Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Jag tror 501 är en bra ledtråd.
MVH
Hans
MVH
Hans
...men hadde inte 501:sta tigerränder? Jag ser bara panterfläckarHans skrev:Jag tror 501 är en bra ledtråd. MVH Hans
Ingen är tyvärr i närheten av det rätta svaret. En ledtråd kan vara att förbandet på bilden tillhör 503. stridsvagnsregementet men sådana finns det gott om i skilda länders pansarhistoria 
Regementet blev av med sina Panthrar 1951 och lades ner 2009 efter att ha varit i tjänst sedan 1918.
På Internet surrar det av rykten om att Panther V skulle ha varit i tjänst i Vietnam men det är nog en skröna.
På Internet surrar det av rykten om att Panther V skulle ha varit i tjänst i Vietnam men det är nog en skröna.
Det franska 503 ème Regiment de Chars de Combat, Varjag
viewtopic.php?f=40&t=25031&hilit=Regementets+dagvarjag skrev:503 ème Regiment de Chars de Combat
Sedan 2009 är 503e nedlagt.
http://fr.wikipedia.org/wiki/501e-503e_ ... _de_combat
http://fr.wikipedia.org/wiki/503e_r%C3% ... _nos_jours
MVH
Hans
Helt riktigt. Även Hans visste svaret men som blygsam frankofil valde han att ligga lågt.varjag skrev:Det franska 503 ème Regiment de Chars de Combat, Varjag
Fransmännen lyckades i slutet och efter kriget komma över ett 50-tal Panthrar och dessa gick tydligen till 503 ème Regiment de Chars de Combat som använde dem fram till 1951 trots vissa tekniska problem (se länken).
För mig är det obegripligt. Det måste ha funnits tusentals brittiska och amerikanska stridsvagnar som efter 1945 sökte ny husse men icke då. Froggisarna dammar av ARL 44-projektet och iståndsätter fiendens stridsvagnar
http://www.battlefront.com/community/sh ... hp?t=98191
Varjag avancer!
Tack Lasse Odrup, men jag tycker det är dags för den blyge frankofilen att ta på sig pansarlufvan - och komma ut ut garderobenHans visste svaret men som blygsam frankofil valde han att ligga lågt.
Vassego Hans!
Arrrrgh, det är ju som att låsa in en allkoholist över natten i en bar utan förhållningsorder
Men nej tack, jag håller min quizavhållsamhet ett litet tag till.
Fri fråga.
MVH
Hans
Fri fråga.
MVH
Hans
...at least I have tried ----
OK - en pansarvärnskanon till
- vilken?, Varjag
OK - en pansarvärnskanon till
- Bilagor
-
- pv-kanon.jpg (50.62 KiB) Visad 270 gånger
Frankofilen är så blygsam att hälften vore nog 
Apropå fransoser lär någon ha sagt ungefär följande: "you know frankly, going to war without France is like going deer hunting without an accordion. You just leave a lot of useless noisy baggage behind."
Alltnog, vi prövar med en av varjags specialiteter. Vad är detta för pjäs?
Apropå fransoser lär någon ha sagt ungefär följande: "you know frankly, going to war without France is like going deer hunting without an accordion. You just leave a lot of useless noisy baggage behind."
Alltnog, vi prövar med en av varjags specialiteter. Vad är detta för pjäs?
- Bilagor
-
- Akan.jpg (51.54 KiB) Visad 270 gånger
Nu blev det en kollision mellan Australien och svenskFinland. Varjags fråga har förstås företräde.
....min kanon är större än din...tji & na-na-na-nana....Lasse Odrup skrev:Nu blev det en kollision mellan Australien och svenskFinland. Varjags fråga har förstås företräde.
Under en kort sejour vid KTH fick jag lära mig att storleken är ointressant jämfört med vikten av cm per sekundvarjag skrev:....min kanon är större än din...tji & na-na-na-nana....Lasse Odrup skrev:Nu blev det en kollision mellan Australien och svenskFinland. Varjags fråga har förstås företräde.![]()
Åter till varjags pjäs.
Kiitos Odrup, Varjag