Quiz: Efterkrigstiden
Re: Quiz: Efterkrigstiden
Falklandskriget, HMS Sheffield får Exocetbesök?
...nej, annat krig - annan plats - annat skepp, Varjag
...under bättre dagar - så skeppet ut så här....
VarjagExocetbesök?
- nix - det var ett par ''harpooners'' som gjorde susen![]()
IS Sahandn får harpoonbesök under Operation Praying Mantis?
edit: 1988, Iran försökte att minera gulfen
Mvh
Gostap
"Fortis in adversis humilis in secundis"
Gostap
Just det gostap - vi hoppas Iran lärde läxan - och inte försöker göra om det!gostap skrev:IS Sahandn får harpoonbesök under Operation Praying Mantis?
http://en.wikipedia.org/wiki/Iranian_frigate_Sahand
Din fråga, Varjag
Vad sysslar skutan bortom med? Årtal?
Plus för mannen i förgrunden
Plus för mannen i förgrunden
Mvh
Gostap
Gostap
Skutan, Bon Jour har den oerhörda fräckheten sända radioprogram med REKLAM till Svenska Folket!
UTAN regeringens, sossepartiets, LO's eller FOLKSAM's godkännande....
Hon låg i Stockholms yttre skärgård och stationen kallades Radio Nord.
Trots de politiska orkanen som följde - överlevde svenska folket denna shock
Året var 1961.
Killen i barkassen - kanske färjar ut mat, musik, dryck etc. till radiomännen/kvinnorna ombord....
Varjag
UTAN regeringens, sossepartiets, LO's eller FOLKSAM's godkännande....
Hon låg i Stockholms yttre skärgård och stationen kallades Radio Nord.
Trots de politiska orkanen som följde - överlevde svenska folket denna shock
Killen i barkassen - kanske färjar ut mat, musik, dryck etc. till radiomännen/kvinnorna ombord....
Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Mannen i båten är Jack Kotschak, finsk-svensk producent för hela spektaklet...
Hans K
Hans K
Ja, hujedami att de vågade!! SR blev i alla fall tvungen att starta melodiradion......
Eftersom varjag tog de flesta frågorna o sveahk plusfrågan bör det väl vara varjag som sänder vidare?
Eftersom varjag tog de flesta frågorna o sveahk plusfrågan bör det väl vara varjag som sänder vidare?
Mvh
Gostap
Gostap
Tack gostap.
Vilken dag och vad hände? Varjag
Vi söker en dag då det strategiska bombflyget - som vågat allt under 2:a VK - tvingades ''tänka om'' - sluta med dagarbete - och börja med nattjobbatt de vågade!!
Vilken dag och vad hände? Varjag
89% av den angripande styrkan -
- skjöts ned..... 
.....Korea..... 
Koreakriget 1951. USAF Far East Command precisionsbombar Nordkorea med B-29 Superfortressar. Som lider svåra förluster mot sovjetiska MiG-15 jets trots numerär jakteskort. MiG-arna är helt överlägsna och kulmen nås den 23:e oktober - ''Den Svarta Tisdagen''.
Nio B-29 eskorterade av 34 stycken F-86 Sabre och 55 F-84 Thunderjets angrips av 44 (56?) MiG-15.
Åtta bombplan skjuts ned/totalhavererar under hemflygning, dessutom förlorar man två F-84. Bara en MiG-15 fälls....
Den mångåriga amerikanska dagbombningsdoktrinen ligger i spillror. Far East Command (och snart senare hela USAF) överger dagbombning som taktik och övergår till radarledd nattbombning.
Frågan är fri, Varjag
Nio B-29 eskorterade av 34 stycken F-86 Sabre och 55 F-84 Thunderjets angrips av 44 (56?) MiG-15.
Åtta bombplan skjuts ned/totalhavererar under hemflygning, dessutom förlorar man två F-84. Bara en MiG-15 fälls....
Den mångåriga amerikanska dagbombningsdoktrinen ligger i spillror. Far East Command (och snart senare hela USAF) överger dagbombning som taktik och övergår till radarledd nattbombning.
Frågan är fri, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Under det kalla kriget hade denne man en mycket viktig krigsplacering. Var? Vad?
Den 22 oktober 1962 utbröt Kuba-krisen, som i Sverige föranledde att den kuppförsvarsorder som skulle börja gälla den 1 januari 1963 istället trädde i kraft redan 1 november 1962. Vad gjorde chefen för marinen, amiral Åke Lindemalm, under dessa dagar av spänt läge och verklig krigsfara? Han kände plötsligt ett behov av att rekreera sig i London, tog ledigt och flög till Storbritannien.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Han hade sin krigsplacering i ett tänkt exilhögkvarter i just Storbritannien om jag inte minns fel.