?
Re: Svearikets Vagga
Jeg har læst wikipedia, dette, men regner ikke det for en tilstrækkelig kilde. Derfor spørger jeg her.
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag är osäker på om du vill veta om Svearikets Vagga som rubriken antyder eller om Uppland och Västergötland blev kristna samtidigt som du efterfrågar. Det är två olika frågor. Frågan om kristnandet av Uppland och Västergötland tillhör i stor grad vikingatidens historiska utveckling (800-1100). Frågan om var Svearikets Vagga var belägen och Sveriges födelse som Konungariket Sverige tillhör mer den tidsperiod som i Sverige brukar kallas äldre medeltid (1100-1350).Notarius skrev:Hvordan ser man i Sverige på forholdene i dag, var der kristne stort set samtidig i Uppland og VG?
Som det känns menar några/många att kristendomen kom tidigare till Västergötland. En som har skrivit om det här heter Claes Theliander, och om jag minns rätt menade han att kristnandet kunde gå till på olika sätt i olika delar av landet. Och att kristnandet i Västergötland kanske inte var kultexklusivt.
Om jag har förstått rätt menar han att landskapet var kristnat vid 900-talets mitt. Jag har inte sett liknande årtal för Uppland.
Om jag har förstått rätt menar han att landskapet var kristnat vid 900-talets mitt. Jag har inte sett liknande årtal för Uppland.
Namnet Sverige är givetvis detsamma som Svea Rike, alltså svearnas (= svenskarnas) rike. Det handlar alltså om hela det området som svearna/svenskarna på ett eller annat sätt styrde över, inte bara deras egentliga hemvist i Mälardalen (= Svitjod).
Hade man frågat en västgöte för 1 000 år sedan antar jag att han/hon inte sett sig som svensk/svea, men däremot bott i ett land (= Västergötland) som löst tillhörde ett rike (= Sverige/Svea Rike). I och med kristnandet försköts tyngdpunkten söderut och sveakungarna hade allt ofta götaländsk bakgrund.
Det stämmer att Västergötand kristnades mycket tidigare än Mälardalen, även om kristendomen och hedendomen givetvis fanns parallellt under en lång period.
Hade man frågat en västgöte för 1 000 år sedan antar jag att han/hon inte sett sig som svensk/svea, men däremot bott i ett land (= Västergötland) som löst tillhörde ett rike (= Sverige/Svea Rike). I och med kristnandet försköts tyngdpunkten söderut och sveakungarna hade allt ofta götaländsk bakgrund.
Det stämmer att Västergötand kristnades mycket tidigare än Mälardalen, även om kristendomen och hedendomen givetvis fanns parallellt under en lång period.
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Någonstans har jag läst att Västergötland kristnades under engelskt inflytande, varför de historieskrivande biskoparna i Hamburg och Bremen inte ansåg det gått rätt till och därför inte ansett landskapet kristnat förrän de inordnat sig i det tyska ledet. Därför har man i senare tid flyttat bak tidpunkten för Västergötlands kristnande till vikingatiden.
Vet inte vilken artikel du läst men det som står här om Dag Stålsjös TV-serie från början av 1980-talet är i sak OK:Notarius skrev:Svagt husker jeg, da svensk TV bragte serien om Väster Götland, men husker ikke, om den blev stoppet på halvvejen, efter indsigelser fra folk i Uppland – kan nogen hjælpe?
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stg ... kets_vagga
Den sändes. Sedan fälldes den. Jag är osäker på vad fällningen innebär exakt men den får tydligen inte sändas om. På Youtube finns som sagt alla avsnitten + debatten efteråt.
Den pseudovetenskapliga västgötaskolan var det helt få som alls kände till innan dess. I en tid med två kanaler fick serien mycket stor uppmärksamhet. Sedan blev den allmängods, det tillhör åtminstone allmänbildningen att känna till den. Jan Guillous populära böcker gav den mycket kraft. Hur spridd den är idag är svårt att säga. Mitt vaga intryck är att de heta anhängarna är få, de passiva hummarna det-kan-nog-ligga-en-del-i-det desto fler.Notarius skrev:Nu kan man imidlertid gense afsnit og debat på youtube.com - og uanset at noget måske var skruet op i forhold til dets betydning, så fik vel debatten i Sverige næring. Hvordan ser man i Sverige på forholdene i dag, var der kristne stort set samtidig i Uppland og VG?
Tak til flere. Ja, det er mest det med kristningen af områderne, jeg er interesseret i. Ikke kun Claus Theliander, men også en Bengt Wadensjö, Maria Vretemark og Henrik Janson har skrevet om kristendom i Väster Götland omkring 900 og før. I samme forbindelse er der skrevet om engelsk indflydelse. Wadensjö har skrevet om indflydelse fra Irland. Henrik Janson om den "gallikanske kirke", altså repræsentanter for en fransk kirke, hvis engelske gren er kommet til Uppsala og vel dertil fra VG? Samtidig har der (et eller andet sted) været den polske biskop Osmund, som af nogen menes at have rejst en runesten. Om der er konsensus om det sidste, ved jeg ikke. Der er også nævnt noget med en munk, eller biskop, som skulle være indviet i Polen? Både danske og svenske herskeres familier var indgift i den polske.
Det finns också spekulationer om influenser ifrån öst. Det talas om varjagisk kristendom. Vissa nämner också evidens som tyder på sådan kristendom. Bland annat talas det om epigrafiska evidens och fynd i jorden. Några nämner att man i Gamla Uppsala skall ha funnit ett enkolpion och annat silver för att skapa en östkyrklig mässa.
Sådant är hur som helst vad som kan läras ut av historiker idag. På föreläsningar kan de säga att det inte var en självklarhet att vi skulle hamna under Hamburg/Bremen, och att det finns tecken på kyrklig närvaro från öster.
Sådant är hur som helst vad som kan läras ut av historiker idag. På föreläsningar kan de säga att det inte var en självklarhet att vi skulle hamna under Hamburg/Bremen, och att det finns tecken på kyrklig närvaro från öster.
Indflydelsen fra øst viser sig også ved de mange liljesten i VG, men nogle mener så, at de først kom til de britiske øer (måske med de armeniske udsendinge?) og derfra til VG. I DK var der tidlig kristne i 7-800 tallet i Nordjylland omkring Limfjorden, men mig bekendt ingen liljesten. Disse motiver kan man også finde syd for Østersøen.
Nu godnat.

Nu godnat.
Notarius skrev:Indflydelsen fra øst viser sig også ved de mange liljesten i VG, men nogle mener så, at de først kom til de britiske øer og derfra til VG. I DK var der tidlig kristne i 7-800 tallet i Nordjylland omkring Limfjorden, men mig bekendt ingen liljesten. Disse motiver kan man finde syd for Østersøen.
Ja, just liljestenar är en fråga där det råder vitt skilda uppfattningar. En människa som Leon Rhodin skulle ha en helt annorlunda uppfattning än vad som kan komma fram i mer officiella kanaler.
Enligt vad jag har läst har stenmästare från området kunnat förklara att liljestenarna är brutna tidigt. Man lär kunna se det på materialets beskaffenhet, om jag har förstått rätt.
Hexmaster skrev:Vet inte vilken artikel du läst men det som står här om Dag Stålsjös TV-serie från början av 1980-talet är i sak OK:Notarius skrev:Svagt husker jeg, da svensk TV bragte serien om Väster Götland, men husker ikke, om den blev stoppet på halvvejen, efter indsigelser fra folk i Uppland – kan nogen hjælpe?
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4stg ... kets_vagga
Den sändes. Sedan fälldes den. Jag är osäker på vad fällningen innebär exakt men den får tydligen inte sändas om. På Youtube finns som sagt alla avsnitten + debatten efteråt.Den pseudovetenskapliga västgötaskolan var det helt få som alls kände till innan dess. I en tid med två kanaler fick serien mycket stor uppmärksamhet. Sedan blev den allmängods, det tillhör åtminstone allmänbildningen att känna till den. Jan Guillous populära böcker gav den mycket kraft. Hur spridd den är idag är svårt att säga. Mitt vaga intryck är att de heta anhängarna är få, de passiva hummarna det-kan-nog-ligga-en-del-i-det desto fler.Notarius skrev:Nu kan man imidlertid gense afsnit og debat på youtube.com - og uanset at noget måske var skruet op i forhold til dets betydning, så fik vel debatten i Sverige næring. Hvordan ser man i Sverige på forholdene i dag, var der kristne stort set samtidig i Uppland og VG?
Det lustiga med detta är att en som anmälde en senare serie också sysslar med pseudovetenskap. Han heter Bo Strömberg. Dennes pseudovetenskap handlar dock om ett annat område
-
Jurgen Wullenwever
- Medlem
Blev det inte så att den vann, i och med att den då förhärskande uppfattningen bland etablissemanget numera är övergiven?Hexmaster skrev:Den pseudovetenskapliga västgötaskolan var det helt få som alls kände till innan dess. I en tid med två kanaler fick serien mycket stor uppmärksamhet. Sedan blev den allmängods, det tillhör åtminstone allmänbildningen att känna till den. Jan Guillous populära böcker gav den mycket kraft. Hur spridd den är idag är svårt att säga. Mitt vaga intryck är att de heta anhängarna är få, de passiva hummarna det-kan-nog-ligga-en-del-i-det desto fler.
Hmm, har västgötaskolan vunnit? Har Uppsala i Uppland upphört att existera som teori för Svearikets vagga?Jurgen Wullenwever skrev:Blev det inte så att den vann, i och med att den då förhärskande uppfattningen bland etablissemanget numera är övergiven?
Det kanske är så att dagens elit öht inte driver narrativ som handlar om Sveriges fornhistoria. Själv vill jag peka på Snorre, som säger att man måste segla in i Mälaren för att nå Uppsala. Detta plus en del annat, om än Gamla Uppsala är en svårtolkad plats. Jag tror t.ex inte att dess jättehögar är plasen för Aun, Egil och Adils. Jag anser dock att Uppsala hade en hegemoniroll som überordnad kultplats. Om detta betydde att Sveariket diktatoriskt styrdes därifrån vet jag inte.
Jag har inga bevis. Men diskussionen är definitivt inte avslutad. Västgötaskolan är intressant, men vag.
- Valdemar Sappi
- Medlem
Jag för min del har aldrig fattat frågeställningen. Varför bara EN vagga?
Jag föreställer mig minst tre maktcentra. Ett i Mälaren/Uppland och en bit ner längst östkusten söderut som är präglas av vattenlederna och handeln. Två mer landburna i Väster- resp. Östergötand. Alla med uråldriga band till andra centra utanför våra nuvarande riksgränser. Till Bohuslän/Viken och Gotland, Kalmarregionen, till olika danska centra, inte minst det nordjyska, osv...
Att ett av dessa centra skulle ha dominerat under så långa tider att det är detta som är vaggan, det finns det inget stöd för.
Så kan vi inte helt enkelt konstatera att frågan är felställd?
Jag såg debatten den gången som just detta. Ett ifrågasättande av den ENDA vaggan. I den meningen stödde jag västgötaskolan, trots de märkliga övertonerna då det begav sig.
Jag föreställer mig minst tre maktcentra. Ett i Mälaren/Uppland och en bit ner längst östkusten söderut som är präglas av vattenlederna och handeln. Två mer landburna i Väster- resp. Östergötand. Alla med uråldriga band till andra centra utanför våra nuvarande riksgränser. Till Bohuslän/Viken och Gotland, Kalmarregionen, till olika danska centra, inte minst det nordjyska, osv...
Att ett av dessa centra skulle ha dominerat under så långa tider att det är detta som är vaggan, det finns det inget stöd för.
Så kan vi inte helt enkelt konstatera att frågan är felställd?
Jag såg debatten den gången som just detta. Ett ifrågasättande av den ENDA vaggan. I den meningen stödde jag västgötaskolan, trots de märkliga övertonerna då det begav sig.
"Eldskytten", "Ge mig fri": http://eldskytten.se "Jag lyfter på min stormhatt i salut för din kringsyn och källkunskap beträffande östersjöväldet och det sena 1300-talet." Historieprofessor Nils Blomkvist.