Allmänbildande skönlitteratur
Allmänbildande skönlitteratur
Hej !
Jag är ute efter romaner som är faktabaserade, alltså skönlitterära böcker där man får en bra och övergripande bild av den verkliga händelsen och där man verkligen lär sig något om t.ex. en politiskt händelse, ett krig eller ett land. Jag menar inte böcker som t.ex. "På västfronten intet nytt" där man bara får följa en "vanlig soldat". Lite svårt att förklara men jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Jag är ute efter romaner som är faktabaserade, alltså skönlitterära böcker där man får en bra och övergripande bild av den verkliga händelsen och där man verkligen lär sig något om t.ex. en politiskt händelse, ett krig eller ett land. Jag menar inte böcker som t.ex. "På västfronten intet nytt" där man bara får följa en "vanlig soldat". Lite svårt att förklara men jag hoppas att någon kan hjälpa mig.
Ett tips
En bok som heter "Glasskriget" av William Boyd handlar om första världskriget i Afrika, dvs tyska kolonialtruppers strid mot brittiska dito.
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Jag kan rekommendera "Krigets vindar" och fortsättningen "Krig och hågkomst" av Herman Wouk. Andra här kan mycket bättre än jag tala om hur det är ställt med den historiska riktigheten i böckerna, men om de stämmer någotsånär (vilket jag hoppas och tror) så tycker jag att de på ett fängslande och lättläst sätt ger en mycket bra bild av Andra världskriget utifrån flera olika perspektiv.
Något jag väldigt gärna skulle vilja läsa är för övrigt en liknande bok som "Krigets vindar", dvs som via fiktiva personer skildrar periodens politiska, militära och mänskliga skeenden, men ur ett tyskt perspektiv. Någon som känner till någon sådan bok?
Något jag väldigt gärna skulle vilja läsa är för övrigt en liknande bok som "Krigets vindar", dvs som via fiktiva personer skildrar periodens politiska, militära och mänskliga skeenden, men ur ett tyskt perspektiv. Någon som känner till någon sådan bok?
Jag kommer ihåg att jag läst en bok som heter "Sönerna" jag kommer inte ihåg vem som skrivit den... (Ska kolla det nästa gång jag är hemma hos mina föräldrar" Den beskriver relationen mellan en tysk familj och en brittisk sådan under kriget. Sönerna är båda stridspiloter som strider mot varandra i slaget om storbritanien. jag har läst den många gånger...men dock inte på senare tid så jag vet inte riktigt hur historiskt korrekt den är. Men jag tyckte den var riktigt bra.
/rally
/rally
-
Kompanichefen
- Medlem
Inte alls tokig faktiskt. Jag gillade den också. Jag tror att författaren hette "Colin" någonting. Kan det ha varit Wollock eller Willock?Rally skrev:Jag kommer ihåg att jag läst en bok som heter "Sönerna" jag kommer inte ihåg vem som skrivit den... (Ska kolla det nästa gång jag är hemma hos mina föräldrar" Den beskriver relationen mellan en tysk familj och en brittisk sådan under kriget. Sönerna är båda stridspiloter som strider mot varandra i slaget om storbritanien. jag har läst den många gånger...men dock inte på senare tid så jag vet inte riktigt hur historiskt korrekt den är. Men jag tyckte den var riktigt bra.
/rally
--
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Kontakt:
Colin Willock heter han, tydligen. Och boken heter "The fighters" i original. Den finns på biblioteket här i Göteborg, så jag skall nog låna den vid tillfälle. Tack för tipset!
Ingen som vill kommentera hur historiskt riktig "Krigets vindar" är? Jag som inte är särskilt kunnig i ämnet lät mig i alla fall imponeras av den fiktive tyske generalens utläggningar...
Ingen som vill kommentera hur historiskt riktig "Krigets vindar" är? Jag som inte är särskilt kunnig i ämnet lät mig i alla fall imponeras av den fiktive tyske generalens utläggningar...
Jag har inte läst Krigets vindar, men däremot Hoppet, som ger en historiskt mycket väl underbyggd bild av Israels första tjugo år, framför allt krigen under denna tid (och är dessutom väldigt bra). Naturligtvis är det skrivet ur israeliskt perspektiv och inte neutralt, men perspektiv har inte med sant eller falskt att göra. Om krigets vindar är lika välunderbyggd av påläsning ger den nog en hyfsat bra bild av skeendet. Så bortsett från det vanliga obligatoriska varnadet för att ta skönlitteratur för historisk sanning brukar Wouk anses som en av de stora historiska författarna. I åtminstone Hoppet har han dessutom den goda smaken att i ett efterord kommentera vilka händelser och personer som är hämtade ur verkligheten och vilka han själv med konstnärens frihet hittat på.Den stegrande kamelen skrev:Ingen som vill kommentera hur historiskt riktig "Krigets vindar" är? Jag som inte är särskilt kunnig i ämnet lät mig i alla fall imponeras av den fiktive tyske generalens utläggningar...
Finns ju naturligtvis en uppsjö med litteratur som behandlar allsköns skeenden. Beror helt och hållet på vad du är intresserad av, lite tips kan du få av mig:
Kurt Vonnegut : Slakthus 5 - Om hr Vonneguts upplevelser (Bland annat) av Dresden som amerikansk krigsfånge under bombningarna.
Günter Grass : Blecktrumman - En rätt så bisarr bok om en liten pojkes uppväxt i Danzig under mellankrigstiden och nazisternas framväxt fram till efter kriget.
Norman Mailer : De nakna och de döda - Handlar om kriget i Stilla havet från ett skönlitterärt perspektiv.
Kommer inte på något mer, lycka till!
Kurt Vonnegut : Slakthus 5 - Om hr Vonneguts upplevelser (Bland annat) av Dresden som amerikansk krigsfånge under bombningarna.
Günter Grass : Blecktrumman - En rätt så bisarr bok om en liten pojkes uppväxt i Danzig under mellankrigstiden och nazisternas framväxt fram till efter kriget.
Norman Mailer : De nakna och de döda - Handlar om kriget i Stilla havet från ett skönlitterärt perspektiv.
Kommer inte på något mer, lycka till!
En annan klassiker är deckarromanen I rosens namn av Umberto Eco. Förutom att vara en ypperlig deckare så ger den en god inblick i Medeltidens olika teologiska strider mellan olika trossamfund/munkordnar och kättare. Boken för också en rad intressanta diskussioner kring olika teman som fortfarande aktuella är idag.
Re: Allmänbildande skönlitteratur
Jan-Olof "JOLO" Olssons "Någonstans i Sverige" är bra. Den handlar om svenska beredskapssoldater under 2:a världskriget. Den varvar (fiktiva) enskilda människoöden med fakta om händelseutvecklingen i Sverige och omvärlden.nitro skrev:Hej !
-
Volothamp Geddarm
- Ny medlem