Perman skrev:JohnT skrev:
HKP 4
Antal:
1966 - 3 st Y61 -63 + Y64 som ersättare för kraschade Y 62
(Y64 saknade ubåtsjaktsförmåga före mod till 4D i början av 90-talet)
1972-74- 8 st HKP 4C Y65 -Y72
Av de åtta Kawasakibyggda HKP 4C (eller KV-107) så totalhavererade
Y66 i november 1976. Förutom
SH89 (se nedan) så utgjorde de övriga sju HKP 4C under större delen av 70-talet, hela 80-talet samt under början av 90-talet den enda egentliga flygburna ubåtsjaktkapaciteten.
OK, så max sju ubåtsjaktshelikoptrar.
Perman skrev:
Utöver det tidigare nämnda ubåtsjaktflygplanet av typ CASA C-212 Aviocar (svensk beteckning SH89), som var i tjänst 1986 - 2005, så kunde, om behovet skulle uppstå, även de tre systerflygplanen i kustbevakningens tjänst utrustas med samma ubåtsjaktutrustning som i SH89. SH89 hade så vitt jag vet ingen vapenutrustning, men det var utrustat med spaningsradar, hydrofonbojfällningssystem, ledningssystem (samma som i HKP 4) och FLIR utrustning.
Viss övervakningskapacitet i alla fall.
Perman skrev:Eftersom du frågar om perioden 1980 till 92 så måste jag förstås nämna de tre första kustkorvetterna (som de betecknades då) av Göteborgsklassen, som kom i tjänst mellan 15 febr 1990 och 1 sept 1991. Dessutom naturligtvis de två kustkorvetterna av Stockholmsklassen som bägge kom i tjänst under 1985.
Stockholm kunde söka men så länge man inte hade någon fungerande torped så var det inte mycket till vapeninsats.
Vid närmare eftertanke så är det kanske lättare om man bara koncentrerar sig på de stora incidenterna:
Tex Hårsfjärden 82, Karlskrona 84, Hävringe 88 och var det inte Hävringe -Landsort (nånstans) 92 ?
Då får man fyra tidpunkter som som man man utgå ifrån.
Och det är ju uppenbarligen en xxxx skilnad i svensk kapacitet.
Perman skrev:
Andra fartyg med hydrofon (men ingen vapenutrustning) som möjligen kunnat användas i ubåtsjakten var telespaningsfartyget Orion, ubåtsbärgningsfartyget Belos III (HF skrovsonar + towed side scan sonar) och minutläggaren Furusund (HF sonar). Till sist så var de två kustbevakningsfartygen av KBV 171 (tidigare TV 171) klassen utrustade med en Simrad Subsea HF sonar, och de kunde även ta ombord sjunkbomber/minor och var utrustade med en plattform för en lätt hkp. KBV 171 var i tjänst 1980 - 1998 och KBV 172 1981 - 1990. Även kustbevakningens flaggskepp KBV 181 Gotland har en Simrad Subsea HF sonar. Hon kom i tjänst 1990.
/Per
Du nämnder Belos och Furusund (När?)
Det vissar sig att Hanö och Arkö klasserna fick sonar 105 slutet på sextiotalet.
Landsortklassen, 2 st 1984, 2 st 86, 1 var 1987, 88 och 92.
Fanns det någon provutrustning på sonarsystemet före Landsort kom i tjänst ?
Och jag undrar om Klein hydrofonerna, dom kom uppenbarligen med någon av de första ubåtskyddsbudgetarna, släpade av fiskebåtsminsvepare.
Under Hårsfjärden 82 så användes sjömätaren (Hägg eller Ankarcrona?) - Snacka om desperate measures.
PS
Ni får ursäkta stavningen, men lite skyller jag på att jag inte ser markören i IE 9 - mycket irriterande.
DS
/John