Quiz: Pansarhistoria
Re: Quiz: pansarhistoria
Det är ingen slump att en hund nämns i texten 
Här är han, förresten:
- Bilagor
-
- Inte kommissar Rex.jpg (10.71 KiB) Visad 474 gånger
Rysk serie?
/CvD
/CvD
Nej, fast den var populär i Sovjet.CvD skrev:Rysk serie?
/CvD
Jag har sett några avsnitt och TV-serien är en blandning av humor, sentimentalitet och en lite glättad bild av krigets verklighet. Ett slags Kelly´s hjältar fast utan cynism.
Nu får det vara nog med ledtrådar
Nu får det vara nog med ledtrådar
- Bilagor
-
- Glad tankist.JPG (21.91 KiB) Visad 458 gånger
CvD kan sin filmhistoria. "Fyra pansarsoldater och en hund" är en smått kultförklarad polsk svartvit Tv-serie som filmades i mer än 50 avsnitt. Den handlar om en stridsvagnsbesättning, deras T-34/85 och hunden Sharik som är expert på att klara besättningen ur knipor.
Serien blev mycket populär också i Sovjet och själv kunde jag se några avsnitt på någon rysk TV-kanal när jag var i Estland på 90-talet.
Sången i CvD:s klipp är signaturmelodin och jag bifogar mitt eget (ryska) klipp, mest för att den visar T-34:n i olika situationer.
http://www.youtube.com/watch?v=-lqNtE4wLQQ
CvD filmar vidare.
Serien blev mycket populär också i Sovjet och själv kunde jag se några avsnitt på någon rysk TV-kanal när jag var i Estland på 90-talet.
Sången i CvD:s klipp är signaturmelodin och jag bifogar mitt eget (ryska) klipp, mest för att den visar T-34:n i olika situationer.
http://www.youtube.com/watch?v=-lqNtE4wLQQ
CvD filmar vidare.
Tackar 
Hittade några klipp från serien på Youtube för något år sedan.
Här har vi en stridsvagnstyp som orsakade en stor skandal i sitt hemland.
Den var helt enkelt farlig...för sina användare.
Till exempel kunde tornet helt plötsligt starta rotera om radion var på max.
Om man slog på värmesystemet fanns det risk för att kanonen helt plötsligt skulle avfyras.
Vilken stridsvagn är det?
/CvD
Hittade några klipp från serien på Youtube för något år sedan.
Här har vi en stridsvagnstyp som orsakade en stor skandal i sitt hemland.
Den var helt enkelt farlig...för sina användare.
Till exempel kunde tornet helt plötsligt starta rotera om radion var på max.
Om man slog på värmesystemet fanns det risk för att kanonen helt plötsligt skulle avfyras.
Vilken stridsvagn är det?
/CvD
De flesta av problemen blev fixade när stridsvagnen uppgraderades till modellen som visas på bilden.
Den blev till slut ersatt av den här vagnen.
/CvD
Den blev till slut ersatt av den här vagnen.
/CvD
Alltså, den schweiziska Pz 68. Allt detta var nytt för mig och att försvarsministern tvingades avgå måste ha varit en skandal som får de senaste svenska "affärerna" att blekna.
Visst är det den schweziska Panzer 68, som var långt ifrån ett kvalitetsmässigt schweiziskt urverk...
Österrike var intresserad i början men av förståliga skäl drog de sig snabbt undan.
Lasse får slå på värmesystemet i vagnen och avfyra nästa pansarspräng.
/CvD
Edit:stavfel
Österrike var intresserad i början men av förståliga skäl drog de sig snabbt undan.
Lasse får slå på värmesystemet i vagnen och avfyra nästa pansarspräng.
/CvD
Edit:stavfel
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 16 gånger.
Kritiken av 103'an framstår som moderat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_68# ... l_Problems
MVH
Hans
http://en.wikipedia.org/wiki/Panzer_68# ... l_Problems
MVH
Hans
Först trodde jag att det handlade om A38 Valiant som var så gediget usel att ett exemplar lär ha behållits på en teknisk skola som avskräckande exempel.
Angående TV-serien fyra pansarsoldater och en hund så undrar jag över vilken befattning hunden hade i en stridsvagn avsedd för fem personer. Skytt, laddare eller förare är uteslutet eftersom Sharik saknade tummar. Han kunde förstås varit radist eftersom gläfsande i radion inte kräver några särskilda fysiska egenskaper men troligare är att han var vagnchef.
Chefen för vagnen var alltså en skällande schäfer!
Över till operationer och doktriner. Den här mannen hade på sin tid ett stort inflytande på doktrinutvecklingen avseende mekaniserade styrkor.
Vem?
Angående TV-serien fyra pansarsoldater och en hund så undrar jag över vilken befattning hunden hade i en stridsvagn avsedd för fem personer. Skytt, laddare eller förare är uteslutet eftersom Sharik saknade tummar. Han kunde förstås varit radist eftersom gläfsande i radion inte kräver några särskilda fysiska egenskaper men troligare är att han var vagnchef.
Chefen för vagnen var alltså en skällande schäfer!
Över till operationer och doktriner. Den här mannen hade på sin tid ett stort inflytande på doktrinutvecklingen avseende mekaniserade styrkor.
Vem?
- Bilagor
-
- Rosen.jpg (17.79 KiB) Visad 312 gånger
Många tillskriver Tuchatjevskij idéerna om "djupanfallet" men faktum är att vår man var lite före med sina tankegångar.
Ett brett upplagt anfall där sedan ett smalare genombrott utnyttjades av snabba pansarförband som slog mot djupet av motståndarens gruppering.
Ett brett upplagt anfall där sedan ett smalare genombrott utnyttjades av snabba pansarförband som slog mot djupet av motståndarens gruppering.
General Vladimir Triandafillov. Omkom i flygkrasch - så slapp bli mördad 1937.....Varjag