-
MD650
- Redaktör emeritus
Maskirovka skrev:
Så ryssarna skulle starta bråka med Sverige pga vårt fältsjukhus i Saudi Arabien? ?
Nej!
Som Bjernevik skrev så var höjde man beredskapen för att skydda sig mot assymmetriska hämndaktioner.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Som statsvetaren och medieexperten Stig Hadenius ungefärligen uttryckte det på en föreläsning, med anledning av ökad beredskap vid I 14 eller Gävleborgs hemvärn vintern 90-91:
'Medan bomberna haglade över Bagdad skulle Saddam sitta i sin bunker och planera sabotageaktioner i Gästrikland...'
-
MD650
- Redaktör emeritus
Vysotskij skrev:
'Medan bomberna haglade över Bagdad skulle Saddam sitta i sin bunker och planera sabotageaktioner i Gästrikland...'
Det behövde kanske nödvändigtvis inte vara just Saddam som planerade utan någon som sympatiserade med honom.
Men det var väl utomordentligt korkat att ens tänka tanken på att höja beredskapen. Hade man inte inte gjort så hade det väl gnällts över att man inte höjt beredskapen.................
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Förmodligen. Hadenius poäng var nog att just Saddams farlighet för Sverige (i förhållande till andra hot; exempelvis sprungna ur Sovjets samtidiga sönderfall) överskattades i svenska medier.
Men jag har inget emot beredskapsövningar som sådana inom Försvarsmakten. Borde nog övats mer, till och med.
-
MD650
- Redaktör emeritus
Vysotskij skrev: Hadenius poäng var nog att just Saddams farlighet för Sverige (i förhållande till andra hot; exempelvis sprungna ur Sovjets samtidiga sönderfall) överskattades i svenska medier.
.
Jo, det handlade väl mycket att sälja några fler lösnummer för kvällspressen.

-
Maskirovka
- Medlem
MD650 skrev:Maskirovka skrev:
Så ryssarna skulle starta bråka med Sverige pga vårt fältsjukhus i Saudi Arabien? ?
Nej!
Som Bjernevik skrev så var höjde man beredskapen för att skydda sig mot assymmetriska hämndaktioner.
Ok, jag hängde inte riktigt med när det gällde det där "assymetriska", antar att det gäller rena terroristhandlingar från enstaka individer då. Men om jag minns rätt så stärkte speciellt flygvapnet och flottan beredskapen. Jag har t.om för mig att man ständigt baserade en beredskapsrote Viggar på Gotland under den här tiden (vilket man säkert även hade under kalla krigets kalla dar men inte efter murens fall tror jag). Jag kan tänka mig att Orion och andra fartyg säkert låg 24/7 utanför Baltikums territorialgräns. Inte så effektivt om man förväntade sig ett par arabiska självmordsbombare som kör en bil med sprängmedel genom grindvakten vid ett svenskt regemente ala det som hände amerikanerna i Libanon -82? (inte säker på årtalet).
(Terrorister som kapar plan och använder dem som flygande bomber var inte "uppfunnit än).
Edit: Orsak till edit: Förtydligande-
-
Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Skilj på formellt och reellt. Den sista formella mobiliseringen i Sverige var 1 augusti 1914 med klockringing och affischer. Reellt var det 1 september 1939 maskerat som "förstärkt försvarsberedskap" med affischer men utan klockringning.
-
Bjernevik
- Medlem
Maskirovka skrev:Ok, jag hängde inte riktigt med när det gällde det där "assymetriska", antar att det gäller rena terroristhandlingar från enstaka individer då. Men om jag minns rätt så stärkte speciellt flygvapnet och flottan beredskapen. Jag har t.om för mig att man ständigt baserade en beredskapsrote Viggar på Gotland under den här tiden (vilket man säkert även hade under kalla krigets kalla dar men inte efter murens fall tror jag). Jag kan tänka mig att Orion och andra fartyg säkert låg 24/7 utanför Baltikums territorialgräns. Inte så effektivt om man förväntade sig ett par arabiska självmordsbombare som kör en bil med sprängmedel genom grindvakten vid ett svenskt regemente ala det som hände amerikanerna i Libanon -82? (inte säker på årtalet).
Den hotbild som gick ut var just sabotagehandlingar från Irak. Troligt eller inte, det var vad som sades. Den beredskapshöjning som jag kunde observera hos Flygvapnet var främst en ökad bevakning, dubbelposter vid inpassering osv. Någon särskild ökning av incidentberedskapen kunde jag inte se. Att Valfisken stod på Visby var inte vid denna tid något ovanligt.
-
ola
- Stödjande medlem 2024
Stellan Bojerud skrev:Skilj på formellt och reellt. Den sista formella mobiliseringen i Sverige var 1 augusti 1914 med klockringing och affischer. Reellt var det 1 september 1939 maskerat som "förstärkt försvarsberedskap" med affischer men utan klockringning.
Förstärkta försvarsberedskapen upphörde av Kungl Majestät beslut den 30/6 1945.
Mobiliseringen av försvarsmakten gällde 1/9 1939-30/6 1945 (5 år,10 mån)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
apersson850
- Medlem
När det surrades i Polen 1981 hade vi, som låg på P6 då, tidvis fördubblad vaktstyrka på regementet. Alltså två plutoner om 20 man istället för normala en.
-
A9-pjäsmannen
- Medlem
Min Fd chef var vapenMek på F7 under Hårsfjärden incedenten. Och han har sagt det blev liv i luckan både på¨F7 och F6 som inte ligger så långt därirfån!! Skarp laddade robot 04 hängdes upp under dbägge divisionerna som fanns på F7 och flög iväg till hemlig bas! Nu e detta något som han har sagt till mig och kanske en viss försköning
Men har hört att berdskaps höjningen blev ganska ordentlig då!!
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax
-
MD650
- Redaktör emeritus
A9-pjäsmannen skrev:Min Fd chef var vapenMek på F7 under Hårsfjärden incedenten. Och han har sagt det blev liv i luckan både på¨F7 och F6 som inte ligger så långt därirfån!! Skarp laddade robot 04 hängdes upp under dbägge divisionerna som fanns på F7 och flög iväg till hemlig bas! Nu e detta något som han har sagt till mig och kanske en viss försköning
Låter rimligt! Beredskapen höjdes nog ganska"rejält".

-
VJ5
- Medlem
I samband med Kubakrisen i slutet av oktober 1962 och med tanke på beredskapshöjning finns följande att läsa i Norra skånska regementets historieverk: " Som en beredskapsåtgärd skulle en styrka inom någon timma stå till Chefens I.Milo förfogande - fullt stridsutrustad och stridsberedd. Styrkan utgjordes av ett pansarskyddskompani ur I 6, ett batteri ur A 3 samt ett stridsvagnskompani ur P2. Jag (förvaltare Curt Bandholtz) utsågs till chef för pansarskyddskompaniet ur I 6. Det bestod huvudsakligen av Gösta Wilingers under slututbildning varande kompani. Gösta Wilinger var en kompanichef som inte bara ägnade sig åt administrativa uppgifter utan satte sin prägel även på utbildningen. Det var därför ett väldrillat förband som fick larm tidigt en morgon. Allt gick bra och efter någon timme stod kompaniet med full stridsutrustning på kaserngården klar för order. Fordonen försedda med varningsskyltar för skarp ammunition och sprängmedel. Kompaniet fick order att inför hot om förestående luftlandsättning och landstigning på kusten intaga beredskapsläge i Fjälkingetrakten (15 km öster Kristianstad)..." Så visst har det förekommit beredskapshöjningar med ett oerhört allvarligt skeende som bakgrund. Denna episod är säkerligen bara en av många som knappast så många känner till.
-
J.K Nilsson
- Medlem
A9-pjäsmannen skrev:Min Fd chef var vapenMek på F7 under Hårsfjärden incedenten. Och han har sagt det blev liv i luckan både på¨F7 och F6 som inte ligger så långt därirfån!! Skarp laddade robot 04 hängdes upp under dbägge divisionerna som fanns på F7 och flög iväg till hemlig bas! Nu e detta något som han har sagt till mig och kanske en viss försköning
Hemlig? Det var så många baser då så det var svårt att hålla rätt på dom, lättare så här i efterhand säga att den var hemlig.
J.K Nilsson
-
grgtoch
- Ny medlem
Vill minnas att jag läst att "Viggenplan övade på Barkarby" den natt då Palme mördades.
Och jo, någon form av åtgärd för höjd beredskap borde man väl rimligen ha vidtagit.
Har sökt efter källan. Förgäves.
Vet någon huruvida det finns någon substans i den uppgiften?