50 och 60-talet var något av kärnkraftens gyllene decennium i Sverige. Man planerade för många kärnkraftverk runt om i landet och en självförsörjande inhemsk uranbrytning. AV en eller annan anledning blev det dock inte alltid verklighet av de storstilade planerna... Uranbrytningen vid Ranstad utanför Skövde lades ner på grund av fallande priser och utanför Norrköping blev Marvikenverket "världens enda oljeeldade kärnkraftverk", som elaka tungor uttryckte det. I slutändan fick vi bara fyra kommersiella kärnkraftverk i Sverige: Barsebäck, Oskarhamn, Ringhals och Forsmark.
Det fanns dock planer på kärnkraftverk på flera platser. Tungvattenreaktorn i Marviken, R4 eller Eva, planerades till en början att få en placering inne i landet. Man undersökte bland annat förutsättningarna att placera den vid sjön Unden mitt i Tiveden. Av militära skäl (lättare att försvara?) eller av andra vet jag inte - men R4 skulle bli en del av "den svenska linjen" och skulle kunna producera vapenplutonium till svenska kärnvapen.
Senare skulle vattenkraftbolaget Gullspång-Munkfors lägga upp storstilade planer på ett kärnkraftverk vid Väners strandvid Forshem mellan Mariestad och Hällekis. Där gick det såpass långt att man åtminstone lär ha fått markköpen klara...
Är det någon som vet något mer om dessa alternativa platser för aldrig realiserade kärnkraftverk?
Kärnkraftverket vid Vänern
Re: Kärnkraftverket vid Vänern
1969 Kärnkraftverk i Forshem?Sarvi skrev:Forshem
Detta var året då astronauten Armstrong tillsammans med sina medresenärer tog ett stort steg för mänskligheten på månen. Inte ett fullt lika viktigt steg togs på torget i Lidköping; där anordnades nämligen SM i silätning där segraren lyckades sätta i sig 1.5 kg av den läckra fisken.
En lokal fråga som fick stor uppmärksamhet var nyheten om att Gullspång- Munkfors planerade att anlägga ett kärnkraftverk vid Vänern. Planerna på ett vid sjön Unden i Tiveden hade man tvingats skrinlägga, men i stället meddelade bolaget nu att ett kärnkraftverk skulle byggas i Forshem. Markinköpen var redan klara, Forshems pastorat, AB Österäng och Götene kommun hade sålt ca 160 tunnland mark runt Björkullaviken, i närheten av Hällekis. Området var otillgängligt, utan vägar och utan hus och synnerligt lämpligt ansåg bolaget och politikerna gladde sig, kommunen var drabbad av avfolkning men nu väntade andra tider, många skulle få arbete med anläggning och drift.
För att lugna oroliga människor meddelade byggherrarna, att projektet var långsiktigt och inkallad teknisk expertis varnade för att överdrivna farhågor skulle snedvrida debatten. Men ett intensivt meningsutbyte kom ändå snart i gång mellan oroliga naturvårdare och övertygade kärnkraftsanhängare och olika miljöskäl anfördes från bägge sidor. Debatten var stundom het och infekterad. Men främst argumentet om att kylvatten från reaktorn kunde orsaka höjda vattentemperaturer i Vänern gjorde att planerna på atomkraft inte blev av. I dag gläder sig många över det.
http://www.torehartung.se/content/1960-1969
MVH
Hans
Tack Hans, men det var ungefär vad jag visste själv.
Det kan väl tilläggas att området än idag är lika glesbefolkat som 1969 och att Björkkullsviken idag är en populär badplats för allmogen.
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 10 gånger.
Frågan är om de inte skulle uppskatta ett par grader högre temperatur i badvattnet...Sarvi skrev:Björkullaviken idag är en populär badplats för allmogen.
Jepp, det skulle nog vara uppskattat. Fast uppvärmningen torde ha varit ganska lokal även i en så liten sjö som Vänern.
Sarvi (blir särbo på min mobil), skall försöka hinna med en djuptrål imorgon.
MVH
Hans
Sarvi (blir särbo på min mobil), skall försöka hinna med en djuptrål imorgon.
MVH
Hans
Inte mycket men kolla med Vänermuseet i Lidköping.
http://nlt.se/startsidan/lidkoping/1.15 ... et?m=print
Eller i: Karl-Erik Larsson: Kärnkraftens historia i Sverige. Kosmos 1987.
Radio.
MVH
Hans
http://nlt.se/startsidan/lidkoping/1.15 ... et?m=print
Eller i: Karl-Erik Larsson: Kärnkraftens historia i Sverige. Kosmos 1987.
Radio.
MVH
Hans
Tackar. Jag gissar att Forshems-verket var ett alternativ till Oskarshamn, eller om man så vill ytterligare en kraftverk i Oskarshamnsstilen. Anledningen är att ägaren OKG (Oskarshamnsverkets Kraftgrupp AB), som i början av sin bana hette AKK (Atomkraftskonsortiet) till en mindre del ägdes av dåvarande Kraftaktiebolaget Gullspång-Munkfors, som alltså ska ha köpt det aktuella markområdet vid Forshem