Gustaf III:s Haga

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Gustaf III:s Haga

Inlägg av Psilander » 1 juli 2009, 22:16

Jag tänkte forumet var i behov av en Hagatråd. Då särskilt om Gustaf III:s spännande palatsplaner som avstannade maskeradmordet.

Jag tänkte inleda med att ställa en fråga - vilka dimensioner skulle slottet ha (dvs det som aldrig blev klart).

Bild

Bilder är tacksamt

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av hasse lindquist » 5 januari 2010, 13:36

Är slottsritningarna bevarade?
I parken finns rester av det planerade slottets grundmurar och källare. Kanske man av dessa kan på ett ungefär beräkna måtten hos tjusarkonungens tilltänkta bygge.

1772
Medlem
Inlägg: 180
Blev medlem: 15 januari 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av 1772 » 2 februari 2011, 13:06

Grunden är ganska välbevarad och överskådlig. Kanske inte i dessa snötider, men väl sommartid.

Peter G
Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 20 januari 2012, 15:52

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Peter G » 20 januari 2012, 16:34

Hur mycket är avspärrat nu sedan Victoria och Daniel flyttade in?
Är Gustav III.s Paviljong tillgänglig för beskådan?

Användarvisningsbild
kentauer1
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 2 november 2011, 15:45

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av kentauer1 » 21 januari 2012, 11:19

hasse lindquist skrev:Är slottsritningarna bevarade?
I parken finns rester av det planerade slottets grundmurar och källare. Kanske man av dessa kan på ett ungefär beräkna måtten hos tjusarkonungens tilltänkta bygge.
modellen över Stora haga finns här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Stora_Haga_slott

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av lampros » 21 januari 2012, 12:27

Psilander skrev:Jag tänkte inleda med att ställa en fråga - vilka dimensioner skulle slottet ha (dvs det som aldrig blev klart).
Det skulle, så vitt jag förstått, bara vara ett sommarpalats. Rejält för ett sådant kanske men möjligen gav arkitekturen intryck av ett megabygge. Med kolonnaden t ex.

Edit: hos Statens fastighetsverk kallas detta planerade slott för "lustslott":

http://www.sfv.se/cms/sfv/vara_fastighe ... arken.html#

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Pewi » 21 januari 2012, 22:52

Om man kan lita på Google-maps skala så verkar det som att längorna skulle vara omkring 50 m långa medan grunden för rotundan verkar vara ca 40 m i diameter. Det är alltså en rejäl byggnad. (Det gäller även om skalan är fel på googles bilder, det är en imponerande grund som står där.) Fasaden har 35 fönsteraxlar vilket är enormt mycket, Stockholms slott har 23 axlar på huvudfasaden och 21 fönsteraxlar på norrfasaden, 39 om man räknar med flyglarna.

Däremot var det som nämnts aldrig tänkt som bostad annat än för kortare perioder, till skillnad från Drottingholm (som det nog var tänkt att ersätta/komplettera) ligger Haga på bekvämt avstånd så att man kan resa dit över dagen. Dessutom verkar stora delar av interiören ha planerats som utställningsrum, bl.a. för G IIIs antiksamling vilket ytterligare understryker funktionen av lustslott och inte bostad.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Gavrilo Princip » 22 januari 2012, 02:21

Dessutom verkar stora delar av interiören ha planerats som utställningsrum, bl.a. för G IIIs antiksamling vilket ytterligare understryker funktionen av lustslott och inte bostad.[/quote]

Jag har också läst detta. Det talar för en svensk motsvarighet till Eremitaget i S:t Petersburg.
Däremot inte att slottet skulle bli tillgängligt för allmänheten som ett vanligt museum.

Vi kan ju bara spekulera i hur det blivit om slottet verkligen färdigställts. Kanske kungafamiljen bott där idag, medan kronprinsessan Victoria och Daniel flyttat ut till Drottningholm

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Gavrilo Princip » 22 januari 2012, 02:21

Dessutom verkar stora delar av interiören ha planerats som utställningsrum, bl.a. för G IIIs antiksamling vilket ytterligare understryker funktionen av lustslott och inte bostad.[/quote]

Jag har också läst detta. Det talar för en svensk motsvarighet till Eremitaget i S:t Petersburg.
Däremot inte att slottet skulle bli tillgängligt för allmänheten som ett vanligt museum.

Vi kan ju bara spekulera i hur det blivit om slottet verkligen färdigställts. Kanske kungafamiljen bott där idag, medan kronprinsessan Victoria och Daniel flyttat ut till Drottningholm

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem
Inlägg: 511
Blev medlem: 14 februari 2005, 19:35
Ort: Uppsala

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Pewi » 22 januari 2012, 11:09

Det där med tillgänglighet är svårt. I kungligheternas frånvaro kunde i princip vem som helst få komma in i representationsvåningarna på slotten. Man anmälde sig hos slottsvaktmästaren som visade runt. I verkligheten behövde man säkert sticka till en peng och de fungerade säkert också som ett filter som höll de allra fattigaste utanför. Tillgängligheten var olika under olika regenter, mycket beroende på deras vanor, Karl XIV Johan var tex nästan aldrig borta från Stockholm vilket gjorde att slottet var ganska stängt under hans regeringstid. Lustslotten var å andra sidan desto mer tillgängliga då. Undantaget från regeln var under 1800-talet Rosendal som hade en särställning som privatägt lustslott. Det gick att komma in även där, men det var svårare.

Hade Haga blivit av hade det förmodligen varit ganska stor tillgänglighet för allmänheten. Poängen med att bygga utställningsrum för sina samlingar är trots allt att de bli bättre att visa upp, och ju fler som kan se, desto mer pr får man.

Lawson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 februari 2009, 17:17

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Lawson » 31 januari 2012, 02:11

Peter G skrev:Hur mycket är avspärrat nu sedan Victoria och Daniel flyttade in?
Är Gustav III.s Paviljong tillgänglig för beskådan?
Inte mycket alls. Du kan fortfarande följa strandkanten runt haga slott längs prommenadstråket. Ekotemplet och G III`s paviljong ligger utanför avspärrningen. Däremot så är Prins Gustav Adolfs monument innanför staketet.

Kungliga begravningsplatsen är också stängd för allmänheten, men jag vet inte hur länge den varit det.

Slottsruinen och Stallgrunden ligger öppet och tillgängligt, även G III´s turkiska paviljong och den gamla prästgården ligger tillgängligt för den nyfikne. Dock ej öppet för allmänheten.

Jag ska se om jag har några bilder från ruinen och Haga slott. Haga slott är idag ett skyddsobjekt, med fotoförbud, men jag var där innan och tog dessa bilder, så jag antar att det är okey att visa dom då??

/ Christopher.

Lawson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 februari 2009, 17:17

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Lawson » 31 januari 2012, 02:30

Hittade några bilder, synd att jag inte tog fler när det fortfarande var tillåtet.. Lätt att vara efterklok.

Jag ska ta med mig kamerna nästa gång jag är i parken med hunden, så säg till om det är något ni vill se.

Pylosen är handgrävd i etapper av soldater, för att få en vacker svacka ner från koppartältet mot Brunnsviken.

Bilderna är tagna 2009-05-03

/ Christopher
028.JPG
Koppartälten
027.JPG
Pylosen
032.JPG
Hunden...
032.JPG (72.27 KiB) Visad 4000 gånger

Lawson
Medlem
Inlägg: 25
Blev medlem: 13 februari 2009, 17:17

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Lawson » 31 januari 2012, 02:37

Längst ner på Pylosbilden, ser man Gustav III:es paviljong skymta.

Såhär ser den övergivna slottsgrunden ut.
033.JPG
Hagaslott 5/3-09
030.JPG
Slottsgrund
Bilagor
031.JPG
Slottsgrund

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4711
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Psilander » 30 maj 2012, 16:11

Jag har roat mig med rita slotten i "shipbucket" stil i paint, för att få en bra uppfattning om hur det skulle kunnat sett ut.

Idag, när man hör om kostnaden och krångligheterna med att renovera nationalmuseum, som också är ganska litet så vaknar tanken hos mig att man skulle förverkliga Gustav IIIs planer. Bygga klart Stora Haga, inreda det som nationalmuseum och museum över den Gustavianska eran.

Bild
Något osäker på färgen, därav två förslag, ett klassiskt Gustavianskt gul och en efter modellens grårosa färg.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 680
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Gustaf III:s Haga

Inlägg av Gavrilo Princip » 31 maj 2012, 02:44

Personligen föredrar jag den gula varianten. Tankarna går till S:t Petersburg då....... :D :) 8-) :wink: :milwink: :milsmile:

Skriv svar