Permission

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Permission

Inlägg av Hans » 30 oktober 2012, 09:18

Finns det någon bra sammanställning över hur det fungerade i de olika Krigsmakterna över tiden med permission? Hur länge fick man med vilka intervaller. En tysk soldat låt säga 1940 jämfört med 1945. Extra permis för medaljer? Jänkare, finnar, sovjeter, britter, italienare och japaner osv. - någon?

MVH

Hans

Grille
Medlem

Re: Permission

Inlägg av Grille » 31 oktober 2012, 14:04

Intressant fråga och skall bli kul att läsa svar. Man tror kanske att de hårt utsatta tyska trupperna inte gavs permission sista halvåret/året. Men det har man ju läst att åtminstone vissa fick. Någon som belöning efter en bedrift. Någon efter att inte haft permiission på länge. Det jag har läst så var det bara enstaka varje gång ur varje trupp. Ofta drogs sönderslagna förband tillbaka för att byggas upp igen. Här har jag för mig att permissioner var lättare att få. Dock inget jag har stöd för men det låter ju rimligt

Vad gäller japaner så gissar jag lite fördomsfullt att de inte fick permission :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 31 oktober 2012, 15:49

Det finns en bok som jämför tyskarna och amerikanarna. Boken heter Fighting Power och där tar man bl.a. upp hur permissioner, belöningar m.m. påverkade de tyska resp. amerikanska soldaterna.
:)

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 31 oktober 2012, 18:18

Förbaskade MD, nu blev jag just 22 € fattigare via Amazon.

http://www.amazon.com/Fighting-Power-Pe ... ap_title_0

Stort tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 31 oktober 2012, 19:19

Hans skrev:Förbaskade MD, nu blev jag just 22 € fattigare via Amazon.
Stort tack.

MVH

Hans
Inget att tacka för, det är bara att bjuda igen. ;)
:)

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 4 november 2012, 16:13

En intressant radda frågor, svar och exempel vad beträffar de tyska permissionsmöjligheterna finner man här:
http://www.forum-der-wehrmacht.de/threa ... r=0&page=3

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 4 november 2012, 19:56

Tack han med det trevliga namnet.

Länken bekräftat en del av min teori att t.o.m. 44-45 så fick tyskar hempermissioner. Jag inbillar mig att det fick inte jänkarna, men väl återhämtning, ibland ganska liberal. Övriga vore intressant att veta mer om.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 6 november 2012, 10:29

Det tyska järnvägsnätet verkar ha funkat tämligen väl ända fram till senvåren 1945. Att man "nu kan åka spårvagn mellan östfronten och västfronten" som Berlinhumorn vaskade fram som fördel ur det förlorade territoriet hjälpe säkert till för hempermission.

Man ska heller inte glömma att den tyska armén var kapabel till betydande offensiver både i Ardennerna och i Ungern i januari 1945 - och att den sista stora offensiven faktiskt skedde med 12. Armee som skulle slå sig in till Berlin, men istället valde att slå sig fram till den inringade 9. Armee, förenade sig med den och vända västerut och slå sig igenom inringningen av Sovjetiska styrkor - inklusive att erövra en bro över Elbe. Den Sovjetiska beskjutningen av de kombinerade arméerna och en stora mängden flyktingar var så intensiv att amerikanerna drog sig undan från Elbes västra strand för att undvika förluster till sovjetisk eld.

Tyskland kollapsade sent i mars, tidigt i april 1945, innan dess var mycket förstört, sönderbombat och lagt i ruiner, men tågen gick, produktionen fortgick och det fanns omfattande lugn i striderna, särskilt mellan oktober 1944 och mars 1945 på västfronten (med undantag för den tyska offensiven i Ardennerna och strax söder därom) och på östfronten innan sovjeterna inledde sin avslutande offensiv i april 1945. Mellan slutet av augusti och resten av 1944 var det relativt lungt på östfronten (det skedde desto mer på Balkan, men själva östfronten var lugnt).

Skriv svar