Quiz: Militär utrustning
Re: Quiz: militär utrustning genom tiderna
Eftersom Stellan då var hemvärnsungdom kan knappast mer avancerade vapen ha anförtrotts det här gänget. T o m ksp m/36 verkar vara att ta i fast gummislangen tyder förstås på ksp m/36.
Möjligen kan det röra sig om 47 mm grk m/40 och det blir min gissning.
Möjligen kan det röra sig om 47 mm grk m/40 och det blir min gissning.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Du gissade ett steg för mycket! Planställ lavetten med hjälp av de vattenpass som finns inbyggda.
Nu blev jag lite brydd men det finns säkert skalmaniter som kan klura ut gåtan.
God natt från Finland.
God natt från Finland.
Vattenpassen??? Ksp m/14 hade åtminstone ett i trebenslavetten - kanske en sån?, VarjagStellan Bojerud skrev:Du gissade ett steg för mycket! Planställ lavetten med hjälp av de vattenpass som finns inbyggda.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Ja, en trebenslavett, men inte m/14 fastän en del av de aktuella vapnen faktiskt hade lavett m/14.
Hmmm....ett steg för mycket. Klev över Ksp m/36 - som hade bägge lavetterna - så nästa bud blir ''36:an'' ?????
Varjag
Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Just det! Kulspruta m/36 tillverkad av LM Ericsson. Varjag laddar nästa.
Parentetiskt: Ksp m/36 avsedda för värn lades i lavett m/14 (som var hemst mycket billigare än lavett m/36).
Parentetiskt: Ksp m/36 avsedda för värn lades i lavett m/14 (som var hemst mycket billigare än lavett m/36).
Lasse O touchade rätt svar men valde ett annat.Stellan Bojerud skrev:Just det! Kulspruta m/36 tillverkad av LM Ericsson. Varjag laddar nästa.
Tack Stellan - min enda bekantskap med m/36, var just i betongvärn vid Hanöbukten. Då det skulle ''skjutas slut'' på förråden av 8x63mmStellan Bojerud skrev:Just det! Kulspruta m/36 tillverkad av LM Ericsson. Varjag laddar nästa.
En betydligt mindre puffra - i en udda kaliber. Vilken och vilken kaliber?, Varjag
- Bilagor
-
- udda.jpg (271.46 KiB) Visad 261 gånger
En rysk Pistolet Samozaryadny Malogabaritny - i den ovanliga kalibern 5,45x18mm.spett skrev:PSM
http://en.wikipedia.org/wiki/PSM_pistol
...en rätt otäck liten sak, bara 2 cm tjock och mycket lätt att dölja på en person. Med en, för sin storlek, supereffektiv patron med förvånande genomslagskraft. Jag köpte ett par stycken 1992 ngngång med några askar patroner.
Av tre olika typer, vanlig helmantel med spetskula, hålspets - och en typ med snedfräst vinkelspets. De två sista klart avsedda att ''slåss över sin egen viktklass''
spett laddar om?, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
FFG-Berlin b9 - det enda exemplaret...
Hans K
Hans K
Den var för lätt egentligen.
Frågan till Schweiz
Frågan till Schweiz
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
...kanske det...spett skrev:Den var för lätt egentligen.
Om den här är svårare?
Fruktad
?
Hans K