AKFIS en gata

Skriv svar
krysset
Ny medlem

AKFIS en gata

Inlägg av krysset » 5 juni 2012, 18:41

Som ni vet det var en gang en man som hette Xram. Det fanns ocksa en annan man som hette Ninel som laste hans bocker och gjorde en revolt i Trasklandet. Ninel hade en van xilef. Hans kare van bildade Kommision for valdet mot spekulanter som organiserade terror mot alla revoltens fiender. Sen firman bytte skepnader tills det blev Allman Kommision For Inre Sakerheten
Kommisionen hade sina egna vapnade styrkor
Det indelades i

gransvaktstyrkor
sjostyrkor
luftstyrkor
styrkor for skyddet av jarnvagslinjer
styrkor for skyddet av industri
operativa styrkor
speciella styrkor

Vad heter firmans namn ?

liljen
Medlem
Kontakt:

Re: AKFIS en gata

Inlägg av liljen » 5 juni 2012, 22:30

Det låter som att du pratar om KGB. Namnen du vänder på är ju Marx, Lenin och Felix. Rimligen Feliks Dzersjinskij som grundade KGB.

Borde inte det här platsa i quizzen eller är det här någon diskussionstråd om KGB? vad är det i så fall du vill diskutera? KGB finns ju för övrigt fortfarande kvar i Vitryssland. samma folk, metoder, namn, byggnader, grader mm. I Ryssland heter det ju numera FSB, även om jag är osäker på hur mycket som verkligen ändrats.

En detalj jag funderade på. Sorterade verkligen gränstrupperna under KGB? Fram tills för några år sedan låg de inte under FSB i Ryssland utan FSB fick dem först ca 2007 tror jag. Har de alltså ändå varit del av KGB under sovjettiden?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 5 juni 2012, 23:17

liljen skrev:En detalj jag funderade på. Sorterade verkligen gränstrupperna under KGB? Fram tills för några år sedan låg de inte under FSB i Ryssland utan FSB fick dem först ca 2007 tror jag. Har de alltså ändå varit del av KGB under sovjettiden?
Jag trodde det var MVD men fel har man ibland.

http://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_Border_Troops

MVH

Hans

krysset
Ny medlem

Inlägg av krysset » 6 juni 2012, 10:09

Jag pratade om NKVD, granstrupper var under NKVD kontroll

liljen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av liljen » 7 juni 2012, 07:56

krysset skrev:Jag pratade om NKVD, granstrupper var under NKVD kontroll
Ja, kan jag tänka mig. NKVD blev ju dock senare till KGB och dessutom är din beskrivning kanske något felaktig om du vill ge rätt för NKVD, men fel för KGB.
Du skrev "Sen firman bytte skepnader tills det blev Allman Kommision For Inre Sakerheten ", vilket jag tycker stämmer bättre på och ligger närmre översättningen av Комитет государственной безопасности - komittén för statlig säkerhet, än NKVD:s Наро́дный комиссариа́т вну́тренних дел - folkkommissariatet för inrikes ärenden, men det är väl en smaksak.

Dzerzjinksij sågs av KGB-folk som organisationens grundare, eftersom NKVD blev till KGB.

Ja, gränstrupperna har vi konstaterat tillhörde KGB på sovjettiden. Det som förvirrade mig var att gränstrupperna inte räknades till efterföljaren FSB fram till 2003, så jag trodde att de därför inte heller tillhört KGB. Gränstrupperna avskiljdes dock tydligen från FSB 1993 till en separat enhet och organisation för att sedan alltså återföras.

Frågan kvarstår dock, vad ville du diskutera med den här trådstarten? Varför postade du inte inlägget i quizzen istället? Hursomhelst trevligt med lite aktivitet i den här forumdelen. :)

krysset
Ny medlem

Inlägg av krysset » 9 juni 2012, 08:04

Jag ville diskutera om NKVD och tack vare er jag lyckades

Skriv svar