Mest udda förband?

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Re: Mest udda förband?

Inlägg av ola » 2 november 2009, 17:57

quote]Vill inte vara sådan - men soldaterna i Kellys hjältar tillhörde ett framskjutet spaningsförband i 35:e Infanteridivisionen. Visserligen ett förband inom National Guard enligt Wikipedia, men inget straffregemente :)[/quote]

Ingen fara du är då ingen Messerschmitt eller vad det nu heter ;)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 4 maj 2012, 20:55

Milostabsbataljon:
-Stabskompani A
-Stabskompani B
-Sambandskompani
-Specialkompani
-Bataljonstabskompani

Det som är udda med detta tycker jag är ju följande kompani "specialkompaniet" och då med följande enheter:
-Förhörspluton
-Personalvårdspluton
-Informationspluton
-Fältartistgrupper
-Fälttidningsredaktion
-Regionalt presskvarter
Mvh Ola

Vysotskij
Stödjande medlem 2020

Inlägg av Vysotskij » 5 maj 2012, 22:43

Gotta love it. Som om man tömt ett FBU-läger och glömt skjutbanan.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 28 oktober 2012, 18:37

MD650 skrev:
Zenga skrev:Om man ändrar titeln till mest udda namn på förband. Så har jag alltid väldigt roligt åt PansarcykelBataljon!
nämns förövrigt i filmen 9e kompaniet. -
"Vi har en hel Pansarcykel bataljon med sammanlagt 2 chokladkakor att äta till middag. var e underhållet? kom. "

"hörbarhet nolla, slut kom"

(ungefär)
hahahahaha

namnet Pansarcykel låter verkligen respektingivande, istället för stridsvagnar kommer ett gäng cyklister.
Det är bara ett påhittat förband. Det närmaste man kan komma är cykelskyttebataljon.
:)
Däremot har det tydligen funnits "pansarmotorcykelkompani".
I pansarbrigad org 43 fanns det ett pansarmotorcykelkompani bestående av 175 man, detta var utrustat med Mc m/42 och användes främst för spaning.
Kompaniet var indelat i stab, tre Mc-plutoner, en Kulsprutetropp samt trossen. Utrustningsmässigt hade kompaniet 41 Mc och 36 Mc med sidovagn samt diverse lastbilar och bilar.
http://lantvarnet.wordpress.com/2012/10 ... cykel-m42/

För övrigt är jag nästan lite förvånad över att man inte försökte sig på just "Pcskbat" :D

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 29 oktober 2012, 22:02

Jag har testat beväpningen på en FOvägpluton, eller liknande namn 1990 i mellannorrlands inland. Gevär M/96, en kompressor med elverk, två tryckluftsborrar, 32 skottkärror med 64 grävspadar. Såg nästan ut som en straffpluton.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024

Inlägg av ola » 1 november 2012, 22:20

Der Löwe skrev:Jag har testat beväpningen på en FOvägpluton, eller liknande namn 1990 i mellannorrlands inland. Gevär M/96, en kompressor med elverk, två tryckluftsborrar, 32 skottkärror med 64 grävspadar. Såg nästan ut som en straffpluton.

Görs personaltransporten uppsutten på skottkärrorna med 2 förare månne tro ? :)

Forskaren
Medlem

Inlägg av Forskaren » 2 november 2012, 19:59

Erik Ljungberg skrev:På 80-talet fanns det bl a, kan inte de rätt namnen:
Krigsgravsförband...
/Erik Ljungberg
Krigsgravförbanden hette väl egentligen fospecialkomp.

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 2 november 2012, 22:13

Forskaren skrev:
Erik Ljungberg skrev:På 80-talet fanns det bl a, kan inte de rätt namnen:
Krigsgravsförband...
/Erik Ljungberg
Krigsgravförbanden hette väl egentligen fospecialkomp.
Rätt, enligt Krigsgravinstruktion (Krigsgrav I) 1975.
I och med Gravtjänstreglemente för Försvarsmakten (GravtjR) 2002 så bytte man namn till Gravledningsenhet 98 med Gravkompani 98.

http://dl.dropbox.com/u/6141797/Manualer/GravtjR.pdf

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 10 november 2012, 21:07

Angående krigsgravtjänst så kan jag inte låta bli att berätta om en liten episod som inträffade vid HvSS någon gång mot slutet av förra årtusendet. Jag gick en söndag morgon i täten för en plutonchefskurs och passerade vad som kallas för Vällingeby på övningsfältet. Där märkte jag, något förvånad, att det stod två polisbilar på fältet och att flera personer höll på att gräva.
Nu är det inte ovanligt att polisen övar på Vällinge skjutfält men varför skulle de gräva?
Förklaringen fick jag senare av en lätt besvärad chef för kvartersmästarkursen. Man hade dagen innan övat krigsgravtjänst och låtit begrava två fiktiva hemvärnssoldater med Guds ord och psalmsång.
De båda nygrävda gravarna hade inte undgått civilbefolkningen, särskilt inte som Södertälje med omgivningar redan då var känt för skottlossningar och våldsamheter.

Chefen för kvartersmästarkursen försvarade sig senare framgångsrikt med att gangsters i Södertälje knappast hade spikat upp kristna kors på sina offers gravar och definitivt inte hade skrivit "stupad för Fosterlandet".

Vad som sedan hände vet jag inte men affären "begrovs" nog i tysthet :D

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 november 2012, 21:57

I Fospecialkompaniernas förandsutrustningslistor ingick rikliga kvantiteter alkohol avsett för oral konsumtion under pågående tjänst.

hasse lindquist
Medlem

Inlägg av hasse lindquist » 1 december 2012, 00:00

I min gamla Nordisk Familjebok (Ugglan benämnd) finns en bild av en svensk soldat iförd uniform m/ä, mausergevär samt "Takypod" bild: http://www.google.se/imgres?num=10&hl=s ... 1,s:0,i:86
Vet någon om fortskaffningsmedlet "Takypod" funnits i åtminstone plutonsuppsättning vid något svenskt förband? Ev kommandon för Takypodens fältmässiga handhavande?

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 31 maj 2013, 13:23

Från boken "Försvaret av Stockholm under kalla kriget" av Thomas Roth, några av de förband som skulle mobiliseras av Fo 44:

12. sjuktransporträlsbussplutonen (123 personer).
18. fjärrskriftplutonen (gruppering vid stabsbyggnaden Tre Vapen).

På 1950-talet fanns bl.a.
401. och 410. stationsofficersgrupperna och 1. och 2. hästanskaffningskommissionerna (de var ej territoriellt underställda Fo 44, men grupperade inom dettas område).

Krigsarkivets krigsorganisation (26 personer, tillhörde den strategiska reserven)

Krook
Medlem

Inlägg av Krook » 31 maj 2013, 22:19

Fjärrskrivare var en tämligen vanlig sambands-/kryptoutrustning så det var inte konstigt att det fanns en sådan på TrV. MGF var väl den sista av det slaget? Numera är MGF ett mobilkrypto.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zizka » 2 juni 2013, 09:22

[quote="tyskaorden"]Från boken "Försvaret av Stockholm under kalla kriget" av Thomas Roth, några av de förband som skulle mobiliseras av Fo 44:

12. sjuktransporträlsbussplutonen (123 personer).

Detta förband har bara 32 personer, en felskrivning eller dålig faktagranskning.
Vidare i boken står det på sidan 133 att 201. Personaltransportbussplutonen innehåller 132 personer men skall då vara 42 personer.
Kan även nämna i sagda bok att på sidan 83 nämns under källnummer 58 att batterierna bör ha haft 4st 10,5 cm kanon m/34 men det skall ha varit 6st 10,5cm haubits m/10, hjultraktordragna.
Är inte artillerist men att ha en kanon som inte skjuter övergradsbanor i en stad verkar lite puckat..... 8O

För övrigt tycker jag sagda bok är ett väldigt bra tillskott till ämnet och jag skulle gärna se fler inom samma område.

Skriv svar