Hej,
Är det någon som vet om det var tänkt att PBV 301 skulle kunna verka mot flygande mål med sin automatkanon?
Jag har letat på nätet efter elevationsvinklar utan framgång.
Vänliga hälsningar
Fredrik B
Pbv 301
Re: Pbv 301
Hej
Man kunde bekämpa luftmål med 20 mm pjäsen på Pbv 301. Det fanns ett lvsikte monterat på ett parallellogram med ringsikte och diopter. För att kuna rikta med lv-siktet var skytten tvungen att öppna takluckan i vapenhuven.
Bild på lvriktmedlen syns på SPHFS fordonpresentation för Pbv 301.
Man kunde bekämpa luftmål med 20 mm pjäsen på Pbv 301. Det fanns ett lvsikte monterat på ett parallellogram med ringsikte och diopter. För att kuna rikta med lv-siktet var skytten tvungen att öppna takluckan i vapenhuven.
Bild på lvriktmedlen syns på SPHFS fordonpresentation för Pbv 301.

MVH
Hans
Motsv. ringsikte fanns till pbv 302 innan man fick spegelreflexsiktet.

Under åren 1965-1969 hade PBV 301-avdelningarna ur P6 skjutningar med akan mot luftmål. Platsen var skjutfältet i Falsterbo.Fredrik_B skrev:Hej,
Är det någon som vet om det var tänkt att PBV 301 skulle kunna verka mot flygande mål med sin automatkanon?
Vänliga hälsningar
Fredrik B
Fredrik_B skrev:Hej,
Vänliga hälsningar
Fredrik B
Höjdriktfält -15° - +50°
Tack!
Hej,
Tack för alla svar. Jag blir alltid glatt överaskad över hur mycket kunskap det finns här
Jag sitter och fixar ihop en fiktiv svensk organisation för en pansarbrigad hel baserad på plattformen från prada. Det ser ut som lv-kapaciteten blir helt ok.
/Fredrik
Tack för alla svar. Jag blir alltid glatt överaskad över hur mycket kunskap det finns här
Jag sitter och fixar ihop en fiktiv svensk organisation för en pansarbrigad hel baserad på plattformen från prada. Det ser ut som lv-kapaciteten blir helt ok.
/Fredrik