Finlands historia under svenska tiden

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Finlands historia under svenska tiden

Inlägg av Ralf Palmgren » 15 januari 2013, 19:29

I finsk tv sänds under våren en serie i 10 delar om Finlands historia under svenska tiden. Det beklagliga och dåliga är att det inte finns svensk text. Således är det få skalmaniter och svenskar som kan följa med serien om vad som hände i de östra riksdelarna av Sverige från 1100-talet till freden i Fredrikshamn den 17 september 1809. För alla de som behärskar finska rekommenderas serien Kuninkaittemme jäljillä. Den sänds i Yle Teema på fredagar klockan 21-22 och i repris på söndagar klockan 17-18. För de som inte kan se YLE Teema kan följa serien i Yle Areena. Här är förra avsnittet. Det handlade om tiden fram till freden i Nöteborg 1323: http://areena.yle.fi/tv/1762623

Bobix
Ny medlem
Kontakt:

Re: Finlands historia under svenska tiden

Inlägg av Bobix » 7 februari 2013, 12:41

Kan flika in med att serien nu fått svensk textning. Första avsnittet finns bara kvar på Arenan i 5 dagar till, så skynda skynda om ni vill se det.
Don't be proud, be elite.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 7 februari 2013, 21:52

Det måste jag titta på, verkar intressant, kan man hoppas att den kommer att sändas på svensk TV någon gång?

Men jag får inte videon att funka på YLE och det verkar inte heller gå att välja svensk text.

Ördög
Medlem

Inlägg av Ördög » 11 februari 2013, 12:56

Hbl hade i slutet av december en intervju med Juhani Seppänen. Mer än 300 kommentarer strömmade in, innan man fann för gott att avsluta debatten. Kommentarerna ger intressanta och beklämmande prov på *yksi-kieli-ahdas-mieli-människornas inskränkthet och motvilja mot fakta.

Hyllad och hatad efter serien om svenska Finland
http://hbl.fi/kultur/personportratt/201 ... ka-finland

Kolumn i samma ämne:
Det är inte en annan historia
http://hbl.fi/opinion/ledare/2013-01-20 ... n-historia

Version anpassad för rikssvenska läsare:
Sveriges påverkan i Finland en känslig fråga
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sveri ... 902276.svd

*Yksi kieli, ahdas mieli betyder Ett språk, ett trångt sinnelag och är min egen uppdaterade version av fennomanernas gamla devis yksi kieli, yksi mieli eller ett språk, ett sinnelag.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Inlägg av Ralf Palmgren » 11 februari 2013, 15:44

Jag måste medge att jag håller på att bli litet trött på den här TV-serien. Finland har visserligen fått stor påverkan från Sverige. Det är ett faktum som inte kan frånses. Majoriteten av den fakta som presenteras i programmet är dessutom korrekt. Samtidigt bör det poängteras att Finland också fått influenser från andra ställen samt skapat sig en egen finländsk kultur. Med andra ord så skulle det ha varit mer passande att ha en annan rubrik för TV-programmet där det skulle ha visats vilken influens som har kommit från Sverige. Nu ger rubriken en bild av att Finland är enbart svenskt.

Leo V
Medlem

I våra konungars spår

Inlägg av Leo V » 20 februari 2013, 04:06

Kuninkaitemme jäljillä är en finfin tv-produktion som i Sverige kan ses på TV Finland, åtminstone i östra Sverige via Nackasändaren. Bättre historieprogram om Sveriges historia har inte jag sett. Hoppas den sänds i svensk tv också. Konstigt vore annars. Kan inte någon påverka beslutsfattarna så att den sänds även i Sverige. Detta är en svensk angelägenhet av allra högsta grad.

"I våra konungars spår", där även svenska historiker medverkar om vår gemensamma historia, borde sändas i svensk tv.

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem

Re: I våra konungars spår

Inlägg av Ralf Palmgren » 20 februari 2013, 06:44

Leo V skrev:Kuninkaitemme jäljillä är en finfin tv-produktion som i Sverige kan ses på TV Finland, åtminstone i östra Sverige via Nackasändaren. Bättre historieprogram om Sveriges historia har inte jag sett. Hoppas den sänds i svensk tv också. Konstigt vore annars. Kan inte någon påverka beslutsfattarna så att den sänds även i Sverige. Detta är en svensk angelägenhet av allra högsta grad.

"I våra konungars spår", där även svenska historiker medverkar om vår gemensamma historia, borde sändas i svensk tv.
Jag sammanfogade ditt inlägg till den sedan tidigare redan existerande tråden "Finlands historia under svenska tiden".

Leo V
Medlem

Inlägg av Leo V » 26 februari 2013, 00:21

Jag hoppas att man utifrån kan göra skillnad på olika strömningar och opinioner bland finnarna - även sverigefinnarna. Den finska mångfalden är trots allt stor, även om man har jämfört atmosfärer mellan Sverige och Finland, oftast till den senares nackdel, och oftast så i finskproducerade tv-serier: "Snyltgäster i folkhemmet", "Suomi och ruotsalainen", "Kamrat på svenska". (Alla dessa program gillas av undertecknad.) Det är s.a.s. lättare att andas i Sverige, Sverige är liberalare... Gayrörelsen var mer framskriden i Sverige, och många finska gaymän såg Sverige som föregångslandet... (Med rätta kanske). Som invandrarbarn (andra generationens "invandrare") såg jag aldrig Sverige som ett plats där det var lättare att andas, inte liberalare... Tvärtom!

Skriv svar