En scen ur serien Mämmilä, tecknad och berättad av Tarmo Koivisto (född 1948), vars hemkommun Orivesi tjänat som förebild. En fullständigt enastående serieskapelse, men av naturliga skäl helt okänd utanför Finland.
På bilderna (som är från seriens första år, 1977) syns en av de mer osympatiska gestalterna, den skrupelfrie affärsmannen Teuvo Isopaljo demonstrera hur vägar ska dras. Till vänster står den pompöse kommundirektören Martti Mielonen. Den tredje gubben heter Ylitalo (jag var tvungen att plocka ner samlingsvolymen från hyllan för att kolla).
Isopaljo gör entré i Mämmilä som kandidat till kommunfullmäktige, under parollen "Dynamiskt alternativ" (Dynaaminen vaihtoehto på finska). Hans och de övriga pamparnas mål är att ersätta kåkbebyggelsen i området Tiukantaka med tidstypisk lådarkitektur. Fast planerna blir inte verklighet, annat än till en liten del.
Men alltid då jag färdas runt i Finland, och ser den tröstlösa elementbebyggelsen i småstäder och kyrkobyar, börjar jag tänka på Isopaljos "dynamiska alternativ". Var det genom någon lokal Isopaljos försorg som också den här orten bytte gestalt under 60- och 70-talen? undrar jag.