Quiz: Forntiden & Antiken
Re: Quiz: Forntiden & Antiken
Jag hugger direkt. Det där är en av grottorna vid Qumran där Dödahavsrullarna hittades.
snacka om huggorm... hoppas du inte är lika giftig
visst är det Qumran grottan där det unge fåraherden tappa ner sitt får 1947.och hittade the dead sea scrolls
Noolan sligrar sig vidare,,,,
Bra jobbar
visst är det Qumran grottan där det unge fåraherden tappa ner sitt får 1947.och hittade the dead sea scrolls
Noolan sligrar sig vidare,,,,
Bra jobbar
Nejdå, jag är inte särskillt giftig 
Men på tal om gift ... I dag är heroin Afgahnistans stora exportvara. Under forntiden och antiken blomstrade dock handeln med en annan vara i denna region. Varan var väldigt poppis i såväl Egypten och Mesopotamien som senare i Grekland och Rom. Vad handlar det om för produkt?
Men på tal om gift ... I dag är heroin Afgahnistans stora exportvara. Under forntiden och antiken blomstrade dock handeln med en annan vara i denna region. Varan var väldigt poppis i såväl Egypten och Mesopotamien som senare i Grekland och Rom. Vad handlar det om för produkt?
Lapis lazuli?, Varjagnool skrev:Nejdå, jag är inte särskillt giftig
Jajjamän. Det var Lapis lazuli, jag tänkte på. Den blåa stenen som var så otroligt populär som som smycken och dekoration. Kleopatra använde till och med mald lapis lazuli som ögonskugga!
Man har hittat lapis lazuli-gruvor i Afghanistan som är 6000 år gamla.
Varjag tar vid!
Man har hittat lapis lazuli-gruvor i Afghanistan som är 6000 år gamla.
Varjag tar vid!
Tack nool...det sägs ju att Michelangelo beställde stora kvantiteter av lapis lazuli till Sixtinska Kapellets målningar...och att påven höll på att svimma när han fick se räkningen....
Nästa - ett folk som försvunnit i stort sett. Vad de lämnat oss är bl.a. - och bostäder gjorda - Vilket folk handlar det om och var boode de?, Varjag
Nästa - ett folk som försvunnit i stort sett. Vad de lämnat oss är bl.a. - och bostäder gjorda - Vilket folk handlar det om och var boode de?, Varjag
Det handlar om öbor.....
Guancherna, vars kultur på Kanarieöarna blev fullständigt utrotad av spanjorerna, heta med bodlustan efter reconquistan (vilket även de amerikanska indianerna senare fick erfordra). Däremot så har de flesta kanarieöbor i alla fall lite guanchiskt blod i ådrorna eftersom spanjorerna sparade kvinnornas liv för att våldföra sig på dem, och sen gifta sig med den stackars avkomman.
Den inhemska termen "guanchinet" varav den spanska termen "guanche" kommer ifrån, betecknar förövrigt enbart invånare på ön Tenerife. Övriga "guancher" betecknade sig efter sina hemöars namn.
Den inhemska termen "guanchinet" varav den spanska termen "guanche" kommer ifrån, betecknar förövrigt enbart invånare på ön Tenerife. Övriga "guancher" betecknade sig efter sina hemöars namn.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Visst var det guancherna jag avsåg. Om jag fattat rätt, är deras sentida ättelägg numera vanligast på de små öarnaGiancarlo skrev:Guancherna, vars kultur på Kanarieöarna blev fullständigt utrotad av spanjorerna, heta med bodlustan efter reconquistan (vilket även de amerikanska indianerna senare fick erfordra). Däremot så har de flesta kanarieöbor i alla fall lite guanchiskt blod i ådrorna eftersom spanjorerna sparade kvinnornas liv för att våldföra sig på dem, och sen gifta sig med den stackars avkomman.
Gomero och Hierro.
Din fråga, Varjag
Släpps fri på grund av tidsbrist.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Då tar jag chansen.
Eftersom vår man ansågs som snål och gniden så förvånades omgivningen av hans svar på frågan om han inte led väldigt mycket av att se hur fienden plundrade och förstörde hans älskade stad, han svarade helt enkelt att eftersom de hade besegrat honom så var ju all hans egendom nu deras enligt all logik, så den plundring och förstörelse som de nu alla besåg var inte riktad mot honom utan endast mot dem själva…
Efter dessa ord gavs snart order om besinning hos de segerrusiga soldaterna.
Vilken härskare är det som just blivit besegrad och bonus för hans huvudstad och vilka det var som besegrade honom?
Eftersom vår man ansågs som snål och gniden så förvånades omgivningen av hans svar på frågan om han inte led väldigt mycket av att se hur fienden plundrade och förstörde hans älskade stad, han svarade helt enkelt att eftersom de hade besegrat honom så var ju all hans egendom nu deras enligt all logik, så den plundring och förstörelse som de nu alla besåg var inte riktad mot honom utan endast mot dem själva…
Vilken härskare är det som just blivit besegrad och bonus för hans huvudstad och vilka det var som besegrade honom?
Enligt oraklet skulle ett stort rike störtas om han gick i krig och det var precis vad han ville höra, problemet var bara att det var hans eget rike som skulle komma att gå i graven och inte hans fiendes. 
storchansar på Decebalus
Den här kan jag faktiskt 

Alldeles riktigt nool!nool skrev:Den här kan jag faktiskt
Den snuskigt rike lydiske kung Krösus vars huvudstad Sardes intogs av perserkonungen Cyrus och nool ställer nästa fråga - Varsågod!