Bekant? Svensk i Finland...
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Bekant? Svensk i Finland...
I Curt Strohmeyers bok "Mein finnisches Tagebuch" från 1942 dyker den här bilden av en svensk löjtnant upp - känns han igen?
Hans K
Hans K
Re: Bekant? Svensk i Finland...
Han ser inte speciellt blond ut, eller?
Nej, jag känner inte igen honom.
MVH
Hans
Nej, jag känner inte igen honom.
MVH
Hans
-
Femtiotrean
- Medlem
Jag är ingen expert på uniformer och har därför nägra dumma frågor:
I vinterkriget hade reservofficerare en nationalkokard på mössan, medan kadet- eller aktivofficerare bar den rödgula lejonkokarden - eller bar de två kokarder som löjtnanten i bilden?
Jag vet att färgen på rosetter gjordes enhetlig efter Vinterkriget, men hur blev det med kokarden? Kan vi konstatera att löjtnanten är antingen en finsk kadetofficer eller en svensk stamanställd officer?
Och hur var det med grangrenen i kragspegeln då?
I vinterkriget hade reservofficerare en nationalkokard på mössan, medan kadet- eller aktivofficerare bar den rödgula lejonkokarden - eller bar de två kokarder som löjtnanten i bilden?
Jag vet att färgen på rosetter gjordes enhetlig efter Vinterkriget, men hur blev det med kokarden? Kan vi konstatera att löjtnanten är antingen en finsk kadetofficer eller en svensk stamanställd officer?
Och hur var det med grangrenen i kragspegeln då?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Mössan är inte finsk utan svensk båtmössa m/39 med finska kokarder. Uniformen verkar vara svensk m/39 med finska emblem och knappar. Bredare läderremmen ingår i koppel (Sam Browne´s Belt) och den smalare i kartfodral för officer.
- sveahk
Jag tackar för information - kan vi alltså anta att den avbildade är svensk, som Strohmeyer skriver, men att det blir svårt att hitta hans namn...?
Hans K
Hans K
-
Anders Ström
- Medlem
I Finland kan ordet "svensk" även betyda finlandssvensk. Ordet finlandssvenskar betyder ju Finlands svenskar. Tillfrågat om sin språktillhörighet svarar en finlandssvensk: Jag är svensk. Observera att nationalitet och medborgarskap är två olika saker.
Hrm, jag är svenskspråkig... 
Förresten, så en finlandssvensk hade inte burit en konverterad svensk uniform, utan en finsk.
Förresten, så en finlandssvensk hade inte burit en konverterad svensk uniform, utan en finsk.
- Kvaen-Jukk
- Medlem
I princip rätt. Speciellt om det gäller äldre talad finlandssvenska eller texter. Jag läste nyss boken En vinter i löpgraven av Runar Nyholm (från Österbotten). Han skriver på flera ställen om "oss svenskar" då han menar de svensktalande i Finland (i motsats till finnar som talar finska). Men klimatet i Finland har på senare år blivit mer patriotiskt och speciellt i södra Finland är det väl knappast någon som ens i misstag råkar kalla sig "svensk" för att inte råka ut för missförstånd eller obehagligheter. Ordet har helt enkelt vuxit bort ur vokabulären. Icke så i Österbotten och endel andra landskrokar, dock.Anders Ström skrev:I Finland kan ordet "svensk" även betyda finlandssvensk. Ordet finlandssvenskar betyder ju Finlands svenskar. Tillfrågat om sin språktillhörighet svarar en finlandssvensk: Jag är svensk. Observera att nationalitet och medborgarskap är två olika saker.
Fast det står ju att löjtnanten "...ist Schwede und dient mit einigen anderen freiwillig in der finnischen Armee...", vilket betyder "...är svensk och tjänar med några andra frivilligt i den finska armén...". Det är alltså med all säkerhet en "sverigesvensk" löjtnant.
-
Oingo Boingo
- Medlem
De svenska frivilliga i Finland är väl dokumenterade, hör av dig till Riksarkivet i Stockholm med ett telefon samtal så hjälper de dig. Löjtnanten på bilder är i sommarmundering så det talar för att han tjänstgjort under fortsättningkriget. Då var antalet svenska frivilliga nere på ca 1600 man. En löjtnant i fortsättningskriget torde vara relativt lätt att identifiera.
Kanske denna hemsida också kan vara till hjälp:
http://www.svenskafrivilliga.com/
Du kan skicka bilden dit och fråga mer.
Kanske denna hemsida också kan vara till hjälp:
http://www.svenskafrivilliga.com/
Du kan skicka bilden dit och fråga mer.
- sveahk
Tack för den hänvisningen - frågan är ställd...vi avvaktar...
Hans K
Hans K
- sveahk
Tyvärr blev svaret även där negativt...sveahk skrev:Tack för den hänvisningen - frågan är ställd...vi avvaktar...
Hans K
Hans K
-
OttoHallberg
- Provmedlem
Kan det vara Lennart Önfelt?
Väl iakttaget. Detta och annat som sagts i tråden får även mig att tro att det är en rikssvensk frivillig.Stellan Bojerud skrev:Mössan är inte finsk utan svensk båtmössa m/39 med finska kokarder. Uniformen verkar vara svensk m/39 med finska emblem och knappar. Bredare läderremmen ingår i koppel (Sam Browne´s Belt) och den smalare i kartfodral för officer.
De rikssvenska frivilliga i fortsättningskriget anställdes av finska krigsmakten. Därför finska emblem mm.
"Einödoffizier"?