Visst är det så, målad av Giovanni Battista Tiepolo.varjag skrev:Marcus Antonius & Cleopatra??????, Varjag
Quiz: Forntiden & Antiken
Re: Quiz: Forntiden & Antiken
Tack Jokke. Denne -
- gick till historien p.g.a. ett synnerligen bisarrt nöje. Han matade dessa
.......
Nöjet fick ett dramatiskt slut genom personligt ingripande av en hög potentat.
Vem var myntmannen och vem var potentaten?, Varjag
Nöjet fick ett dramatiskt slut genom personligt ingripande av en hög potentat.
Vem var myntmannen och vem var potentaten?, Varjag
Otäckingarna matades med felande levande slavar....
Frågan handlar om en slav - som tappade ett dyrbart dryckesglas....men räddades från det hemska ödet att bli levande uppäten - 
Vedius Pollio. Det svinet, som kejsar Augustus blev bestört på när Pollio under en fest ville slänga en slav i vattnet för denne tappad en glasbägare. Har för mig Augustus benådade slaven och krossade alla Pollios glas.varjag skrev:Otäckingarna matades med felande levande slavar....Frågan handlar om en slav - som tappade ett dyrbart dryckesglas....men räddades från det hemska ödet att bli levande uppäten -
Ja inte bara det - efter Pollios hädanfärd, lät han jämna dennes villa med marken....Har för mig Augustus benådade slaven och krossade alla Pollios glas
http://en.wikipedia.org/wiki/Vedius_Pollio
(för de skalmaniter som aldrig stirrat ett Nejonöga i gapet - rundmunnar - äter sig in i det levande bytet....)
Jokke hittar nästa antika äckel - Varjag
Vilken rik romare hade som affärsverksamhet att i händelse av brand komma med en "brandkår" av slavar och erbjuda sig att släcka elden, men bara om han fick köpa huset för en billig penning. Om ägaren inte ville sälja för detta skambud, så fick huset brinna ner.
Kan det möjligtvis vara Marcus Licinius Crassus du söker??
Kentauer
Kentauer
Visst är det Crassus, romarnas Donald Trump. Hans totala tillgångar värderades av Forbes till 170 miljarder dollar i 2000 års penningsvärde, vilket gör honom till den åttonde rikaste personen i historienkentauer1 skrev:Kan det möjligtvis vara Marcus Licinius Crassus du söker??
Kentauer
Förmodligen antikens mest sedda kadaver i nutid,,
Men vad hände med den stackars jycken??
Men vad hände med den stackars jycken??
Vovven i Pompeii begravdes i askmassorna - och förgasades
Vad vi ser - är en gipsavgjutning av kaviteten i vilken den stackas hunden hittades.....Varjag
Vad vi ser - är en gipsavgjutning av kaviteten i vilken den stackas hunden hittades.....Varjag
Var jag kan sitt pompeji.
Visst är det voven Caro.som föll för döden
I pompei år 79
Var jag fortsätter med att fylla på pimpsten
Visst är det voven Caro.som föll för döden
I pompei år 79
Var jag fortsätter med att fylla på pimpsten
Tack kentauer1 - en.....
Vem var han och vad tjatade han om?, Varjag
Kan det vara Cato d.ä som tjatade om att: "Ceterum/Praeterea censeo Carthaginem esse delendam" (För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras) oberoende av vad han talade om i senaten?
Visst är det Cato d.ä. - efter lång tvekan och hans död - tog romarna hans råd.cats skrev:Kan det vara Cato d.ä som tjatade om att: "Ceterum/Praeterea censeo Carthaginem esse delendam" (För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras) oberoende av vad han talade om i senaten?
cats tjatar vidare, Varjag
Något som redan Herodotos skrev om ca 400 f.Kr