Quiz: Forntiden & Antiken
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Quiz: Forntiden & Antiken
Det ormfria området där ormar drevs ut och bort var en - ö...
Hans K
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...och om vi väntar något över två veckor, kan vi med lämpliga vätskor fira ormbortdrivarens dödsdag
!
Hans K
Hans K
Ja då blev det lätt - Irlands St.Patricksveahk skrev:...och om vi väntar något över två veckor, kan vi med lämpliga vätskor fira ormbortdrivarens dödsdag![]()
!
Hans K
Tack sveahk. Druckit ur - kan man kanske gissa att dessa trenne damer gjort.....
- de dyrkade nämligen en viss Gud? - och kallades vad?
Varjag
Varjag
De ser ut som om de blivit förenade med guden Dionysos (kallades även Bacchus) ande genom en dryckesförening.
Anhängare Backanter, menader (mainomai, "bli rasande") thyiader eller bassarider. Kärt barn har många namn
.
Är det dessa du menar?
Anhängare Backanter, menader (mainomai, "bli rasande") thyiader eller bassarider. Kärt barn har många namn
Är det dessa du menar?
Japp - det var Dionysos och Menader jag ville ha.....din tur, Varjagcats skrev:De ser ut som om de blivit förenade med guden Dionysos (kallades även Bacchus) ande genom en dryckesförening.
Anhängare Backanter, menader (mainomai, "bli rasande") thyiader eller bassarider. Kärt barn har många namn.
Är det dessa du menar?
Vi fortsätter med starka kvinnor. Vem?
Vi är i mytologins värld
Är det möjligtvis Epona?
Visst är det Epona.
Den keltiska hästgudinnan som romarna "adopterade".
Kunde personifieras i en vit häst. Än idag finns det sådana som tror att det innebär tur att se eller äga en vit häst. "Komma på sin vita springare" är ett annat uttryck som möjligen kan härledas till henne. Hon var en turbringare och fruktbarhetssymbol
Jokke rider vidare
Den keltiska hästgudinnan som romarna "adopterade".
Kunde personifieras i en vit häst. Än idag finns det sådana som tror att det innebär tur att se eller äga en vit häst. "Komma på sin vita springare" är ett annat uttryck som möjligen kan härledas till henne. Hon var en turbringare och fruktbarhetssymbol
Jokke rider vidare
Tackar. Då undrar jag vad är dessa stenar vi ser och vart är detta?
Jag gisar på en gata i Pompeji, och stenarna är väl för att slippa sätta fötterna i lera, avföring och dylikt?
Jajamensan. Det är ett övergångsställe i Pompeji vi ser. Frågan till Nimrod-S.Nimrod-S skrev:Jag gisar på en gata i Pompeji, och stenarna är väl för att slippa sätta fötterna i lera, avföring och dylikt?