Dagenz Bild

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 27 februari 2003, 13:24

Äntligen gott folk fungerar lägg till bilagan-funktion och nu ska ni få skåda: Gothmog - Lord of the Balrogs. Fick inspirationen genom att lyssna på Ensiferum - Hero of a Dream samtidigt som jag läste Silmarillion en natt. En mer detaljerad version kommer snart.
Bilagor
Gothmog.JPG
Gothmog - Lord of the Balrogs
Gothmog.JPG (55.81 KiB) Visad 1346 gånger

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 27 februari 2003, 23:01

Det här med Gothmogs dubbla horn - ett par uppåt, ett par framåt - står det någonstans att han ser ut sån? För du är inte den ende som avbildar honom så. Eller har du kanske rent av inspirerats av den här bilden?

Abe Papakhian - Fingolfin and Gothmog
Bild

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 27 februari 2003, 23:10

Det har varit lite dåligt med nya artister i den här tråden på sistone - förutom Gothmog II förstås! Det blir mest de gamla beprövade märkena Nasmith, Howe och Lee. Så jag slänger väl in en ny bild till när jag ändå håller på.

Jag tycker att den här bilden är mycket snygg, men det är synd att den "bara" är tecknad och inte målad. Artisten, Michael Hammersley, verkar bara ha gjort en enda målning så här långt (som hittat till Rolozo i alla fall). Och den är visserligen väldigt snyggt gjord, men motivet (Baggershus skorstenar) är ganska tråkigt. Hoppas grabben kommer loss och gör lite fler!

Michael Hammersley - The Arrival of the Party Fireworks
Bild

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 28 februari 2003, 15:55

Den stegrande kamelen skrev:Det här med Gothmogs dubbla horn - ett par uppåt, ett par framåt - står det någonstans att han ser ut sån? För du är inte den ende som avbildar honom så. Eller har du kanske rent av inspirerats av den här bilden?
Abe Papakhian - Fingolfin and Gothmog
Inte direkt och jag kände faktiskt inte till Abe Papakhians version. Dessutom, föreställer inte hans bild Gothmog och Ecthelion i deras strid vid brunnen Gondolin? Min inspirationskälla skulle snarare sagt vara följande bild av Ted Nasmith.

Gothmogs dubbla uppsättning av horn kommer från följande bild som jag själv har ritat. Jag tyckte att det passade med dubbla hornuppsättningar för balrogarnas natur.
Bilagor
ZirakZigil.JPG
ZirakZigil
ZirakZigil.JPG (85.59 KiB) Visad 1306 gånger

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 2 mars 2003, 13:49

hmm...jag gillade Michael Hammersleys blid även om den va lite tråkig när det gäller motivet. Gothmog IIs bild va snygg

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 2 mars 2003, 17:29

Peter the pink :P
Bilagor
peterpink.JPG
peterpink.JPG (9.51 KiB) Visad 1280 gånger

Användarvisningsbild
Tobbger
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tobbger » 2 mars 2003, 18:46

Gillar sådana där bilder som är tecknade i seriestil...

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 3 mars 2003, 12:26

måste säga Gothmog II du är väldigt bra på att rita!

här har en av mina favorit teckningar av John Howe, (Legolas och Gimli)

Bild

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 3 mars 2003, 20:21

ja, den bilden är snygg! den på Gimli och Legolas alltså. fast jag tycker att Legolas hjälm är lite fel. den är inte riktigt som jag skulle tänka mig att Rohirrims hjälmar är...och det står ju i boken att dom tar rustningar därifrån.

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 4 mars 2003, 14:48

Ännu än underbar bild, detta är Alan Lee som har tecknat sin version av sjöstaden. underbart helt enkelt

Bild

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem

Inlägg av Gothmog » 4 mars 2003, 15:40

Tack för berömmet Docster :)

Bilden av Howe som du la upp är fin, även om Legolas är lite överpyntad och för bepansrad för att han ska passa in på min personliga bild av honom.

Användarvisningsbild
Eowyn
Medlem

Inlägg av Eowyn » 4 mars 2003, 22:12

jag tyckte on bilden av sjöstad!! den va fin...lik min egen syn på den...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 mars 2003, 17:25

Va fan, Legolas ser ju ut att vara hämtad från någon science-fiction-rulle... Jag tycker verkligen inte om science-fiction-inspirerad fantasy. Jag tror det är därför jag inte gillar rustningarna i filmen. De känns som om de vore hämtade direkt ut Star Gate eller någonting...

Användarvisningsbild
Gilithil
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gilithil » 5 mars 2003, 17:26

Sjöstad var däremot väldigt sago-likt.

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 5 mars 2003, 20:11

Gilithil skrev:Va fan, Legolas ser ju ut att vara hämtad från någon science-fiction-rulle... Jag tycker verkligen inte om science-fiction-inspirerad fantasy. Jag tror det är därför jag inte gillar rustningarna i filmen. De känns som om de vore hämtade direkt ut Star Gate eller någonting...
Jag håller inte med. Jag tycker nog att samtliga rustningar i filmen (åtminstone de jag har lagt märke till) ser riktigt bra ut - inklusive alvernas från prologen. Alla de olika varianterna har en egen stil, men ändå verkar de alla också funktionella. Enda möjliga undantaget är Sauron själv, vars spretiga utstyrsel jag inte gillar något vidare. Men det är ruskigt svårt att föreställa sig hur han borde se ut istället, så jag har nog överseende med det.

Däremot håller jag med om Howes gräsliga Legolas-hjälm, som ju dessbättre inte hamnade i filmen. Även bortsett från faktafelet, att han i själva verket inte har en alvhjälm utan fick den från rohirrim, så ser den inte riktigt klok ut. Vilken funktion fyller de löjliga spröten? (Däremot ser Howes Gimli riktigt bra ut!)

Skriv svar