Propaganda bilder!!!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 24 februari 2003, 12:05

Lindir skrev:
Pulse skrev:Men det är fullt läsligt tycker jag. Det enda problemet är att jag itne kan ryska men...
Jaså, ja, jag kanske har sämre bildskärm ...

Själv ser jag bara vad det står på högra knappt hälften av delen under strecket. Och att det står "Berlin" där bomberna slår ner ...
Jo, det är Berlin! Om du tittar längst åt vänster så ser du riksdagshuset och lite längre åt höger trillar siegsäule ihop!(eller så är dte bara en husfasad :wink: )

Användarvisningsbild
Gatzu
Medlem
Inlägg: 848
Blev medlem: 5 november 2002, 12:51

Inlägg av Gatzu » 24 februari 2003, 12:14

Här finns lite snygga bilder... http://www.hitler.org/posters/

Bild

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 24 februari 2003, 14:27

Den stegrande kamelen skrev:mitt kyrilliska alfabet är väldigt rostigt och jag är dessutom dålig på hur man "stavar" ljuden på svenska
Så länge du lyckas dölja din ringrostighet och okunskap så här bra kommer du inte få några problem i livet ... :wink:
Den stegrande kamelen skrev:NAZNATJILI NARODY-BRAT"JA
NAD VRAZH"IM GORODOM SVIDANIE.
PRI KAZHDOM ICH RUKOPOZHAT"I
TRESJTJIT FASJISTSKAJA GERMANIJA.
Det torde betyda något i stil med (om någon med ett närmare förhållande till det ryska språket har någon invändning vore jag glad att höra det!):

Broderfolken stämde möte över fiendestaden. Vid varje handslag knakade det fascistiska Tyskland.

Jag återkommer med de andra, om ingen hinner före.

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 24 februari 2003, 16:26

Ett önskemål. Det finns en amerikansk poster där en matros håller i en ordentligt stor granat och ser så där lycklig ut som bara amerikanska matroser kan göra. Förstår någon vilken jag menar? Kan någon länka eller hiva upp den?

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 24 februari 2003, 16:38

Är det månne den här du menar?


Bild

Från: http://www.bluejacket.com


~Henric Edwards

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 24 februari 2003, 16:46

Kanske, mitt minne var i och för sig att den muntre matrosen stod vänd till höger, men jag kan minnas fel.

Jag utgår att den också finns i färg, för det är den jag tänker på alldeles säkert.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 24 februari 2003, 16:47

E_Vogel skrev:Kanske, mitt minne var i och för sig att den muntre matrosen stod vänd till höger, men jag kan minnas fel.

Jag utgår att den också finns i färg, för det är den jag tänker på alldeles säkert.
Det finns många varianter på det temat. Andemening är dock: "Join the Navy!". ;-)



~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 24 februari 2003, 20:54

Lindir skrev:
Den stegrande kamelen skrev:mitt kyrilliska alfabet är väldigt rostigt och jag är dessutom dålig på hur man "stavar" ljuden på svenska
Så länge du lyckas dölja din ringrostighet och okunskap så här bra kommer du inte få några problem i livet ... :wink:
Tack! Jag överdrev faktiskt inte min rostighet, men jag tog också konsekvenserna av det och letade fram en fusksida. Men tyvärr begrep jag inte riktigt den fonetiska notationen på sidan, så det är fortfarande en del bokstäver jag är osäker på... :?
Tack för översättningen!


Hittade några affischer:

Bild
Amerikansk.

Bild
Amerikansk.

Bild
Tysk. Översättning: Ungdomen tjänar Führern. Alla tioåringar in i HJ.

Bild
Tysk. Översättning: Tyskland vaknar! Väljer lista 2: Nationalsocialisterna

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 25 februari 2003, 21:03

Den stegrande kamelen skrev:Och gärna de andra ryska affischerna också.
Detta är den ungefärliga betydelsen av de andra ryska affischerna (om jag inte missuppfattat något - rätta mig gärna!):

Pulse: Var hälsat, det socialistiska landets mäktiga flygvapen!
Plankt: Europa kommer att bli fritt!
Finarvas: Folket och armén enade! och Framåt! Segern är nära!

Har jag glömt någon?

Fortsätt gärna posta propagandaaffischer!

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem
Inlägg: 494
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:34
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mercai » 25 februari 2003, 21:48

I färg:
Bilagor
manguns.jpg
manguns.jpg (32.56 KiB) Visad 5067 gånger
kauft.jpg
kauft.jpg (23.87 KiB) Visad 5068 gånger
deineka-seb42.jpg
deineka-seb42.jpg (61.37 KiB) Visad 5068 gånger

Finarvas
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 15 januari 2003, 13:02
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 25 februari 2003, 22:31

Förmodligen inte ww2 men ändå, intressant med översättningshjälp :)
Bilagor
b.jpg
b.jpg (19.84 KiB) Visad 5054 gånger
c.jpg
c.jpg (73.03 KiB) Visad 5055 gånger
a.jpg
a.jpg (36.21 KiB) Visad 5055 gånger

Finarvas
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 15 januari 2003, 13:02
Ort: Varberg
Kontakt:

Inlägg av Finarvas » 25 februari 2003, 22:32

Inte glömma farbror Lenin..
Bilagor
d.jpg
d.jpg (38.39 KiB) Visad 5054 gånger

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 25 februari 2003, 22:36

Finarvas skrev:Inte glömma farbror Lenin..
Får man gissa texten? "Lenin jobbar dag och natt för att få el i landet" :D

Användarvisningsbild
Den stegrande kamelen
Medlem
Inlägg: 991
Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Den stegrande kamelen » 25 februari 2003, 23:19

Lindir skrev:Detta är den ungefärliga betydelsen av de andra ryska affischerna
Tack för det!


Ett par affischer till. Nätet är fullständigt nedlusat med dem, märker jag, så den här tråden kan vi nog hålla igång länge...

Bild
Ockuperade Norge.

Bild
Brittisk.

Bild
Brittisk.

Bild
Italiensk. Översättning: Gott blod ljuger inte!

Bild
Svensk.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 25 februari 2003, 23:27

Ganska lustigt på "maneater"-affischen, visst stavas Rumänien Romania på engelska och inte Rumania?

/Johan

Skriv svar