Midway, 68 år sedan

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Midway, 68 år sedan

Inlägg av Hans » 7 juni 2012, 12:17

För 70 år sedan tog slaget slut.
Strategypage skrev:Remembering Midway

by Austin Bay
June 6, 2012
The Battle of Midway, fought 70 years ago this week, was an extraordinary victory for the U.S. Navy and proved to be the strategic pivot in World War II's Pacific theater of operations.

During the three-day sea battle of early June 1942, a scant six months after Japan's devastating offensive strike on its fleet base at Pearl Harbor, the outnumbered USN sank four Imperial Japanese Navy aircraft carriers. Japan lost not only the carriers, but also their highly trained warship and aircraft crews, irreplaceable sailors and naval aviators with elite skills.

As the carrier hulls hit the bottom of the Pacific Ocean, Japan's strategic offensive war ended and its long, bitter defensive war began. Though the war in the Pacific would continue for another agonizing three years and two months, America had seized the strategic offensive. A pivot had occurred. After Midway, America initiated and Japan reacted.

Thirty years of planning for a sea battle of annihilation with Japanese naval forces somewhere in the central or western Pacific (War Plan Orange), to include a sophisticated fleet training regimen that began in the 1920s, prepared the U.S. Navy for Midway. Preparation, however, does not ensure combat success. Defeating the Japanese required desperate courage at the moment of action, especially by the torpedo bomber and dive bomber crews that delivered the fatal attacks on the Japanese carriers.

Defeating the Japanese also required astute and decisive crisis leadership. The steady nerves of Adm. Chester Nimitz, overall commander of U.S. Pacific forces, contributed immensely to the victory, as did his uncanny positioning to the American fleet. In the aftermath of the battle, the thoughtful Nimitz credited his intelligence officers and their staffs with stiffening his steady nerves.

Records declassified over the last two decades have now given historians an even better understanding of the key role intelligence played in the victory, especially code-breaking.

As the spring of 1942 progressed, Station Hypo, a Navy radio intercept and code-breaking unit located at Pearl Harbor, became increasingly adept at decrypting and reading Japan's naval communications codes. USN cryptographers, however, only understood message fragments. The code was complex, and lacking digital computers, cracking it took time.

The Japanese fleet, it appeared, was targeting an area called "AF," where the much weaker USN would be forced to fight at a numerical disadvantage. Analysts believed the code "AF" signified Midway Island, but they weren't certain. Hypo's commander, USN Lt. Cmdr. Joseph J. Rochefort, devised a trick, which Nimitz approved. In mid-May 1942, the Navy broadcast a phony message: Midway Island's garrison faced a water crisis because its freshwater-producing machinery had broken down. Shortly thereafter, Japanese radio communications reported that "AF" needed water.

Nimitz concluded that the Japanese intended to take Midway. He reinforced the island. Intelligence indicated that the Japanese enjoyed a numerical advantage in warships of almost three to one. Several Japanese planes, like the Zero, were tactically superior to U.S. aircraft.

Nimitz, however, understood the IJN's intentions. He concentrated his own force of three aircraft carriers northeast of Midway and positioned them so their aircraft could help defend the island and, on order, quickly intercept and attack Japanese carrier forces the code-breakers said would strike from the northwest. Nimitz had the Japanese carriers steaming into an ambush.

The well-prepared and courageous USN executed the ambush. The U.S. lost one carrier and 307 dead. In addition to the four sunk carriers, Japan lost a cruiser and over 3,000 dead.

After Midway, the Japanese could no longer militarily win World War II. They could — and did — try to make the war so costly in blood and effort that American will would flag and America, despite Pearl Harbor, would accept a negotiated settlement. Despite Tarawa, Iwo Jima and Okinawa, they failed at that, as well
http://www.strategypage.com/on_point/20 ... 94237.aspx

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 juni 2012, 12:32

Midway - Det brustna Svärdet!

Och - vanlig ordning, framställde de japanska media Midwayslaget som ....En Stor Seger :roll:

Den enda japan som verkligen förstod vad nederlaget innebar - var Amiral Yamamoto.

Varjag

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 11 juni 2012, 13:24

pandionutv skrev:
spett skrev:Jag har läst en svensk historiebok efter att ha kontrollerat att författaren inte är akademiker.
Midway 1942 av Johan Lupander och jag kan faktiskt rekommendera den ...

... Sedan finns det mycket som stör niträknare som jag, han skriver sonar när han uppenbart menar hydrofon och sådant. Han glömmer ofta bort ett eller par flygplan, han kallar Vindicator-planen gamla när de i själva verket var byggda året innan och sådant. Det fattas också tre eller fyra förlorade amerikanska flygplan i tabellen för förluster.
Lupander kritiserar Parshalls bok Shattered Sword på ett ställe och skriver att han inte riktigt behärskar sitt komplicerade ämne och det gör inte lupander heller ...

... Läs den !
Som författare till boken tackar jag för rekommendationen!

"Niträknare" är vi väl allihopa med dessa böjelser, dock vill jag ta tillfället i akt att bemöta något av det Du säger:
* jag har helt avsiktligt använt modern terminologi för att underlätta för läsaren; därav "sonar" i stället för "hydrofon"
* även om det är korrekt att de sista SB2U Vindicator-planen levererades till marinkåren i början på 1941 rubbar detta inte det faktum att typen konstruktions- och prestandamässigt var omodern ("gammal") i jämförelse med sin efterträdare SBD Dauntless.
* amerikanska flygplansförluster är avgränsade till stridsflygplan under perioden 4-7 juni. Tar man med övnings/sambandsplan och operativa förluster dagarna innan och efter angiven period kan siffrorna ändras något. Inkluderas även skadade/utslitna plan som avfördes efter 7 juni blir det nya siffror igen.
* "Shattered Sword" är en utmärkt bok som rekommenderas varmt! Det sagt så har författarna eller sakgranskarna släppt igenom några riktiga grodor också och, i mitt tycke, inte dragit vissa uppenbara slutsatser av sitt källmateriel. Sådant kan drabba alla författare - själv har jag missat att nämna Fletchers överlämnande av det övergripande befälet för TF16+TF17 till Spruance ...

Johan
Jag läste slut boken i helgen. Jag ger den helt klart godkänt.
Möjligtvis var det några ord och termer som var okända för mig men och andra sidan lärde jag mig ett helt nytt ord "skickelsediger" (enligt Words synonymer allvarsam, ödesmättad, ödesdiger och händelserik.).
Slaget om Midway kände man ju till men när man läste boken var det som om man läste om nått med helt nya ögon. Dessutom så uppskattade jag den skandinaviska vinkeln.
Förövrigt så hade jag också inhandlat den gamla filmen med b.la. Charlton Heston med samma namn. Även om den hade några år på nacken så var det ändå en höjdar film.

Sonderling

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 18 juni 2012, 08:42

pandionutv skrev:* jag har helt avsiktligt använt modern terminologi för att underlätta för läsaren; därav "sonar" i stället för "hydrofon"
Varför underlättar det? Känner inte läsarna till ordet "hydrofon" längre?
sonderling skrev:Förövrigt så hade jag också inhandlat den gamla filmen med b.la. Charlton Heston med samma namn. Även om den hade några år på nacken så var det ändå en höjdar film.
En clichéartad blek kopia av Tora! Tora! Tora!, som man förövrigt tog filmmaterial ifrån. :)

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 18 juni 2012, 10:11

pandionutv skrev: * jag har helt avsiktligt använt modern terminologi för att underlätta för läsaren; därav "sonar" i stället för "hydrofon"
* även om det är korrekt att de sista SB2U Vindicator-planen levererades till marinkåren i början på 1941 rubbar detta inte det faktum att typen konstruktions- och prestandamässigt var omodern ("gammal") i jämförelse med sin efterträdare SBD Dauntless.
* amerikanska flygplansförluster är avgränsade till stridsflygplan under perioden 4-7 juni. Tar man med övnings/sambandsplan och operativa förluster dagarna innan och efter angiven period kan siffrorna ändras något. Inkluderas även skadade/utslitna plan som avfördes efter 7 juni blir det nya siffror igen.
* "Shattered Sword" är en utmärkt bok som rekommenderas varmt! Det sagt så har författarna eller sakgranskarna släppt igenom några riktiga grodor också och, i mitt tycke, inte dragit vissa uppenbara slutsatser av sitt källmateriel. Sådant kan drabba alla författare - själv har jag missat att nämna Fletchers överlämnande av det övergripande befälet för TF16+TF17 till Spruance ...

Johan
Två år senare vill jag understryka att sonar inte är en direkt översättning av hydrofon. Ekolod är närmare.
Operativa förluster och skadade avskrivna flygplan är också förluster och skall redovisas.
Har läst Shattered Sword och det är rätt bra bok. Är litet osäker på vad grodorna består i dock.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 18 juni 2012, 13:26

Dûrion Annûndil skrev:
sonderling skrev:Förövrigt så hade jag också inhandlat den gamla filmen med b.la. Charlton Heston med samma namn. Även om den hade några år på nacken så var det ändå en höjdar film.
En clichéartad blek kopia av Tora! Tora! Tora!, som man förövrigt tog filmmaterial ifrån. :)
http://www.imdb.com/title/tt0074899/
Dom verkar ha snott friskt från flera andra filmer. Jag ville se den främst för att jag har läst att de användt riktiga filmsekvenser från attacken mot Midway. Filmat av John Ford som också sårades under attacken.

Sonderling

Skriv svar