Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Tack Stellan. Vad ser vi hanteras här.....?
Varjag
...klassades som ett ''hemligt vapen'' då det begav sig..... 
Tysk VK2 magnetmina?
...tysk.....mina - är rätt. Men inte magnetisk -masase skrev:Tysk VK2 magnetmina?
........
- modellen fanns tidigt.....1941 - men användes inte förrän 1944 - av en speciell orsak -
Varjag
Varjag
....man är alltid tveksam lägga ut minor - som man inte kan svepa...(röja på modernt språk)......av en speciell orsak
-
Tankspridd
- Medlem
Är det där en röjskyddad /svepskyddad sjömina ? Det fanns en variant som exploderade vid förändringar som skedde vid förankringen / om vajern gick av eller sträcktes för mycket
Mest intresserad av kunskapen och inte av frågan
Hmm.....trodde detta skulle bli ganska enkelt - men tydligen inte. Svep-röjskyddad, är fel.Tankspridd skrev:Är det där en röjskyddad /svepskyddad sjömina ? Det fanns en variant som exploderade vid förändringar som skedde vid förankringen / om vajern gick av eller sträcktes för mycket
Det var minans detoneringsprincip - som gjorde den svår, om inte omöjlig - att svepa. Utan drastiska metoder - till vilka de allierade tvingades när de kom på hur den fungerade......
Varjag
Det är väl en sån där tryckkänslig mina som utlöses av tryckförändringar när en båt passerar?
Och Bingo till Nimrod-S! - det är en av de fåtaliga och superhemliga Tryckminorna - som tyskarna satte in 1944.Nimrod-S skrev:Det är väl en sån där tryckkänslig mina som utlöses av tryckförändringar när en båt passerar?
Detonerade under tryckvågen i vattnet - som ett passerande fartyg alstrar. En princip - som är svår att replikera i minsveparsammanhang.....
Tyskarna använde dom för att spärra kanalhamnar - bäst känd för deras insats är Le Havre, dit/där - ett antal allierade fartyg föll offer för dem. Dom försökte med handgranater i vattnet - räckte inte - sen med sjunkbomber....
Jo - det räckte i en del fall - men inte alla....
Men inte alla - frågebilderna visar en bärgad av dykare i Wesermynningen efter krigets slut...
Kallades Austermine D av tyskarna (Ostronmina) och Oystermine av de allierade -
Nomrod-S rules the roost!
Varjag
Tack.
Ett annat hemligt vapen som en nation försökte sig på men som inte blev någon succé.
Viket var det?
Ett annat hemligt vapen som en nation försökte sig på men som inte blev någon succé.
Viket var det?
- Bilagor
-
- what.jpg (72.53 KiB) Visad 232 gånger
-
Tankspridd
- Medlem
Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om det dök upp en tråd i framtiden där du delade med dig av kunskaperna rörande minvapnet under ww2varjag skrev:Hmm.....trodde detta skulle bli ganska enkelt - men tydligen inte. Svep-röjskyddad, är fel.Tankspridd skrev:Är det där en röjskyddad /svepskyddad sjömina ? Det fanns en variant som exploderade vid förändringar som skedde vid förankringen / om vajern gick av eller sträcktes för mycket
Det var minans detoneringsprincip - som gjorde den svår, om inte omöjlig - att svepa. Utan drastiska metoder - till vilka de allierade tvingades när de kom på hur den fungerade......![]()
Varjag
Tankspridd skrev:
Nimrod-S skrev:
Jag har väntat och väntat - på att detta bisarra ''vapen'' skulle dyka upp i tråden.....
Go Skalmän - Go!
Varjag
Varför startar du inte en tråd själv. Där du börjar med vad du vet - och sen ställer frågorna -Jag skulle bli väldigt glad och tacksam om det dök upp en tråd i framtiden där du delade med dig av kunskaperna rörande minvapnet under ww2
Nimrod-S skrev:
Ett annat hemligt vapen som en nation försökte sig på
Jag har väntat och väntat - på att detta bisarra ''vapen'' skulle dyka upp i tråden.....
Go Skalmän - Go!
Varjag
Det är nog det amerikanska projektet att fästa små brandbomber på fladdermöss och släppa dem från bombflyg över eldfängda japanska städer. Bisarrt, men om jag fattade wikipediaartikeln rätt så kunde det ha fungerat - man lyckades i varje fall bränna ned en del av en egen flygbas när några bevingade soldater deserterade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bat_bomb
j18
j18
Rätt svar!J18 skrev:Det är nog det amerikanska projektet att fästa små brandbomber på fladdermöss och släppa dem från bombflyg över eldfängda japanska städer. Bisarrt, men om jag fattade wikipediaartikeln rätt så kunde det ha fungerat - man lyckades i varje fall bränna ned en del av en egen flygbas när några bevingade soldater deserterade.
j18
J18 fladdrar vidare...