Pansarskeppet Äran

Diskussioner kring fartyg, flottor och dess utveckling genom tiderna. Tillägnad vår saknade medlem Donkeyman
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Re: Pansarskeppet Äran

Inlägg av Sarvi » 20 december 2011, 08:04

FNP skrev:Vill man hitta ett hopplöst fartygsprojekt att engagera sig i, undataget brädhögarna från stormaktsväldet, så finns det två stadsjagare på botten av Hanöbukten.
Ja, sänkta genom skjutprov... Ligger en sänkt gammal jagare (Vidar) vid Märsgarn också, den lär användas vid utbildning av marinens dykare. Resterna av torpedkryssaren Claes Uggla ligger ju utanför Ulvön (tillhör också avdelningen för hopplösa projekt).

Möjligheterna är oändliga (så länge kassan också är det). :wink:

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 20 december 2011, 08:31

Ja, tyvärr är intresset för örlogshistoria, liksom övrig militärhistoria ytterst styvmoderligt behandlat i riket. Museivärlden verkar inte lira med ett ganska brett gräsrotsintresse. Armén liksom flyget har fördelen av att mycket av materielen kan bevaras ganska enkelt pga ett lagom format. Både armén och flyget har varsitt bra, översiktligt museum för både nörden och medföljande moder eller partner. Flottans museifråga har trots nästan 100år av debatt aldrig kommit till en bra lösning.

Den marina historien i Sverige beskrivs väldigt haltande och många delar av vår örlogshistoria finns ej utställd på museum som tex 1500-talets storhetstid, rollen under Stormakten eller neutralitetsvakten. Det enda som är anse som anständigt beskrivet är Vasa och utvecklingen av Karlskrona som örlgsbas.

Tidigare i år var jag på Sjöhistoriska i Stockholm och hade beställt en guidning - tyvärr måste erkännas att de inte ens kunde ge en proffesionell guidning av örlogsdelarna i museet.
Problemet är nog spridning av resurserna - SSHM och Vasa i Stockholm, Marinmuseum i Karlskrona och privata Maritiman i Göteborg. Dessutom försöker man ge lika mycket resurser till både civil och militär sjöfart. Mitt förslag på lösning är.
Ett "Flottans Museum" i Stockholm, placerat på Skeppsholm (Modernas lokaler?) med Flertalet av museifartygen runt kajerna och knutet med undervattenstunnel till Vasamuseet. En liknande översiktliga fast uställning från Ledung till ME02 eller Lybske Svan till Visby. Marinmuseum i Karlskrona fortsätter som de gör idag med fokus på Världsarvet och den nya ubåtshallen dit även U3 och Nordkaparen flyttas. I Göteborg blir fokus handelsflotta och rederinäring gärna med tex M/S Kungsholm i sin gamla flärd som ersättning för Småland som hamnar vid Flottans Museum i Stockholm. Blir Göteborgarna ledsna så kan de få Moderna som blivit utan lokaler.

Det förekommer tre mer eller mindre allvarliga katastrofer i vår örlogshistoriska arv de senaste 60åren -
- Vägran att spara HMS Sverige när hon såldes som skrot på 50-talet. Hennes historiska och politiska värde var ju enormt och borde bevarts till eftervärlden, men det var ju F-båts motståndarna som satt vid rodret då så de kunde ta ut sin hämd "På fosterlandskärlekens gåva till Nationen".
- Sjöhistoriska ovilja att ta hand om Gustav V 1970 när hon erbjöds i 1945års skick av Marinen. Kanske den största skandalen.
- Man kunde räddat situationen och räddat Göta LEjon på 80-talet. Inget ont om Småland man jag hade nog hellre sett kryssaren som museum i huvudstaden.

Att Småland bevarades ser jag som ett undantag....

Jag sätter mitt hopp till att man gör en bra museisatsning på de 15-1600-tals vrak som nu hittas och på sikt kan finna en lösning på pansarbåtsfrågan.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 december 2011, 14:15

Psilander skrev:Ja, tyvärr är intresset för örlogshistoria, liksom övrig militärhistoria ytterst styvmoderligt behandlat i riket. Museivärlden verkar inte lira med ett ganska brett gräsrotsintresse. Armén liksom flyget har fördelen av att mycket av materielen kan bevaras ganska enkelt pga ett lagom format. Både armén och flyget har varsitt bra, översiktligt museum för både nörden och medföljande moder eller partner. Flottans museifråga har trots nästan 100år av debatt aldrig kommit till en bra lösning.

Den marina historien i Sverige beskrivs väldigt haltande och många delar av vår örlogshistoria finns ej utställd på museum som tex 1500-talets storhetstid, rollen under Stormakten eller neutralitetsvakten. Det enda som är anse som anständigt beskrivet är Vasa och utvecklingen av Karlskrona som örlgsbas.

Tidigare i år var jag på Sjöhistoriska i Stockholm och hade beställt en guidning - tyvärr måste erkännas att de inte ens kunde ge en proffesionell guidning av örlogsdelarna i museet.
Problemet är nog spridning av resurserna - SSHM och Vasa i Stockholm, Marinmuseum i Karlskrona och privata Maritiman i Göteborg. Dessutom försöker man ge lika mycket resurser till både civil och militär sjöfart. Mitt förslag på lösning är.
Ett "Flottans Museum" i Stockholm, placerat på Skeppsholm (Modernas lokaler?) med Flertalet av museifartygen runt kajerna och knutet med undervattenstunnel till Vasamuseet. En liknande översiktliga fast uställning från Ledung till ME02 eller Lybske Svan till Visby. Marinmuseum i Karlskrona fortsätter som de gör idag med fokus på Världsarvet och den nya ubåtshallen dit även U3 och Nordkaparen flyttas. I Göteborg blir fokus handelsflotta och rederinäring gärna med tex M/S Kungsholm i sin gamla flärd som ersättning för Småland som hamnar vid Flottans Museum i Stockholm. Blir Göteborgarna ledsna så kan de få Moderna som blivit utan lokaler.

Det förekommer tre mer eller mindre allvarliga katastrofer i vår örlogshistoriska arv de senaste 60åren -
- Vägran att spara HMS Sverige när hon såldes som skrot på 50-talet. Hennes historiska och politiska värde var ju enormt och borde bevarts till eftervärlden, men det var ju F-båts motståndarna som satt vid rodret då så de kunde ta ut sin hämd "På fosterlandskärlekens gåva till Nationen".
- Sjöhistoriska ovilja att ta hand om Gustav V 1970 när hon erbjöds i 1945års skick av Marinen. Kanske den största skandalen.
- Man kunde räddat situationen och räddat Göta LEjon på 80-talet. Inget ont om Småland man jag hade nog hellre sett kryssaren som museum i huvudstaden.

Att Småland bevarades ser jag som ett undantag....

Jag sätter mitt hopp till att man gör en bra museisatsning på de 15-1600-tals vrak som nu hittas och på sikt kan finna en lösning på pansarbåtsfrågan.
Det är mycket dyrt att bevara fartyg och driva museum, det är väl det som är problemet. Världen över, verkar det som.
Men det är väl bra att försöka dra igång intressegrupper eller insamlingar rent av, om det finns intresse så kommer det väl fram den vägen.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 20 december 2011, 14:17

Sarvi skrev:Äran rönte väl samma behandling som Manligheten? Dvs nedhuggen till vattenlinjen och försedd med betongdäck. Marinhistoriskt är det nog enklare att köpa tillbaka Röda Bolagets brygga och bygga på den...

Edit: Jo, så är det:

Efter kriget gjorde "Ärans" skrov tjänst som pråm. Sektioner till Älvsborgsbron lär bland annat forslats på just "Äran" och hon medverkade också vid byggandet av Tingstadstunneln.

Händelseförlopp: År 1968 förliste pråmen "Äran" utanför Falkenberg när hon bogserades av bogserbåten "Sjollen" av Malmö. Hon skulle bogseras från Göteborg till Stockholm.

Status: Vraket, vilket tillbringade sina sista flytande år som pråm, består av ett sammanhängande skrov. Det som kan iakttagas på vrakplatsen idag är i stort sett ett slätt cementdäck med enstaka stålfundament (status 1998).
Från riksantikvarieämbetets Fornsök.
Ah. Inte mycket att bygga på då, kanske. Förvånar mig inte.

Matte
Medlem

Inlägg av Matte » 20 januari 2012, 21:17

3 av 15,2 pjäserna från Äran finns kvar med torn och allt. Dessa pjäser placerades som huvudbeväpning på kustartilleribatteriet SL1 på Storholmen utanför Sundsvall. KA batteriet avvecklades i mitten på 90-talet och av någon anledning lät FortV pjäserna med innandöme stå kvar och det gör de än idag.
Senast redigerad av 1 Matte, redigerad totalt 21 gånger.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 20 januari 2012, 22:05

Restaurera HMS Sölve. Det är historiskt värdigt och jämförelsevis enkelt och billigt.

Skriv svar