F9 Göteborgs Jaktflottilj
F9 Göteborgs Jaktflottilj
F9 Göteborgs Jaktflottilj.
Här byggdes ett av Sveriges första bergrum för dåvarande jaktplanen.
När åren gick så byggdes det nytt under flygledartornet för att det skulle passa
för det mordernare o. för atombombsskydd.
Men i minnesskrifter m.m. så sägs det att det bara finns 2 sådana på Säve flygplats
men...men..... det finns ju 3 !!!!...var det 3:e oxå för jaktplanen under beredskapen ??????........
MVH//Ola
Här byggdes ett av Sveriges första bergrum för dåvarande jaktplanen.
När åren gick så byggdes det nytt under flygledartornet för att det skulle passa
för det mordernare o. för atombombsskydd.
Men i minnesskrifter m.m. så sägs det att det bara finns 2 sådana på Säve flygplats
men...men..... det finns ju 3 !!!!...var det 3:e oxå för jaktplanen under beredskapen ??????........
MVH//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
Patric Norrå
- Medlem
Re: F9 Göteborgs Jaktflottilj
Menar du att det finns tre berghangarer på Säve, jag hävdar att dom är två, gamla och nya berget.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
I boken Svenska flygvapnets förband och skolor under 1900-talet av Christian Braunstein står det om F9 Kungl. Göta flygflottiljs berghangarer (sid 76):
"Bansystemet omfattade tre banor och flottiljen hade två berghangarer, en från 1944 och en från 1955."
NB F9 uppsattes enligt beslut av vårriksdagen 1940 och lades ned 30 juni 1969. Dess sista flygande materiel var J 34 Hawker Hunter och Hkp 3 Augusta-Bell 204.
"Bansystemet omfattade tre banor och flottiljen hade två berghangarer, en från 1944 och en från 1955."
NB F9 uppsattes enligt beslut av vårriksdagen 1940 och lades ned 30 juni 1969. Dess sista flygande materiel var J 34 Hawker Hunter och Hkp 3 Augusta-Bell 204.
Den som byggdes 1944 är den äldsta.
men den som finns bredvid är den byggd ??.
När byggdes den under flygledartornet ??.
Ja må vara ytterst blind i såfall eller gravt synfel.
Men när man går in på eniros hemsida o. söker på Säve depå
och tittar med vybild o. ändrar vinkel,
då tycker jag att det finns 2 st vid banändan !!!!......
men den som finns bredvid är den byggd ??.
När byggdes den under flygledartornet ??.
Ja må vara ytterst blind i såfall eller gravt synfel.
Men när man går in på eniros hemsida o. söker på Säve depå
och tittar med vybild o. ändrar vinkel,
då tycker jag att det finns 2 st vid banändan !!!!......
Tjena Ola !
Det nya berget har flera ingångar och kan då synas verka finnas fler bergrum men det finns bara 2 st på Säve.
Nya och gamla...
Vi hörs//Janne
Det nya berget har flera ingångar och kan då synas verka finnas fler bergrum men det finns bara 2 st på Säve.
Nya och gamla...
Vi hörs//Janne
Tack Janne
....
Det finns 2 bergrum vid slutet av ändan av banan riktning mot Torslanda.
1 bergrum med en ingång o. en utgång
2 bergrummet har bara en ingång
går dessa 2 ihop ?????
Det finns 2 bergrum vid slutet av ändan av banan riktning mot Torslanda.
1 bergrum med en ingång o. en utgång
2 bergrummet har bara en ingång
går dessa 2 ihop ?????
Tja igen !!
Nu har jag aldrig varit på Säve utan tittar i min bok "Berghangarer" skriven av Bernt Törnell och köpt för 150:- från förlaget "www.Bunkertours.se". (lite smygreklam...)
Nya berget på Säve har två ingångar:
Port 1 som ligger med 90 graders sväng höger ned i berget.
Port 2 har en T-korsning och två utgångar vardera 90 grader från centraltunneln.
Gamla berget hade 3 ingångar orginalt men då berget slutades användas som hangar sattes två av dessa igen.
Hoppas detta kan ge ett sken av att jag vet hur det ser ut där nere på "Sveriges framsida"..
Nu har jag aldrig varit på Säve utan tittar i min bok "Berghangarer" skriven av Bernt Törnell och köpt för 150:- från förlaget "www.Bunkertours.se". (lite smygreklam...)
Nya berget på Säve har två ingångar:
Port 1 som ligger med 90 graders sväng höger ned i berget.
Port 2 har en T-korsning och två utgångar vardera 90 grader från centraltunneln.
Gamla berget hade 3 ingångar orginalt men då berget slutades användas som hangar sattes två av dessa igen.
Hoppas detta kan ge ett sken av att jag vet hur det ser ut där nere på "Sveriges framsida"..
Ett antal inlägg som inte direkt har att göra med tråden har tagits bort.

Det är helt okej att du gör det MD650
.....
jag har fått svar på min fråga
jag har fått svar på min fråga
När jag var på rundtur på Säve så sa dom att det var tre. Det siste med alla plan i. Ett under tornet och ett mindre över mark. Som dom sen kom på att det inte var så bra om dom skulle släppa en bomb över där.
En annan fråga. Vad hade dom för försvar vid Säve? Även om det är bombsäkert så måste dom väll ha styrkor på backen med?
En annan fråga. Vad hade dom för försvar vid Säve? Även om det är bombsäkert så måste dom väll ha styrkor på backen med?
-
Patric Norrå
- Medlem
Det är klart att det fanns försvar av F 9.
Gissningsvis ett värnkompani, ett lokalförsvarsluftvärnskompani samt att kanske någon lokalförsvarsskyttebataljon hade uppgifter kring Säve. Gissningsvis hade Hemvärnet ansvar att bemanna en eller några av värnkompaniets skansar som en kuppförsvarsuppgift. Var Säve sedan en krigsbas så skulle Fv ha en flygbasbataljon knuten till basen, ett av kompanierna i basbataljonen var ett markförsvarskompani, med närskyddsplutoner och flygbasjägarpluton.
Gissningsvis ett värnkompani, ett lokalförsvarsluftvärnskompani samt att kanske någon lokalförsvarsskyttebataljon hade uppgifter kring Säve. Gissningsvis hade Hemvärnet ansvar att bemanna en eller några av värnkompaniets skansar som en kuppförsvarsuppgift. Var Säve sedan en krigsbas så skulle Fv ha en flygbasbataljon knuten till basen, ett av kompanierna i basbataljonen var ett markförsvarskompani, med närskyddsplutoner och flygbasjägarpluton.
-
Patric Norrå
- Medlem
312 värnkompaniet mobiliserade på Säve enligt armehandbok.se
- A9-pjäsmannen
- Medlem
Infanteriet skjuter Strix
Artilleriet skjuter Strax
Fantastisk hemsida, tack för länken samt din insats för att bevara F9s minne!
Under 321. Hemvärnsbataljonens krigsförbandsövning 2009 grupperades förbandet på Säve flygplats med uppgift att bevaka området. Övningen gästades bland annat av H.M konungen samt rikshemvärnschefen. Skjutbanorna fick ny värmestuga för ett tag sedan, så nog finns det fortfarande en begränsad militär verksamhet ute på Säve och det är väl ingen hemlighet att Säve flygplats alltjämt är ett viktigt skyddsobjekt.
- A9-pjäsmannen
- Medlem
Tack för dom värmande orden!
Men sorgligt att vandra inne på Kasernområdet å se förfallet
Och är hundra på att man slagit hål i taket på 1-2 Div förläggningar med flit för påskynda förfallet
Likt gymnastiksalen som för ett par år sedan var fel fritt. Skogsbarackerna är intakt och rätt roligt att veta
om den första baracken bodde dom vpl piloterna som flög J11 (Fiat CR42)
Men sorgligt att vandra inne på Kasernområdet å se förfallet
Och är hundra på att man slagit hål i taket på 1-2 Div förläggningar med flit för påskynda förfallet
Likt gymnastiksalen som för ett par år sedan var fel fritt. Skogsbarackerna är intakt och rätt roligt att veta
om den första baracken bodde dom vpl piloterna som flög J11 (Fiat CR42)
Infanteriet skjuter Strix