Quiz: Forntiden & Antiken
-
hasse lindquist
- Medlem
Re: Quiz: Forntiden & Antiken
Ormus och Ariman. Religionen, som kallas Zoroasterismen, existerar fortfarande.
Hasse L. slår huvudet på spiken. Visst är skriften Orimus och Ariman och religionen Zoroasterismen. Zoroasterismen tros ha grundats runt 600 f.Kr och var länge en av de största religionerna i världen. Ahura Mazdā är skaparen, den goda kraften i universum. På nypersiska är hans namn Ohrmazd/Ormuzd. Hans motpol är Angra Mainyu/Ahriman.
Hasse tar nästa fråga!
Hasse tar nästa fråga!
-
hasse lindquist
- Medlem
I en svensk roman får läsaren bekanta sig med den njutningslystne assyriske kungen Sardanapal?
l) Vad heter romanen?
2) Vem är författaren?
l) Vad heter romanen?
2) Vem är författaren?
Heidenstam's Hans Alenius?, Varjag
-
hasse lindquist
- Medlem
varjag skrev:Heidenstam's Hans Alenius?, Varjag
Nästan rätt, Varjag! Heidenstam är helt rätt medan boktiteln är lätt felstavad. Heter Hans Alienus.
Inget att bråka om. Frågan är Din nu.
Senast redigerad av 1 hasse lindquist, redigerad totalt 7 gånger.
Tack hasse lindquist och lite
- för min felstavning....Alltnog;
Vi söker ett skyddshelgon....
- för vattenleder - vari ett annat helgons ....
- kropp kastades ned.....
Frågan: Vad hette skyddshelgonet, det nedstörtade helgonet - och vattenleden?, Varjag
Vi söker ett skyddshelgon....
- för vattenleder - vari ett annat helgons ....
- kropp kastades ned.....
Frågan: Vad hette skyddshelgonet, det nedstörtade helgonet - och vattenleden?, Varjag
Gudinnan Cloacina och vattenledningen Cloaca Maxima ?
Helt rätt. ''Världens Största Kloakledning'' - Cloaca Maxima stod under beskydd av gudomligheten Cloacina.
Helgonet Sankt Sebastian nedstörtades i dyngan (han var död då...) Få flickebarn idag, torde döpas till Cloacina
kentauer1 lägger ned nästa rör, Varjag
Helgonet Sankt Sebastian nedstörtades i dyngan (han var död då...) Få flickebarn idag, torde döpas till Cloacina
kentauer1 lägger ned nästa rör, Varjag
Rörmokaren tackar Varjag
Va inte helgonet Sebastian en Legionär vill jag minnas??? ( nåja jag kan ha fel...)
Då läggar jag ut lite rör som sträcker sig drygt 2000 år innan helgonet Sebastian vart slängs i cloaca maxima...
Vad är det vi ser????
Va inte helgonet Sebastian en Legionär vill jag minnas??? ( nåja jag kan ha fel...)
Då läggar jag ut lite rör som sträcker sig drygt 2000 år innan helgonet Sebastian vart slängs i cloaca maxima...
Vad är det vi ser????
- Bilagor
-
- vad är detta.jpg (133.86 KiB) Visad 1871 gånger
Det handlar om en biblisk händelse,,
Kan det vara Lot's hustru - Sarah, som vände sig om när Sodom & Gomorra förstördes av Herran? Och som straff - blev en Saltstod?????
Kan det vara Lot's hustru - Sarah, som vände sig om när Sodom & Gomorra förstördes av Herran? Och som straff - blev en Saltstod????
visst är det Sarah som står där och är helt förstelnad,och blickar tillbaka på Sodom & gomorra
(har själv sett henne stå där och blicka ut,,,)
Lots hustru vände sig dock om under flykten och förvandlades till en saltstod. Lot f...ick fly till Soar men gav sig, efter förstörandet av Sodom och Gomorra, iväg och levde i en grotta då han inte vågade stanna i Soar. (Första Moseboken, 19. 30
Varjag fortsätter att blicka tillbaka
visst är det Sarah som står där och är helt förstelnad,och blickar tillbaka på Sodom & gomorra
(har själv sett henne stå där och blicka ut,,,)
Lots hustru vände sig dock om under flykten och förvandlades till en saltstod. Lot f...ick fly till Soar men gav sig, efter förstörandet av Sodom och Gomorra, iväg och levde i en grotta då han inte vågade stanna i Soar. (Första Moseboken, 19. 30
Varjag fortsätter att blicka tillbaka
Tack kentauer1
En forntida härskare står ännu staty,.......Vem och var?, Varjag
En forntida härskare står ännu staty,.......Vem och var?, Varjag
- Bilagor
-
- forntida härskare.jpg (61.11 KiB) Visad 1826 gånger
Oj då - my bad
Vi söker namnen på dessa tvenne...... Varjag
Vi söker namnen på dessa tvenne...... Varjag