13 december 1981
-
Artur Szulc
- Medlem
13 december 1981
För trettio år sedan, natten mellan den 12 och 13 december 1981 inför general Jaruzelski krigstillstånd i Polen. Landets städer och gator kontrolleras av militära förband och poliser och funktionärer ur säkerhetstjänsten pacificerar aktivister ur Solidaritet. Över hela landet bryter strejker ut men de slås brutalt ner av regimens styrkor. Krigstillståndet varar fram till 1983 men förtrycket skulle pågå fram till 1986. Tiotusentals människor internerades mellan 1981-83 och ungefär 100 människor dödades, varav merparten i samband med att de misshandlas brutalt av funktionärer inom säkerhetstjänsten SB.
Vad som fullkomligt överraskar mig är att merparten av polackerna idag uttrycker förståelse för varför Jaruzelski införde krigstillståndet. De har helt enkelt gått på lögnen om att Sovjetunionen avsåg att intervenera militärt. Men någon sådan plan hade inte Moskva och deras inställning var inte okänd för Jaruzelski, vilket tillgängliga dokument tydligt visar.
Finns det skalmaniter som minns den 13 december 1981?
Vad som fullkomligt överraskar mig är att merparten av polackerna idag uttrycker förståelse för varför Jaruzelski införde krigstillståndet. De har helt enkelt gått på lögnen om att Sovjetunionen avsåg att intervenera militärt. Men någon sådan plan hade inte Moskva och deras inställning var inte okänd för Jaruzelski, vilket tillgängliga dokument tydligt visar.
Finns det skalmaniter som minns den 13 december 1981?
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Artur Szulc
Józef Mackiewicz
- Fredrik Andersson
- Medlem
Re: 13 december 1981
Jag var bara tio och förstod inte mycket om världen utanför mitt pojkrum. Men jag har minnesbilder av general Jaruzelski där han sitter med sin kala hjässa och mörka glasögon och talade in i kameran i någon nyhetssändning. Minns att far min följde utvecklingen tämligen intensivt (jag minns detta då han blev heligt förbaskad när vi barn lekte och stojade när nyheterna sändes).
Men tyvärr minns jag inte mer än så.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"
Förre arméchefen Carl Eric Almgren kände personligen Jaruzelski och gjorde ett uttalande som hade löd (kommer ej ihåg ordagrant); "En man med skarp hjärna, gott hjärta och rena händer (dvs utan blod).
-
Artur Szulc
- Medlem
Nja, Jaruzelski och rena händer går nog inte ihop. Karln är en förbrytare som borde ha dömts för länge sedan.
Personligen har jag mycket suddiga minnesbilder av den här dagen. Jag och min mor hade anlänt till Sverige den 7 december för att hälsa på min farmor som bott i Sverige sedan 70-talet. Efter införandet av krigstillståndet fick min mor automatiskt asyl i Sverige. Själv ville hon inte stanna i ett främmande land utan återvända till Polen och familjen. Men hon stannade på grund av mig skulle jag tro.
Personligen har jag mycket suddiga minnesbilder av den här dagen. Jag och min mor hade anlänt till Sverige den 7 december för att hälsa på min farmor som bott i Sverige sedan 70-talet. Efter införandet av krigstillståndet fick min mor automatiskt asyl i Sverige. Själv ville hon inte stanna i ett främmande land utan återvända till Polen och familjen. Men hon stannade på grund av mig skulle jag tro.
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc
Józef Mackiewicz
Artur Szulc
Józef Mackiewicz
Jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg detaljerna men försvarsmakten var lätt nervös. Vilken formell nivå nervositeten uppnådde är oklart men nog kollade man var kamrat 40 (tjänstepistol) låg.
MVH
Hans
MVH
Hans
Var alldeles för liten för att för att komma ihåg händelserna i Polen 1981. Dock tycker jag att man förstod omvärlden rätt bra när man var liten, kanske på grund av att det magra TV-utbudet i Sverige på 1980-talet gjorde att man såg program för vuxna, trots att man var mycket liten.Fredrik Andersson skrev:Jag var bara tio och förstod inte mycket om världen utanför mitt pojkrum. Men jag har minnesbilder av general Jaruzelski där han sitter med sin kala hjässa och mörka glasögon och talade in i kameran i någon nyhetssändning. Minns att far min följde utvecklingen tämligen intensivt (jag minns detta då han blev heligt förbaskad när vi barn lekte och stojade när nyheterna sändes).
-
Johan Matsson
- Medlem
Tydliga nyhetsminnen i bild men som flera andra skrivit, jag var lite för ung för att riktigt förstå allt. Tror mig minnas att man använde polens färger i nyhetsgrafiken, kanske på affischer därifrån också.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag minns detta mycket väl. Var elev på dåvarande Militärhögskolans högre stabskurs. Frågan debatterades livligt. Vi levde då i föreställningen om att Jaruzelski förebyggde ett nytt 1968.
Jag har ett minne av en bild på ett polskt flygplan som landat i Sverige och det är svenska soldater i förgrunden. Är det nån som vet vilken bild jag menar? Om jag har googlat rätt så är kortet från 1983 och inte från 1981 vilket jag hade fått för mig.
Själva händelsen 1981 har jag inget direkt minne av, vilket känns lite konstigt eftersom jag kommer ihåg U-137 drygt två månader före. Men det är klart, jag var 5 år då, så det kan ju vara så att det fanns viktigare saker att göra än att kolla på nyheterna.
Själva händelsen 1981 har jag inget direkt minne av, vilket känns lite konstigt eftersom jag kommer ihåg U-137 drygt två månader före. Men det är klart, jag var 5 år då, så det kan ju vara så att det fanns viktigare saker att göra än att kolla på nyheterna.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nä, faktiskt så gick detta helt mig förbi. Jag gick i högstadiet och hade väl annat och tänka på. Fast jag var nyhetsnarkoman redan då så tror jag att det var kriget i Afghanistan (då med) som fångade det mesta av mitt intresse.
Jo visst Polen, Jaruzelski och solidaritet m.m. flimrade förbi på rapport. Men det satte inga större spår hos mig.
Det var när jag såg en dokumentär om U-137, härom året(n) som jag förstod hur allvarligt läget var på andra sidan Östersjön.
Sonderling
Jo visst Polen, Jaruzelski och solidaritet m.m. flimrade förbi på rapport. Men det satte inga större spår hos mig.
Det var när jag såg en dokumentär om U-137, härom året(n) som jag förstod hur allvarligt läget var på andra sidan Östersjön.
Sonderling
-
apersson850
- Medlem
Tidigare på året, under vintern 1981 (alltså den delen av vintern som är i början på året...) övade vi mottagande av flyktingar från Polen. Regementen i Skåne höll sig med dubbla beredskapsplutoner, för den händelse att ordinarie vaktstyrka skulle behöva kallas ut och möta flyktingar vid kajerna i Skånes hamnar.
Detta var alltså innan det faktiskt rådde något krigstillstånd i Polen.
Jag var själv med och kan ge en någorlunda detaljerad redogörelse för vilken sorts övning de handlade om, men det blir ju rätt långt, så det får ni be om i så fall. Annars lusar jag inte ner en tråd som egentligen hanldar om något annat med mina gamla minnen.
Detta var alltså innan det faktiskt rådde något krigstillstånd i Polen.
Jag var själv med och kan ge en någorlunda detaljerad redogörelse för vilken sorts övning de handlade om, men det blir ju rätt långt, så det får ni be om i så fall. Annars lusar jag inte ner en tråd som egentligen hanldar om något annat med mina gamla minnen.
Om det inte är konfidentiellt så starta gärna en ny tråd!apersson850 skrev: Jag var själv med och kan ge en någorlunda detaljerad redogörelse för vilken sorts övning de handlade om, men det blir ju rätt långt, så det får ni be om i så fall. Annars lusar jag inte ner en tråd som egentligen hanldar om något annat med mina gamla minnen.
-
Artur Szulc
- Medlem
http://bulletinen.org/wordpress/2012/01 ... -kiszczak/
Den här rättegången borde ha genomförts efter 1990 så att Jaruzelski, Kiszczak m fl kunnat avtjäna sina straff i fängelse.
Istället fick de tjugo år i frihet och därtill ofattbart höga pensioner, som dock reducerades kraftfullt för tre år sedan.
(Jag tror att Jaruzelski hade en pension på 8 500 zl, vilket kan jämföras att många människor i dagens Polen har runt 1 000 zl, dvs, 2 200 kr/månad. Efter reduceringen tror jag att Jaruzelski får hälften, dvs, 4 000. I samma veva reducerade man också pensionerna för alla forna funktionärer inom säkerhetstjänsten, dock har de ändå ca 1 000 zl mer än den genomsnittlige polske pensionären).
Den här rättegången borde ha genomförts efter 1990 så att Jaruzelski, Kiszczak m fl kunnat avtjäna sina straff i fängelse.
Istället fick de tjugo år i frihet och därtill ofattbart höga pensioner, som dock reducerades kraftfullt för tre år sedan.
(Jag tror att Jaruzelski hade en pension på 8 500 zl, vilket kan jämföras att många människor i dagens Polen har runt 1 000 zl, dvs, 2 200 kr/månad. Efter reduceringen tror jag att Jaruzelski får hälften, dvs, 4 000. I samma veva reducerade man också pensionerna för alla forna funktionärer inom säkerhetstjänsten, dock har de ändå ca 1 000 zl mer än den genomsnittlige polske pensionären).
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc
Józef Mackiewicz
Artur Szulc
Józef Mackiewicz